Større vægttab


Misspeace
 Share

Recommended Posts

Overhere--> Godt med en succes-historie og meget af det du siger virker også fornuftigt nok men lige denneher sætning må du gerne uddybe

Men spis ikke mere end 1200-1300 calorier.
Du mener forhåbentlig ikke om dagen :unsure: ... for det første kender du ikke pigens ligevægts-indtag og for det andet tror jeg ikke det er sundt at ligge dernede uanset hvem man er
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej Zoa,

jep, jeg mener om dagen. Jeg ved godt det er lavt, men det var hvad der virkede for mig. Min erfaring var at der 1-2 gange om ugen roeg 100-200 ekstra kalorier paa alligevel (vin, restaurant, foedselsdage), og hvis jeg saa satsede paa at spise 1500 cal - som jeg gjorde i begyndelsen - blev det pludselig = intet vaegttab. (Altsaa 1500 + 200).

Selvfoelgelig skal folk finde deres eget niveau, deres ligevaegtsindtag. Mit var saa ca. 1200-1300 calorier om dagen hvis jeg skulle tabe mig. Vaegttabs-maessigt blev det til ca. 1 kg per uge, ikke mere. Men jeg har ogsaa SVAERT ved at tabe mig. (saa maaske kan andre tabe sig 1 kg per uge og samtidig spise flere kalorier).

Det er helt sikkert forskelligt fra person til person. En ting vil jeg dog sige, og det er at hvad der hjalp mig var at taelle kalorier, og vaere rimelig facistisk med at holde mig under et vist antal - i lang tid. Og det var efter i aarevis at have proevet at spise sundt og lytte til min krop eller spise meget protein osv osv. I sidste ende var det stadig, meget til min egen irritation, kalorie-taelning der hjalp. Og at spise mange men smaa maaltider. Og saa at spise fornuftig, normal mad - baade proteiner og kulhydrater, og ikke fedt-fri mad. Eller andre mode-kure.

Maaske er svaret bare at folk bliver noedt til at bruge trial-and-error for at finde "deres" kalorie-indtags-niveau. (Og ja, 1200 er lavt! Det giver jeg dig ret i).

Link to comment
Share on other sites

Og for lige at tilfoeje; MOTION hjalp!

Ingen slankekur uden motion! Bare saa ingen tror jeg anbefaler bare at gaa paa slankekur uden at faa motion. Hvis man goer det, tror jeg ens krop gaar i "betalingsstandsning". ;) Og ens muskler forsvinder. Og man kan spise utrolig lidt, og stadig tage paa! Og man bliver traet og sur og grim og ens post bliver vaek og stueplanterne gaar ud og man bliver uvenner med sine naboer. :)

Serioest talt; derfor tror jeg ogsaa lige netop vaegttraening er kanon-godt. Men al motion er godt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også overhere har fat i noget med de lave kalorier. 12-1300 for en pige der gerne vil tabe sig, og har problemer med motionen er ikke for lidt. 1 kg fedt indeholder 7000 kcal! Vil man tabe 1/2 - 1 kg om ugen skal der skabes en deficit på 500-1000 kcal om dagen. Det er meget, så stenalderdiæten bestående af kød og frugt og grønt er i mine øjne perfekt. :)

Link to comment
Share on other sites

Vil gerne Lige sige tak til overhere, har gemt alt du har skrevet på det og vil komme igang!

Og tak til armoured female for rådet med Fun i fromage frais, det smager stadig lidt surt men det hjælper på smagen!  :bigsmile:

En anden mulighed kunne være fromage frais med lidt (kunstigt sødet) frugtyoghurt over - fx Minimums jordbær/rabarber er god til formålet, synes jeg. :4eat:

Held og lykke med "projektet" forresten. :thumbwink:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg er en pige på 18 år som er 156 cm og vejer 89 kg, hvilket vil sige jeg skal tabe 25 kg. Skal veje mellem 50 og 60 kg, men har problemer med at komme igang med træning. Det meste fedt sidder på mine lår og min bagdel. Men jeg har 2 dårlige knæer og min læge og sygehuset anbefaler at jeg ikke overanstrenger dem ved træning. Når jeg cykler, løber og bruger ro-maskine får jeg store smerter og kan ikke gå dagen efter selvom jeg kun bruger 15-20 min på det.

Hvad skal jeg gøre?? :(

Hejsa..

Der er jo ikke rigtigt andet at gøre end at motionere i det omfang du kan, og så stille og roligt bygge på, sålede at du kan holde til mere og mere...

Jeg har været i lidt samme situation, men ikke pga overvægt, men pga. skader...

