MaxPower som Girevik - træningsmand med kettlebells


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Max Powers logbog

Hmm, hvor skal man nu starte med sådan en fin ny log?

Man kunne f.eks. starte med begyndelsen...

Jeg startede min første log i januar 2003 og skrev en forfærdelig masse i den indtil januar 2005. Så har jeg ført blog fra januar til juni, men nu er jeg tilbage i loggen - endnu bedre end før :cooldance:

Mig selv:

Navn: Jesper Rasmussen

Alder: 25 år (født 1981)

Nuværende bopæl: Lidt på amager, lidt i århus

Højde: 183-184cm

Vægt: Stabilt omkring 87kg (november '06)

Træningserfaring:

Ja, jeg er jo snart en gammel rotte indenfor træning - NOOOT :tongue:

Jeg begyndte med styrketræning i januar 2002, så det er 3½ år siden nu. Det første år fattede jeg ikke en brie, men steg stille og roligt i styrke og fik da også lidt masse.

Så opdagede jeg MOL, HST og kakaomælk i november 2002, og så begyndte der for alvor at ske noget. Dér fik jeg for alvor mine newbie gains.

2004 gik bestemt ikke som jeg havde håbet - styrken gik sådan lidt op og ned, jeg fik lidt skader hist og her, kom (lidt) galt afsted et par gange bl.a. med lænden under dødløft, og jeg har gået en del til fysioterapeut efterhånden. Det er stadig ikke helt godt, men det går bestemt den rigtige vej, og jeg tror endelig jeg er kommet frem til hvad det kræver.

Jeg har efterhånden fået prøvet en del programmer, bl.a.:

HST, sheiko beginner, WSB-BB, 5x5, alternativ hypertrofi, Dual Factor, en del Chad Waterbury-programmer samt en masse hjemmebryggede hybrider og andet spas.

Generelt prøver jeg at være kreativ i min træning og oftest skifter jeg program hver eller hver anden måned alt afhængigt at hvordan de nu er skruet sammen. Variation både indenfor øvelser og belastning er uhyre vigtig, både for at træningen fortsat skal være sjov og interessant, men også for resultaterne.

Mål med træningen:

Ja, nu kommer det rigtig spændende så, for hvad er det egentlig jeg vil med alt den træning?

Den præcise retning og de konkrete mål kan skifte, men meget kort er mine mål med træningen:

Det skal være sjovt

Det skal være en anderledes udfordring i en verden hvor der (for) sjældent stilles fysiske krav.

Det skal frem for alt give mig en sund og stærk krop.

AND LOOKING GOOD NAKED :4flex:

I 2003/2004 troede jeg jeg ville være styrkeløfter, men det er blevet lagt en del i baggrunden. Skader og rygbøvl har en stor del af skylden, for det frister skam stadig :devil:

Lidt mere konkret er mine mål efterhånden sneget sig overpå styrke, specielt relativ styrke. Jeg synes det er vildt fascinerende at se folk der kan lave ting med deres krop man bare ikke troede mulige, eller ting som man ved kræver RIGTIG meget træning. Så vil jeg også gerne have en hæderlig kondition, sådan f.eks. kunne løbe 10km uden at dø og den slags.

Lige for tiden træner jeg:

Styrketræning

Spinning

Yoga

og så skal jeg have gang i løbeskoene - som jeg køber i dag :bigsmile:

Styrketræningen giver med den krop jeg gerne vil have.

Spinning for konditionen - super træningsform :devil:

Yoga giver styrke, smidighed, velvære - ro i sindet

Så, nu må det vist være nok for et første indlæg.

Alle kommentarer er naturligvis velkomne, så vel mødt i min log :bigsmile:

Vigtige indlæg/træninger

MOL BC 2005 status (26-06-05

Næsten Cooper, 2898 meter, 14,5km/t (16-07-05)

Spinning med Chris MacD i Parken (18-07-05)

Hovedstanden lykkes (28-08-05)

Løb med maxpuls 206 (29-08-05)

Mave- og ryg øvelser fra fys (14-09-05)

Eremitage løb 2005 (09-10-05)

Chins PR, 14 reps (09-10-05)

Blodtryk- og blodprocentmåling (14-10-05)

Tripple Fullbody Basics v1 starter (16-10-05)

Spinning PR i snitpuls, 178 (24-11-2004)

Tripple Fullbody Basics v2 starter (30-11-05)

Pistols PR 42kg (30-11-05)

Spinning PR i maxpuls 211 (01-12-05)

Træningsovervejelser (04-12-05)

Konkrete styrkemål for 2006 (04-12-05)

