Til jer som powerwalker !


Bellini
 Share

Recommended Posts

Her for 3 uger siden, begyndte jeg på en ny cuttingfase, og til hjælp til kalorieforbruget powerwalker jeg - præcis som så mange andre herinde. Mit problem er, at jeg får afsindig ondt i underbenene – helt præcist på fronten af underbenet på ydersiden af selve knoglen (skinnebenet). Allerede efter så lidt som 600-700 meter må jeg stoppe op og strække ud – og der har jeg endda pint mig selv et par hundrede meter. Det føles som en spændende (staves det såden??) fornemmelse som bare bliver større og større indtil jeg giver op og stopper for at strække ud. Idet jeg stopper op, gør det endnu mere ondt i 5-10 sek., og så slapper sener/musklerne af igen (sådan da) – som om der er noget som skal have forløsning af en art. Jeg når som regel at stoppe op 2-3 gange inden det fortager sig igen (men aldrig helt – spændingen er der stadig lidt), og så kan jeg gå igennem. Det er mildest talt pi… irriterende at det sådan sætter en dæmper på tempoet – benene føles som bly og det gør nas. Efter gåturen er jeg ikke øm – ej heller dagen efter.

Det er selvfølgelig nærliggende at kigge på fodtøjet jeg bruger. Jeg har brugt (i forsøg) 2 forskellige par sko – det ene er et par løbesko og det andet et par mere alm. hverdagssko fra Camel – de er lige gode eller dårlige om man vil. Jeg har forsøgt at gå både på vej og i skoven – lige meget hjælper det :( . Pt. er jeg lidt presset økonomisk, så at bruge en herregård på nye sko, og det så ikke hjælper er ikke lige sagen.

Nogen ideer til hvad jeg kan gøre – det begrænser mig kraftigt i at gøre som jeg vil: POWERWALKE :devil::devil: !!

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Det du beskriver lyder som en overbelastning af den muskel som ligger fortil, ovenpå skinnebenet - nærmere bestemt m. tibialis anterior

- om det skyldes dine sko eller din gangteknik, det er svært at sige eftersom jeg ikke kan se dig gå....

Jeg kender godt selv fornemmelsen, specielt hvis jeg ligger for hårdt ud eller ruller for meget på foden når jeg går!!! Men du kan heldigvis træne det væk ved at starte med at gå lidt mindre distancer i et lavere tempo, skifte sko til nogle KVALITETSSKO... og her snakker jeg ikke BILKAs de bedste løbesko (og spcielt ikke dine hverdagssko!!!), men brug gerne 1000 kr. på et par sko i en butik hvor de har forstand på hvilken sko der passer præcis til din fod og gang!! Det er virkeligt investeringen værd med de problemer du beskriver!

Lav evt. også nogle styrkeøvelser for musklen med moderat vægt!

Link to comment
Share on other sites

Bellini> det fortager sig, jeg har det selv når jeg starter op efter en pause - efter et stykke tid, er det væk.

Det kan være det underlag du går på - hvis jeg eks. går i sand eller meget kuperet terræn, så får jeg det mere voldsomt end hvis det er plan overflade.

Men mit går altså væk efter nogle uger med intensive ture - jeg gør som dig, sætter mig lige ned når det gør alt for nas og udstrækker og vrikker lidt med foden - det føles nemlig som om at underbenet "trækker sig sammen" på en måde - og fortsætter man, så bliver foden helt slap.

Jeg har problemer med seneskedehindebetændelse (eller hvad det lige hedder) i begge skinneben når jeg løber - der er det virkelig galt. Men med gang, der løsner det sig ligesom efter et stykke tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går 4 dage om ugen - af 1 times varighed. Længden er lidt svær at bedømme, da det meste jo har været i skov, men at vurdere ud fra hastigheden, terrænet osv. så er det vel en 5-7 km.

Angel:

Jeg er selvfølgelig klar over det med skoene - at den kan ligge begravet der - men ulempen er så økonomien. Mit forsøg med Camel-skoene var kun et forsøg - bare for at prøve noget andet. Mine løbesko er et par Asics til 600 kr. - de aldrig brugt til at løbe i, kun gåture, og så min daglige træning - dvs. de har skulle bære nogle tons efterhånden. Kender du nogen forretning i Storkbh som ved hvad de snakker om når det gælder løbesko?? De fleste sportsforretninger gør jo desværre ikke.

Jeg prøver med mindre ture + mindre fart over feltet. Skoene må jeg sgu så stjæle et sted :tongue:

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde præcis det samme da jeg powerwalkede for ikke så længe siden ;) og jeg spurgte også til det her, men der kom vist ikke noget brugbart svar.

Min løsning blev at de første 15-20 minutter bliver gået i helt almindelig gå-tempo, ikke noget forceret, og først derefter sættes tempoet op. Det var nok 5km/t først og 7km/t som powerwalk.

Mine sko er nike air pegasus brugt til træning et par måneder inden og nogle få ture på løbebånd.

Link to comment
Share on other sites

tja..hvis jeg skal gå med oppakning så sutter mine løbesko med et røv... Til gengæld kan jeg gå solen sort i mine miliboots, eller i mine gamle Meindel (Mine scarpa er for hårde til asfalt)...

jeg har selv haft problemet med løb, men forsigtig opstart og et blødt underlag til nogen af turene tog det hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Min løsning blev at de første 15-20 minutter bliver gået i helt almindelig gå-tempo, ikke noget forceret, og først derefter sættes tempoet op. Det var nok 5km/t først og 7km/t som powerwalk.
Det er præcis hvad jeg vil prøve i morgen.
Til gengæld kan jeg gå solen sort i mine miliboots

Det var det samme jeg mente jeg ville kunne gøre i mine gode gamle slidte Camel-sko - men nej den gik(!) ikke.

Jeg takker mange gange for svarene !! :4thumbup:

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Der er også Keiser Sport på Frederikssundsvej (lige efter Brønshøj torv). De laver gratis løbeanalyse (eller måske ganganalyse :tongue: )

De er utrolig dygtige, og de tager den tid det tager at hjælpe dig. Desuden kan de også lave indlæg til dine sko hvis det er din fodstilling den er gal med. Dog skal du nok regne med at skulle lægge 1000kr. for et par sko, men er det ikke også det værd hvis du slipper for smerter???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share