Det vigtige er at du kommer op af sofaen og får rørt dig, er det så kun 10-20 min ad gange i starten, jamen det er jo bedre end at lade stå til :)

God arbejdslyst

Link to comment
Share on other sites

Jeg VEJER mit mad, jeg har planer fra vægtkonsulenter og point skema. Jeg drikker ikke alkohol længere og meget sjældent sodavand, udelukkende til fester osv. Jeg tager vitaminer for at jeg får hvad jeg skal

Hvis du bruger point, så må det vel være vægtvogterne?

Der er stor forskel fra dem og så til vægtkonsulenterne! Dem synes jeg du skal kontakte. www.vaegtkonsulenterne.dk

Her får du en plan over mad som du bare skal spise hver dag, og du skal spise så meget så du næsten brækker dig.

min kæreste (han er mand) har tabt sig 10,4 kg på 5 uger ved at følge deres plan, og han får rigtig meget mad. Han har ikke dyrket motion ved siden af.

Hvad med om du både lavede pasta, kartofler el.lign til kæresten og en 500grams grøntsager (i frosten i netto, de er billige) til dig selv?

Hold dig væk fra kartofler, ris, pasta og lyst brød. Spis max 2 skiver rugbrød pr. dag.

Og så er græsk youghurt fantastisk godt til mange ting. det smager slet ikke surt, så det kan du lige tage lidt af med lidt honning/frugt eller andet, når du har lyst til sødt.

Sørg for at få min. 200 gram. kød hver dag. Få 5 gange fisk om ugen, 3 gange okse/svinekød, 1 gang lever og resten fjerkræ.

Jeg vil helt klart anbefale dig at kontakte konsulenterne, følger du deres plan vil du med garanti tabe dig.

Mvh

Angel_Spice

Edited by Angel_Spice
Link to comment
Share on other sites

Opklaringsspørgsmål:

Så vidt jeg husker, så vejer vægtkonsulenterne ikke maden, men opererer efter et patenteret :blink: pointsystem, hvor en portion af hver fødevare repræsenterer en mængde point... er det korrekt?

nej det er vægtvogterne der går efter point.

konsulenterne har en fast madplan, hvor man skal have visse tign hver dag/uge.

Link to comment
Share on other sites

Angel_Spice: hvorfor ikke bare sætte sig på sin flade og LÆRE hvordan fornuftig mad sammensættes, i stedet for at kaste penge efter vægtkonsulenterne.

Start her og læs HELE serien "You Are What You Eat" by Rosemary Vernon

Det giver en LANGT mere holdbar løsning, ift bare at få stukket en kostprogram i hånden.

10kg på 5 uger lyder dælme ikke sundt. Hvad vejede han da han gik igang?

Når man vil tabe sig er det altid fedtet man går efter (det vil jeg da håbe), så hvis vi siger at hele hans vægttab er fedt ser regnestykket således ud:

2kg fedt om ugen, 7000kcal pr kg fedt = 14000kcal skal tabes i alt PR UGE.

Personer med "normal" størrelse og "normalt" energiforbrug indtager måske 2000-3500 kcal om dagen for at holde et ligevægtsindtag, altså 14000-24500kcal om ugen, så hvis vi regner med din mand lå i den høje ende af skalaen har han altså skulle indtage under halvdelen af hans daglige behov. Dette er IKKE sundt - kroppen vil opfatte det som hungersnød og sænke stofskiftet, så der ikke bruges unødig energi. Og der vil helt sikkert forsvinde muskelmasse, når man ikke samtidig styrketræner, hvilket igen giver en lavere hvileforbrænding efterfølgende. En del af den tabte vægt kan også være væske.

Hvad er der i øvrigt galt med kartofler? Hvis jeg husker korrekt indeholder de ca 1/4 så mange kalorier pr 100g som f.eks. ris og pasta, så de mætter langt bedre ift antallet af kalorier.

Dine forslag med rigeligt kød og grønsager er dog fornuftige nok.

Er der nogen bestemt grund til du er glad for vægtkonsulenterne? ;)

Link to comment
Share on other sites

Glimrende indlæg MaxP ;)

Angel_Spice: hvorfor ikke bare sætte sig på sin flade og LÆRE hvordan fornuftig mad sammensættes, i stedet for at kaste penge efter vægtkonsulenterne.

Altså du mener at tage fat på problemet ved roden... er det nu også en holdbar løsning :blink:

Link to comment
Share on other sites

Altså du mener at tage fat på problemet ved roden... er det nu også en holdbar løsning

Jeg ved det lyder helt skørt, men hvem ved, måske virker det! :bigsmile:

Jeg er dog også selv lidt skeptisk ved at det ikke koster noget...