Vejen til The Hands only pushup (05-12-05)

Første gang med hjemme-ashtanga (11-12-05)

Mål for 2006 (01-01-2006)

Prison Pushups PR 171 + Billeder (04-01-2006)

1000 pushups (50sæt x 20reps) på 9 timer (20-01-2006)

Pistol PR 50,6kg (31-01-2006) :devil::devil:

Pushups PR 60 reps (20-02-2006)

Prison Pushups - The Deck (20-02-2006) :devil:

Pistol PR 56kg (01-09-2006)

Evolutionrace 2006 (09-09-2006)

Eremitageløbet 2006 (08-10-2006)

Første astanga jump back (09-11-2006) :superman:

Status 2006, mål 2007

Hvad er det han har gang i, ham Max?

Links til nogle af de mere alternative/mindre kendte øvelser jeg træner.

Tråd med bodyweight træning og andet godt

Building an olympic body through bodyweight exercises only

Beskriver vejen til "Planche pushup" - en armbøjning med kroppen liggende vandret og kun hænderne i gulvet

Frog stand (aka frøen eller kragen), Tuck Planche, Advanced tuck planche, Straddle planche, Tuck planche pushups, Straddle planche pushups, Planche pushup

- er pt på tucked planche

Vejen til front lever pullup - en vandretliggende pullup

Tuck Front Lever, Adv. tuck front lever, Straddle front lever, Tuck front lever pullups, Straddle front lever pullups, Front lever pullups

- er pt på tuck front lever og kan lave adv. i kort tid.

Developing the hanging leg lift

Endnu en måde at få de onde mavemuller på.

Progressionen inkludere:

Hanging Tuck L

Hanging Straight Leg L

Hanging V

m.fl.

- jeg har lavet et hanging leg lift med 5kg om anklerne

Elbow Lever

Balancere kun på hænderne med kroppen vandret og albuerne støttende på maven

- rekorden er 1 minut, arbejder på en-hånds

Back Lever

Hænge vandret fra en pullup-bar med fronten imod gulvet.

Tuck back lever raise er første niveau, og der er jeg :smile:

L-sit

"Sidde" kun på hænderne (evt på fingerspidserne) med benene vandret, røven løftet fra gulvet.

- er oppe på 10-15 sekunder

Aerial

En sidelæns saltomortale

- som jeg slet ikke kan lave endnu :blush: . Jeg tør ikke rigtigt træne den på et trægulv :chicken:

The bear

Hang clean, front squat, military press, back squat og behind the neck press - alt sammen i én øvelse.

- 5x65 er PR indtil videre

Pistols

Et bens squat

- dem er jeg lidt god til

Ashtanga Yoga

billeder af stillingerne og serier

Mere Yoga:

Ashtanga solhilsen A video

Ashtanga solhilsen B video

Flere videoer af samme gut, link (pas på - MEGET grøn side)

Yin Yoga

Jeg kender ikke lige nogen god side med billeder og beskrivelser af hatha-yoga øvelser, så hvis andre gør det sig endelige til.

Mangler der nogle af mine mærkelige aktiviteter på denne liste, så sig en lyd. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Held og lykke med den nye log. :smile:

Jeg har altid syntes, at din træning var intressant at følge. Fordi du allerede som newbee gjorde et ihærdigt forsøg på, at sætte dig ind i tingene. Jeg har så ikke rigtigt fået fulgt din træning i den periode du har ført blog, så rart at se at du nu er tilbage med loggen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

:cheer:WELCOME BACK :cheer:

Så slipper jeg for at forvilde mig ind i blog-land :wacko:

I øvrigt ret sejt at du kører lidt spinning :4thumbup: ...og ja, det er helt bestemt en super træningsform :devil:

Good luck with everything, J :cooldance:

/Reem :4flex:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid syntes, at din træning var intressant at følge. Fordi du allerede som newbee gjorde et ihærdigt forsøg på, at sætte dig ind i tingene.

Tak :bigsmile:

Følelse af at lave et eller andet, hvor man egentlig ikke ved hvorfor man laver det men blot fordi andre har sagt det, kan være utrolig irriterende - i hvert fald for mig.

Jeg kan dog sagtens komme meget dybere - føler kun jeg har skrabet overfladen, og jeg har da også en bog eller tre jeg skal have læst :smile:

Alle jer andre:

Mange tak.

Så må vi håbe denne log kan leve op til jeres (og mine egne) forventninger.

Reem -> så mærkelige er blogs altså heller ikke :tongue: Loggen er bare mere ligetil og lidt bedre til to-vejs kommunikation imellem log-ejer og læsere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Yoga

En times yoga med Rene som instruktør.

