Restitutionstid?


Flipperen
 Share

Recommended Posts

I øjeblikket kører jeg efter et spilt program hvor jeg træner en bryst+biceps, ryg+triceps kombination hver 2. dag. Dvs. træningspas med 1 dags mellemrum, og 3 hviledage mellem hver f. eks. triceps træning. Jeg træner for det meste HIT- dvs. jeg tager relativt f å sets i hver muskelgruppe- til gengæld kører jeg set'ene til absolut udmattele. Nu kommer jeg imidlertid i tvivl om jeg giver hver muskelgruppe for kort restituionstid- jeg har flere steder læst at lang restituionstid er nødvendig ved HIT.

Har nogen her erfaring med denne type træning, eller blot en mening om emnet? Findes der lister over anbefalet restituionstid for de enkelte muskelgrupper?

Jeg har læst artiklen om muskelvækst af Morten Zacho her på MOL, men her kommer jeg ikke et svar nærmere end 1-14 dage :bigsmile: Jeg håber, nogen her kan give mig et mere præcist svar.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke en af dem med mest viden omkring emnet, men som jeg forstår, så træner du til failure hver gang. Det betyder jo også en længere restitutionstid, som jeg mener at have læst, kan være på 5-7dage. Kan desværre ikke angive nogen kilde eller noget.

Ville være glad for hvis der lige var en som havde mere styr på emnet, der kunne bekræfte/afkræfte om det jeg har skrevet er korrekt ;)

Men forresten, hvad med mave, ben osv?

Edited by Insaniac
Link to comment
Share on other sites

Ja, hvad med resten af kroppen?

Hvis du gerne vil øge din masse, så er det godt også at træne din underkrop. Fx har et forsøg af T. Kvorning fra OU (Odense Universitet), så vidt jeg husker, vist at hvis man træner ben samtidig med man træner biceps, så vil ens styrke og masseøgning være signifikant større end hvis man kun trænede biceps.

jøjpee

PS: Du bestemmer selvfølgelig selv hvordan du vil træne, men ovenstående er da ret interessant ikke?

NB: Der er ingen tvivl om at hvis du kører til failure hver gang du træner og når du træner med den hyppighed du træner med, så er det oplagt at du på et tidspunkt må blive overtrænet. Denne overtræning vil give dig en stagnation i din træning, tror jeg, hvis du ikke får restitueret ordentligt. Et meget hårdt træningspas kræver min. 3-5 dages pause til at genopbygge de mikrotraumer musklen har fået efter et hårdt træningspas og dette kræver tilstrækkelig med tid og protein for at kunne superkompensere!!

jøjpee

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor træner du som du gør?
Tja... Jeg har prøvet at køre et 3-spilt program- mandag, onsdag, fredag, og derefter HST i en periode, og dette program er vel bare det seneste skud på stammen. Jeg har ikke nogen egentlige argumenter for at træne som jeg gør.

Mht. resten af kroppen må jeg nok desværre indrømme at jeg har forsømt underkroppen en del. Jeg forsøger at træne enten squat eller dødløft en gang om ugen. Mave og skuldre træner jeg også ca. en gang om ugen

Hvis du gerne vil øge din masse, så er det godt også at træne din underkrop. Fx har et forsøg af T. Kvorning fra OU (Odense Universitet), så vidt jeg husker, vist at hvis man træner ben samtidig med man træner biceps, så vil ens styrke og masseøgning være signifikant større end hvis man kun trænede biceps.

Viste artiklen om det var ligegyldigt hvorvidt man trænede biceps og ben samme dag, eller skiftevis?

Link to comment
Share on other sites

Det er den generelle opfattelse, at det er en god ide at starte sit træningspas med de "store" øvelser, eks. squat, for så at gå til eks. biceps bagefter.. Det er iøvrigt også en god ide ud fra et skadesforebyggende synspunkt.

Man har målt øget koncentration af væksthormon efter de store øvelser, men det vist ikke nogen effekt på muskelvæksten, men derimod på vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor træner du som du gør?

Tja... Jeg har prøvet at køre et 3-spilt program- mandag, onsdag, fredag, og derefter HST i en periode, og dette program er vel bare det seneste skud på stammen. Jeg har ikke nogen egentlige argumenter for at træne som jeg gør.

Mht. resten af kroppen må jeg nok desværre indrømme at jeg har forsømt underkroppen en del. Jeg forsøger at træne enten squat eller dødløft en gang om ugen. Mave og skuldre træner jeg også ca. en gang om ugen

Hvis du gerne vil øge din masse, så er det godt også at træne din underkrop. Fx har et forsøg af T. Kvorning fra OU (Odense Universitet), så vidt jeg husker, vist at hvis man træner ben samtidig med man træner biceps, så vil ens styrke og masseøgning være signifikant større end hvis man kun trænede biceps.
Viste artiklen om det var ligegyldigt hvorvidt man trænede biceps og ben samme dag, eller skiftevis?

"Viste artiklen om det var ligegyldigt hvorvidt man trænede biceps og ben samme dag, eller skiftevis?"

Jeg mener, at det var samme dag/samme træningspas!

jøjpee

Link to comment
Share on other sites

Som jeg husker det, så stiger testosteronproduktionen merkant efter tung træning (1-6 reps), men prodktionen af naturligt væksthormon stiger merkant efter mddeltunge træning (8-12 reps). ;)

I begge tilfælde er træning med bænkpres, squat og dødløft essentielle, hvis værdierne virkelig skal rykke. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share