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Angel_Spice: hvorfor ikke bare sætte sig på sin flade og LÆRE hvordan fornuftig mad sammensættes, i stedet for at kaste penge efter vægtkonsulenterne.

Start her og læs HELE serien "You Are What You Eat" by Rosemary Vernon

Det giver en LANGT mere holdbar løsning, ift bare at få stukket en kostprogram i hånden.

10kg på 5 uger lyder dælme ikke sundt. Hvad vejede han da han gik igang?

Når man vil tabe sig er det altid fedtet man går efter (det vil jeg da håbe), så hvis vi siger at hele hans vægttab er fedt ser regnestykket således ud:

2kg fedt om ugen, 7000kcal pr kg fedt = 14000kcal skal tabes i alt PR UGE.

Personer med "normal" størrelse og "normalt" energiforbrug indtager måske 2000-3500 kcal om dagen for at holde et ligevægtsindtag, altså 14000-24500kcal om ugen, så hvis vi regner med din mand lå i den høje ende af skalaen har han altså skulle indtage under halvdelen af hans daglige behov. Dette er IKKE sundt - kroppen vil opfatte det som hungersnød og sænke stofskiftet, så der ikke bruges unødig energi. Og der vil helt sikkert forsvinde muskelmasse, når man ikke samtidig styrketræner, hvilket igen giver en lavere hvileforbrænding efterfølgende. En del af den tabte vægt kan også være væske.

Hvad er der i øvrigt galt med kartofler? Hvis jeg husker korrekt indeholder de ca 1/4 så mange kalorier pr 100g som f.eks. ris og pasta, så de mætter langt bedre ift antallet af kalorier.

Dine forslag med rigeligt kød og grønsager er dog fornuftige nok.

Er der nogen bestemt grund til du er glad for vægtkonsulenterne?  ;)

Jamen jeg vil da glædeligt remse en dags mad op, når du mener det er så usundt for min kæreste.

Lidt om ham:

Højde 183

Vægt før livsstilsændring: 109.9

Vægttab første uge: 3.2

Anden uge: 2.3

Tredje uge: 1.5

Fjerde uge: 1.8

Femte uge 1.6

Man kan helt klart se, at det er væske der er røget meget af de første uger.

Vægtkonsulenternes plan er lavet i samråd med læger, så man ikke kommer til at mangle noget. det er en videreudbygning på vægtvogterne, men tilpasset den danske madstil)

Eksempel på mad på en dag:

30 gr. havregryn

1 æg (kan byttes ud med 60gram 20+ ost eller 25gram fed ost)

1/2 liter skummetmælk (kan byttes ud med græsk youghurt, ylette, ymer eller andet)

5 stk. frugt pr dag.

ialt min. 600 gram grøntsager (fordelt på frokost og aften)

ialt 90 gram rugbrød (kan udskiftes med 100 gram kartofler, eller 75 gr. kogt ris eller pasta)

frokost 80-120gram kød (fisk, fjerkræ, oksekød, svinekød)

Aften 170-220 gram kød (det samme som ovenstående)

15 gram minarine, margarine, plante olie, mayonaise eller 30 gram letmayonaise.

Derudover er der ugentlige "regler":

4 æg pr. uge

5 gange fisk pr. uge (kan være både frokost og aften, og det er også - helst- fede fisk)

3 gange oksekød eller svinekød

1 gang lever

Fjerkræ for resten (gider ik lige regne ud hvor mange måltider hehe)

Det var vist det.. og hvorfor jeg synes det er godt? Jeg kender mange som har fulgt vægtkonsulenterne, som har tabt sig, og de holder vægten!

Og det er faktisk lige præcis det man lærer, som du nævner, at sammensætte fornuftig mad!

Når man så har nået sit mål, så skal man sætte kødrationen ned til den mindste angivelse, og så kan man hver dag spise lidt af det man synes man manglede mens man tabte sig (en is, en marsbar, god sovs, rødvin til maden, en pastaret osv osv).

Der er skam intet galt med kartofler; men man skal bare ikke sidde og spise sig mæt i dem hver dag hvis man gerne vil tabe sig. Hertil indeholder de for mange kalorier i forhold til mætheden man får af dem.

Jeg ved godt at man også taber muskelmasse. Men nogle gange kan det være vigtigt at prioritere; skal man tabe sige xx kg, så kan det være svært at overskue både at træne og lægge sin kost helt om. Så kan man, efter min mening, begynde at træne når vægttabet er nået, både for at bygge muskelmasse op, men også for bedre at kunne holde vægten.