Meget lig sidste gang, dvs. primært stående, rigtig meget stræk af baglår, en del side-stræk, som jeg stinker rigtig meget til, nogle solhilsner, trekanter og lidt diverse. Bl.a. en øvelse kaldet monkey-dance, hvor man står foroverbøjet med benene strakt godt spredt, arme hænger lige ned og håndryggen rører gulvet. Så bøjer og strækker man knæene, så hænderne fejer frem og tilbage henaf gulvet og man kører fra den ene side til den anden. Rene siger så: "hvis man ikke ser dum ud nu, så laver man den forkert" :laugh:

Efter afslapningen til sidst lavede en af de andre "garvede" yogier ploven, og så synes jeg jo også lige pludselig at den manglede, så jeg tilføjede:

Skulderstanden - lavede den bedre end nogensinde før (hvilket godt nok ikke er så længe, men alligevel :laugh: )

Ploven - kom rigtig godt ned, ingen problemer

Fisken - så bliver man strukket lidt den anden vej.

(Nem) hovedstand, en lille smule med strakte ben

Kragen

Daaajlig omgang. Man får sådan en fantastisk ro men samtidig energi bagefter - det kan kun anbefales :bigsmile:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Tillykke med din nye log.  :4thumbup:

Du må lave en BB/Yoga hybrid som vi med spænding kan følge!

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh:

Faktisk regner jeg med at bruge solhilsner som opvarmning.

Mange tror måske at yoga kun handler om meditation og sige mærkelige lyde imens man trækker vejret. Det er det også, men det er i høj grad også fysisk og kræver både smidighed og styrke.

Jeg vedhæfter lige et par af de lidt avancerede stillinger bare for at give et par eksempler. Det er hhv hanen, påfuglen og skorpionen.

post-1845-1119524332_thumb.jpg

post-1845-1119524346_thumb.jpg

post-1845-1119524354_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

En stor del af min fascination af relativ styrke kommer nok af kampsport - ikke fordi jeg nogensinde selv har dyrket noget, men de tricks Capoeira-udøvere kan rive rundt er for vilde.

Og så er der jo denne lille breakdance video med en gut der kalder sig Junior. :w00t:

Ikke fordi jeg på nogen måde regner med at komme til at kunne noget tilsvarende, men dele af det tror jeg bestemt godt jeg kan træne mig op til. De labre armstrækkere til sidst i videoen er første punkt. Indtil videre kan jeg stå på hænder i 5-10 sekunder med armene let bøjede og benene foldet ind under kroppen uden at støtte på noget (ligner kragen, men der støtter knæene på albuerne). Og så kan jeg i en relativ kort periode holde min kropsvægt på fingrene, og hvis det går kører, så starte med benene i skrædderstilling og fører dem ind under kroppen og lidt af vejen op i håndstand. :cooldance:

Desværre mærker jeg tydeligt der mangler styrke i venstre skulder, så jeg må holde mig lidt tilbage og gå roligt frem.

Link to comment
Share on other sites

Spinning

En 1'er time med Mette B_skaal på podiet.

Jeg kom lige til tiden, men fik selvfølgelig valgt en cykel med indtil flere problemer, så jeg brugte vel de første 5 minutter med cykelbøvl :blush:

Nå, så må vi se om jeg kan huske timen

ca 10 min opvarmning, både siddende og stående

3 min stående enkeltakt

3 min siddende mellemtakt

4 min stående enkelttakt

4 min siddende mellemtakt

pause 1-2 minutter tror jeg

4 blokke af

2 min stående enkelttakt+ :devil:

1 min siddende enkeltakt

Mette havde fundet noget super dance/drum'n'bass frem, og jeg havde stort set den ene højttaler i øret - super cocktail :laugh:

2 x 2:20 min halvtung kørsel til en vis hr Sveistrup

Og så kom det store øjeblik, hvor jeg havde min Birthe debut :w00t:

Jeg ved ikke lige hvor lang "Vi maler byen rød" er (ca 3 min vel), men tempoet er højt og når man så skal op og stå i omkvædene (der er 3 hvor det sidste er en dobbelt), så er Birthe pludselig rigtig rigtig ond. :devil::devil:

En lille pause

Og så afslutningsspurt af et par gange til Johnny Deluxe

Enkelttakt+ går ud på at man skal "accelerere" fra musikken, dvs kører lidt hurtigere end rytmen. Føj den var ond og svær. Jeg lå vist det meste af tiden på beatet. De siddende stykker i den blok var med ret så lav belastning for mit vedkommende, så jeg havde en jordisk chance for at klare mig igennem.

