Teres M overtager Lats?


devito
 Share

Recommended Posts

I was wondering :o ;)

Ved nogle mennesker vil Teres være mere dominerende end andre?

Jeg quoter min anatomibog:

M. Latissimus Dorsi

bla bla.... Musklen fiberbundter konvergerer lateralt således at den øverste muskelkant er horisontal medens den nederste er næsten vertikal.

bla bla musklen snor sig rundt om M. Teres major og hæfter med en flad sene på crista tuberculi minoris.

virkning på skulder: ekstension, add. indad.

så bliver det interessant: når OE er eleverede og fikserede(hænger i ngt) trækker begge muskler kroppen opad og fremad...

Om M. Teres Major står der:

kraftig aflang muskel.

virkning på skulder samme som lats...

Er teres den der trækker mest vd fx pull-up?! Trapz og rhomb. står jo så oz og hiver i den anden ende af skulderbladet...

Devito

Link to comment
Share on other sites

Et måske lidt mindre nihilistisk svar kunne være at sørge for at holde ryggen ret. Hvis man krummer i ryggen, bl.a. ved armhævninger, kan man være næsten sikker på, at teres major overtager. Meget firkantet (ha, ha, ha)

Link to comment
Share on other sites

Bla, bla, bla. Hvor er du øm dagen efter træning?
i og omkring aksillen... men man er vel os mest om omkring hæftes, hvilket de to muskler jo næsten deler........

Hvis man lurer bevægelser i spejlet er det et helt bestemt punkt hvor jeg kan se at den nederste af latsne spænder sig...

jeg sys selv pull-ups er gode men jeg kan jo desværre ik se hvordan jeg trækker med ryggen... men der er ihvertfald den øvelse hvor jeg kan mærke det bedst.........i de nedre

Nogen gange er det vel ikke sværere, hvis det er i relation til træning, du mener.

sorry, hvad er sværere? at mærke det eller ?

Devito

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at mærke hvilke muskler man aktiverer ved træning. Hvis du ikke er øm i latissimus efter træning, i hele dens forløb, er de nok ikke blevet aktiveret godt nok. I hvert fald hvis vi ser på de første par gange du har lavet en øvelse. Prøv at holde ryggen ret når du laver chins. Hvis du krummer i ryggen, som nogle har tendens til når det bliver tungt, rammer du mest teres.

Link to comment
Share on other sites

Det er svært lige præcist at afgøre hvilken af de 2 muskler der er mest aktive ved chin-ups, da de har sammen funktion. Musklerne arbejder sammen i synergier og vil derfor supplere hinanden i en bevægelse.

Jeg vil dog mene at lat. dorsi er den som arbejder mest ved wide chin-ups og teres major er mest på ved narrow pull-ups, men er dog ikke sikker. Dette skyles mest min ømhed næste dag og min fornemmelse under chin-ups og pull-ups!!

Mht. trapezius og rhombedeus, så har de ikke noget direkte virkning på OE, da de hæfter på skulderbladet. Derfor vil deres funktion primært være at stabilisere skulderbladene under øvelsen.

jøjpee

Link to comment
Share on other sites

Det er svært lige præcist at afgøre hvilken af de 2 muskler der er mest aktive ved chin-ups, da de har sammen funktion. Musklerne arbejder sammen i synergier og vil derfor supplere hinanden i en bevægelse.

Jeg vil dog mene at lat. dorsi er den som arbejder mest ved wide chin-ups og teres major er mest på ved narrow pull-ups, men er dog ikke sikker. Dette skyles mest min ømhed næste dag og min fornemmelse under chin-ups og pull-ups!!

Så egentlig siger vi det samme?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share