64 % af et vægttab kommer an på det man spiser sååå...

Mvh

Angel_Spice

P.S: Jeg kan også informere om, at vægtkonsulenterne ikke er så dyrt. Man giver 200 i startgebyr (for at få madplan, og små bøger med råd og vejledning), herefter koster det 45 pr. uge når man skal til vejning, hvor der også vil være et cirka 30min langt foredrag om maden og sammensætningen. Emnet kan f.eks. være fisk eller fedtstoffer.

Jeg ved, som sammenligning, at man ved vægtvogterne køber disse møder som en pakke, som koster cirka 1200 kr for tre måneder. Her har man altså ikke mulighed for at sige, "nej det var ikke noget for mig". man er tvunget til at fortsætte (eller se sine penge flyve ud af vinduet).

Edited by Angel_Spice
Link to comment
Share on other sites

64 % af et vægttab kommer an på det man spiser sååå...

Mvh

Angel_Spice

64% er ikke helt korrekt. Det er faktisk 63,874 % og 0,45% mere i regnvejr. :4smartass: :graduate:

Det er ret sjovt at höre folk fra hhv. vägtkonsulenterne og -vogterne skändes om hvad der er bedst. Reelt er der ingen forskel. De fokuserer begge paa vägttabet som eneste succesfaktor. Hvad det er der tabes er vist ret ligegyldigt. Jeg har endog hört motion fraraades fordi vägttabet kan blive langsommere.

Begge parter har dog en bunke af gode opskrifter som sagtens kan passe ind i en fornuftig diät. Men opskrifter kan man jo finde mange andre steder. Ikke mindst her paa MOL.

og hvorfor jeg synes det er godt? Jeg kender mange som har fulgt vægtkonsulenterne, som har tabt sig, og de holder vægten!

Angel_spice -> Jeg tror det MaxP fiskede efter var mere i retning af: Er du selv vägtkonsulent?

/J

Edited by Sp@rrow
Link to comment
Share on other sites

Jamen jeg vil da glædeligt remse en dags mad op, når du mener det er så usundt for min kæreste.
Bemærk jeg udelukkende kommenterede det samlede kalorieindtag som værende langt under hvad det burde - selv under diæt.
Og det er faktisk lige præcis det man lærer, som du nævner, at sammensætte fornuftig mad!

Glimrende, men har du så også lært HVORFOR de nævnte ting skulle være sunde?

Der er skam intet galt med kartofler; men man skal bare ikke sidde og spise sig mæt i dem hver dag hvis man gerne vil tabe sig. Hertil indeholder de for mange kalorier i forhold til mætheden man får af dem.
Min pointe er at der netop IKKE er mange kalorier i kartofler.

Energifordeling i kartofler pr 100g

2g protein, 18g kulhydrat, <0,5g fedt

83kcal

I pasta (ukogt) pr 100g:

12g protein, 75g kulhydrat, 1,1g fedt

356kcal

Afhængig af hvilke grønsager du spiser er der nok en smule mindre energi i dem ift kartofler, men jeg kan virkelig ikke se kartofler skulle være "slemme".

Jeg ved godt at man også taber muskelmasse. Men nogle gange kan det være vigtigt at prioritere; skal man tabe sige xx kg, så kan det være svært at overskue både at træne og lægge sin kost helt om.

Jeg kan godt se at hele to ting på en gang kan virke overvældende, men det er altså en helt hul-i-hovedet holdning at alt vægttab er godt, også selv om det er muskler der ryger.

Problemet ville også være langt mindre hvis folk var en smule tålmodige og kunne nøjes med bare halvt så stort kalorieunderskud.

Men for nogen skal det åbenbart kunne ses på vægten næsten dagligt, ellers ryger motivationen ;)

64 % af et vægttab kommer an på det man spiser sååå...

:lol: Behøver jeg virkelig kommentere den?

Hvis jeg nu spiser fornuftigt og svarende til mit ligevægtsindtag uden motion, men dyrker 1 times spinning 3-4 gange om ugen, hvor stor en del af mit vægttab vil så komme fra kost og hvor stor del fra motion?

Jeg kan se at vægtkonsulenterne kun koster ca det halve af vægtvogterne (når vi ser bort fra gebyret) selvom du har gjort hvad du kunne for at gøre forskellen større. Det ændre bare ikke ved at jeg synes det er penge ud af vinduet, når man kan lære de ting helt gratis - HVIS MAN GIDER.

Men når det så er sagt, så vil jeg da sige tillykke med dit og din mands vægttab - også selvom der røg lidt muller i svinget :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan så lige tilføje at jeg IKKE selv er vægtvogter eller konsulent.