Den første del var ok hård, anden del med enkelttakt+ var rigtig lang og hård og sidst men ikke mindst var Birthe meget intens hård - lårbasserne skreg virkelig til sidst og tiggede om nåde, men der var ingen :bigsmile::devil:

Mette ka' sgu' det gylle med at skrue en god time sammen og samtidig være super motiverende :4thumbup:

Som noget nyt svedte hun endda lidt idag, så lidt har hun også selv lavet. Med mindre det hele er fup, for jeg fangede hende på et tidspunkt i at hælde vand ud over sig selv. Et rigtigt instruktør-trick sikkert :tongue:

Inden timen vejede jeg mig i mit normale tøj - 86,2kg sagde den.

Under timen drak jeg ca 1,1 liter vand, 0,2 L bagefter + 2 bananer af små 100g hver. Da jeg så efterfølgende vejede mig igen (i sammen tøj, bortset fra tights og sokker var skiftet :laugh: ) sagde vægten 85,4kg. Med forbehold for diverse fejlkilder mm har jeg altså svedt 2,3 liter i løbet af timen.

Dét er CRAZY :crazy:

Link to comment
Share on other sites

:4thumbup:  :4thumbup: Wauw Maxie er du gået væk fra din Blog for at mænge dig med pøblen aka os sindsyge kondifreaks...  :devil:  :smile:  :w00t:

Sådan solhilsner...  :4thumbup: Bruger dem selv på effekt/pilates. Det virker  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh: Ja, og det er sgu' lige før jeg er blevet til én selv.

Men selvom jeg har blogget føler jeg nu ikke det er steget mig til hovedet :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har for øvrigt efterforsket lidt videre med det breakdance halløj. Klippet med Junior skulle være fra en konkurrence kaldet "B-boy champion of the world" - ifølge mine kilder :tongue: afholdt i KBH af Red Bull. Her er et sammenkog fra konkurrence med omkring 10 gutter der er lige så vilde som Junior. Og det var i øvrigt ikke junior der vandt

:dropjaw:

Man kan synes om breakdance hvad man har lyst til, men de har fandme skillz :devil:

Link to comment
Share on other sites

Reem -> så mærkelige er blogs altså heller ikke  :tongue:

Jooo! :tongue:

Og ja, det er vildt at man sveder så meget i løbet af sådan en time...ulalala...så skulle du næsten prøve tre timer med Chris MacDonald i Parken :w00t: dit tøj vil være et størrelse for stort bagefter :laugh: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Reem -> så mærkelige er blogs altså heller ikke  :tongue:

Jooo! :tongue:

Og ja, det er vildt at man sveder så meget i løbet af sådan en time...ulalala...så skulle du næsten prøve tre timer med Chris MacDonald i Parken :w00t: dit tøj vil være et størrelse for stort bagefter :laugh: :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Nu ved jeg at Chris er lettere optaget et sted i USA, men 3 timer i streg uanset instruktør er da sindsygt!!! :gal:

Var det en invitation i øvrigt? :bigsmile:

3 timer er jeg næppe klar på, men en enkelt 2'er eller noget i den dur kunne da sagtens være muligt :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Løb

Ja, jeg kan jo næppe påstå at stængerne var friske, men mine nye asfalt-fræsere skulle prøves :devil:

Derfor blev det bare til den lille luntetur på 3km. Jeg glemte at tage tid, men det er vist også lige meget :bigsmile:

Skoene er rigtig gode, måske ikke den store overraskelse eftersom forgængeren har virket fint for mig. Og hvilket fantastisk vejr det er i dag. Jeg skal vist et lille smut ind til en lille biks i kbh senere idag. :4mewantfood:

Og her er jeg så, lettere svedig efter løbeturen :4flex: (det fremhæver mine cuts :tongue: )

post-1845-1119595938_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis du fortsætter med den mængde cardio forsvinder den smule der er tilbage af dig... :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

I know :laugh:

Vægten indikerede også at min indre væskestand var lidt lav i det her til morgen :wink:

Meeen, det kan godt være det lyder af meget, men en nøjere sammentælling viser noget i stil med:

Jeg kører 3 timers spinning om ugen (næppe mere end 2000kcal, max 2500)

De 3km løb er første tur i 3 uger

Jeg har ikke powerwalket i en måned

Yoga kan næppe regnes for den vilde kalorieforbrænder, selvom det er 4 gange pr uge (hvis jeg kan til alle timerne)

Så jeg synes ikke det er så galt igen, men det er forhåbentlig nok til at jeg kommer i super form :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share