Udgivet i Artikler

Vågn op Arla!

Af Motion-online.dk

Salget af Matilde Kakaomælk er eksploderet. Dette skyldes bl.a. at Matilde er blevet populært som proteindrik efter træning. Kakaomælken er er bare ikke nær så god som den kunne være.Af Morten Zacho, cand. scient. 25. august 2004

Salget af Matilde kakaomælk er vokset med over 35% siden 2001. Salget af andre kakaomælksprodukter er også steget - men dog ikke så meget. Arla siger selv i en pressemeddelelse, at det øgede salg til dels skyldes en kraftigere markedsføring af Matildemærket, men de erkender også, at kakaomælkens nye forbindelse til træningsverdenen har haft stor betydning.

At salget tog fart i 2001 er interessant fordi, at det var dette år der blev publiceret nogle interessante forskningsresultater, der viste, at ældre mænd kun fik fuldt udbytte af styrketræning, hvis de indtog et protein/kulhydrat tilskud umiddelbart efter træningen.

JogMate - Bvadr!Kosttilskuddet man indtog i forsøget var en form for chokoladebudding på tube. Et rimeligt uspiseligt japansk produkt, men forsøget var til dels sponsoreret af japanerne. Forskerne omkring forsøget spredte naturligvis informationen, at indholdet af det anvendte kosttilskud mindede en del om udbyttet ved at drikke en kvart til en halv liter kakaoskummetmælk. En japansk tube indeholdt 10 gram protein, 7 gram kulhydrat og 3 gram fedt. En kvart liter kakaoskummetmælk indeholder 8,5 gram protein, 25 gram kulhydrat og 2,5 gram fedt. Sammenligneligheden gjorde også at Arla blev så interesserede, at de sponsorerede en del af den efterfølgende forskning (hvilket absolut kun er positivt).

En typisk motionsskraldespand

En typisk skraldespand i et motionsrum. Bemærk at Lille Lise også har sneget sig ind. Nok mest fordi hun er billig.

Som en naturlig følge heraf greb Arlas marketingsafdeling bolden i luften og udsendte en pressemeddelelse, der fortalte at kakaomælk får musklerne til at vokse. Strengt taget var det lidt af en tilsnigelse. Anyway - kombinationen af, at både seriøse forskere og medierne har omtalt kakaoskummetmælkens relevans som eftertrænings-drik, har haft en enorm effekt på skraldespandenes indhold i landets motionscentre.

Men er kakaoskummetmælken virkelig så god?

Nej! - og det er føst og fremmest fordi at der er alt for meget sukker i. Det er mælkeproteinet i kakaomælken der har den væsentlige effekt. Det er sandsynligvis også godt at få lidt kulhydrat samtidigt, men ikke så meget som 100 gram pr. liter. Man kan hævde, at den insulinstigning der følger den store sukkermængde er en fordel for muskelopbygning, men der er ikke belæg i den videnskabelige litteratur for at tillægge denne effekt væsentlig betydning. Desuden vil et mælkeprodukt uden tilsat sukker stadig indeholde så meget kulhydrat, at man får en insulinstigning.

Bedre alternativer?

Cocio Light er en bedre drik, da den indeholder samme mængde protein, men ellers kun har det naturlige kulhydratindhold fra mælken. Man kan selvfølgelig kritisere det kunstige sødemiddel, men uden det ville Cocioen nok ikke kunne sælges. Største anke er, at den er alt for dyr. Det allerbedste er almindelig skummetmælk, men det bliver nok aldrig kult.

Vågn op Arla!

Når nu Arla kan konstatere at de sælger så mange millioner liter ekstra pga. kakaomælkens forbindelse til træning, så burde de gøre sig den ulejlighed at fremstille et bedre målrettet produkt. De fleste mennesker, der drikker kakakaomælk for at få mere ud af deres styrketræning, er samtidigt interesserede i at holde deres fedtprocent nede, og i den sammenhæng er sukkeret ikke en ven.

Udover at bruge kunstigt sødemiddel i stedet for tilsat sukker, så skulle Arla også spæde drikken op med lidt ekstra valleprotein ligesom de gør i deres milkshakeprodukter. Matilde Sport, som produktet passende kunne døbes, bør primært sælges i kvart og halv-liters tetrapak-pakninger for at holde prisen nede - og fordi det faktisk er de perfekte størrelser ift. de anbefalede mængder. Indholdet pr. 100 gram kunne f.eks. være: 5 gram kulhydrat, 5 gram protein og 0,5 gram fedt. Hvis prisen kan holdes rimelig, vil det blive et sikkert hit - og samtidigt vil det være et samvittighedsfuldt bidrag til at begrænse danskernes sukkerorgie.

Diskutér evt. denne artikel her!

Find det du mangler på motion-online.dk

Vi hjælper dig med at finde de bedste produkter til de bedste priser. Vi har samlet mere end 115.848 produkter fra mere end 455 forhandlere, så du nemt kan finde det du leder efter. Vi har også samlet mere end 247.670 priser, så du kan sammenligne priser og finde det bedste tilbud. Alle priser er senest opdateret 2024-12-21 09:04:14.

38
Kategorier
501
Produkttyper
115.848
Produkter
455
Forhandlere
247.670
Priser

Vi tager forbehold for fejl og mangler i priser og produktinformation. Alle priser er inkl. moms og ekskl. fragt.