Og jeg har ikke brug for at tabe mig, er normal slank og har lav fedt procent.

I skal tænke på, at hvis man vejer f.eks. 25 kg for meget, så er det en stor hjælp at man kan møde op og møde andre mennesker, og SE at hvis man spiser sådan her, så taber man sig.

Men sådan er det ofte med normalvægtige mennesker; de kan slet ikke fatte at tykke mennesker ikke bare taber sig. Det er jo så nemt.

Ja, der er kun 83 kcal. i kartofler pr. 100 gram. Men er der så ikke forskel på at spise f.eks. 400 gram grøntsager af ialt 75 kcal, fremfor 400 gram kartofler af 332kcal? Det tror jeg nok på der er.

Og jeg ved en del om mad, bl.a. er noget af det vigtigste ved vægttab at holde blodsukkeret stabilt. Og få en masse proteiner, da det sætter skub i fedtforbrændingen.

Det er muligt at I mener at konsulenterne og vogterne er det samme, men det er ikke min opfattelse.

Hos konsulenterne får man indarbejdet nogle meget sunde vaner (og man vejer maden hvis I skulle være i tvivl), man er sikret at man får alt hvad kroppen har behov for.

Hos vogterne tæller man point (en forenklet måde at tælle kcal. på), og her kan man risikere at man ikke får tilstrækkeligt med kød, vitaminer, proteiner osv.

Så for mig er der stor forskel.

Desuden så er det ikke alt for sundt at hele ens dag skal gå op i at tælle kalorier/point, og jeg taler af egen erfaring. Det tager overhånd, og man ender i et madhelvede. For mig også et træningshelvede.

Heldigvis slap jeg ud af det uden at det udviklede sig til bulimi/anoreksi.

Jeg ved, at grunden til at dette virker for min kæreste er, at han får nogle simple rammer at holde sig indenfor. Herved er han sikker på han får det han skal have, og garanteret succes.

Mvh

Angel_Spice

*kan heldigvis spise som det passer hende*

Edited by Angel_Spice
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Overhere--> Godt med en succes-historie og meget af det du siger virker også fornuftigt nok men lige denneher sætning må du gerne uddybe Du mener forhåbentlig ikke om dagen :unsure: ... for det første kender du ikke pigens ligevægts-indtag og for det andet tror jeg ikke det er sundt at ligge dernede uanset hvem man er

Jeg vil også gerne overstrege, at 1200 kcal. er for lidt. :nonono: Problemet er, at når man nedsætter kalorieindtaget så meget, så drosler stofskiftet også tilsvarende ned, og faktisk sker det ret hurtigt, og det kan IKKE opvejes af motion. Desuden æder man sin egen muskelmasse, fordi kroppen tror, at der er hungersnød og fedt gemmer den til sit i det tilfælde. D.v.s. der ryger nok lidt, men de muskler der ryger i processen kommer ikke tilbage, når man ikke længere kan holde sin diæt på 1200 kcal. I teorien virker den slags kure kun, hvis man bliver ved med at mindske sit indtag i takt med at stofskiftet, som tilpasser sig situationen for at beskytte kroppen, daler. Det fører i værste tilfælde til anoreksi. Eller at man begynder at spise mere, og tager på...yoyo! :w00t:

Jeg startede i sin tid med en skrap kur med maks. 1200 kcal/dgl. og 30 min. motion, og tabte mig også, men kom ud i en spiseforstyrrelse, som har styret i mange år efter, både pga. psykologiske faktorer, men også fordi jeg forstyrrede min krops rytme og satte kalorieindtaget alt for lavt. Det har jeg siden talt med læger og diætister om. Jeg er ikke i tvivl om, at det er nytteløst at mindske kalorie indtaget, hvis man vil slanke sig permanent. Det smartest er nok, at øge sin muskelmasse med styrketræning, så man har muskler til at forbrænde konstant fremfor de fedtpuder mange starter ud med (mig selv inklusive) :blush: .

Jeg er stødt på stenalderkost som jeg finder interessant, men jeg er meget opmærksom, at man virkelig skal spise noget ekstra frugt, grønt og kød for at komme op på de kalorier, som man skal have for at kroppen ikke går i forsvar og sparrer på det, som man vil af med - det overflødige fedt! :) .... men min primære pointe er - lad være med at skære i kalorierne, men sørg for, at det I spiser er lødigt - så naturligt som muligt, og lad være med at tælle kalorier - det er bedre at være opmærksom på kroppen og dens signaler. Noget jeg har brugt lang tid på at lære.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share