hva skal man drikke????


Lordy
 Share

Recommended Posts

jeg har lagt mærke til at der er flere og flere der drikker alle mulige former for energidrikke... hvis man spørger dem hvorfor så siger mange af dem underligt nok at det giver underligt nok at de får mere energi....

Men jeg synes at jeg har lært noget om det osmotiske tryk i maven der gør at drikke med fx et højt sukkerindhold... har en så negativ indvirkning på væskeballancen at det slet ikke kan opveje den energi man får ind gennem drikken....

Det skal dog lige nævnes at dem jeg kender drikker det under træningen, hvor man jo har allermest brug for væske????

er der nogen der kan fortælle mig om det derfor er bedst at drikke rent vand eller energidrik???

Link to comment
Share on other sites

JEG vil sige vand, energidrikke (i hvert fald dem der er baseret på sukker) giver hurtigt energi men man crasher lige så hurtigt bagefter så det vil kræve at man drikker det jævnligt under træningen. Hvis man er lidt sløv inden træningen er en cola light eller en red bull langt bedre (og så selvfølgelig masser af vand under træningen).

Link to comment
Share on other sites

tophat
:lol:
banen eller anden energirig frugt efter træning så får man ikke ondt i benene dagen derpå... passer det?

En ikke-alt-for-gul/brun banan er ok før træning, men personligt kan jeg bedst lide at spise den langsomt mellem sættene i den første halvde af træningen - på dem måde føles den ikke så tung i maven, og der energi til hele træningspasset.

Efter træning kan du sagtens sluge en banan sammen med din shake. Banan er vistnok specielt god da den er Kaliumrig, og Kaliummangel kan give muskelkramper.

Den med mindre DOMS pga. bananindtag er vist ikke normalt accepteret ;)

Læs i øvrigt kulhydrat-FAQ'en

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg er orienteret så binder sukkeret i energidrikkene væsken, så denne ikke får den optimale værdi, derfor ville jeg undgå at drikke andet end vand under træning.'

Det burde også være muligt at undgå energidrik under træning,medmindre man træner i flere timer..... thats all... B)

Link to comment
Share on other sites

En meget sukkerholdig drik vil trække vand ud i tarmene, så det kan bevirke en endnu kraftigere væskemangel. Og ja Lordy det er pga det osmotiske tryk ;) Så hvis man skal vælge en god energidrik, så vælg den slags som isostar, der er sukkerindholdet tilpasset så væsken (og sukkeret) hurtigt kommer de steder hen, hvor der er brug for den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share