reps ?! mål styrke


stylus
 Share

Recommended Posts

Hey!

Jeg kører i øjeblikket pyramide-træning 8,6 og 3-4 reps per sæt

men synes ikke rigtigt at jeg vokser så meget mere, så hvad vil i anbefale istedet? mit primære mål er størrelse..

jeg kører full-body træning tre gange om ugen - ville det være smart at ændre dette? så man trænede forskellige muskelgrupper disse 3 gange.

Derudover spiser jeg de anbefalede 2g protein per kg kropsvægt + 5 g kreatin om dagen.. og prøver at sove 8 timer hver nat.

på forhånd tak for hjælpen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig haft stor succes med at vokse på 1-6 gentagelser, heller ikke på 5x5 programmet. Men træner dog primært periodisk med få gentagelser for at tilvænne kroppen og rykke grænserne for hvad der føles tungt. Omkring 7-12 gentagelser er den reprange undertegnedes muskler vokser bedst i. Der sker også det at tager man flere reps stiger den procentuelle andel af gentagelser der udføres med god form.

der er sikkert andre der vil hjælpe dig med et program....

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også mene, at du kører for få reps. forskningen har vist at hypertrofi opnås bedst ved ca. 8-12 reps. Ved dette antal reps. ses den største stigning af anabole (muskelopbyggende) hormoner i blodet. Men det er meget individuelt fra person til person, så du må prøve dig frem. Et HST-program ville nok være en god løsning :)

Men måske skulle du kigge på antallet af øvelser og sæt!? Hvis du kører fullbody med maks. intensitet 3 gange om ugen, så er der en god chance for at du overtræner, efter min mening!

jøjpee

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke nok at spise 2 gram protein pr. kg. kropsvægt. Du skal jo også være sikker på at få dækket kaloriebehovet, og timingen kan være vigtig, hvis du ikke altid spiser for meget protein.

Derudover er det jo nødvendigt at træne med periodevis stigende workload (ifølge cilius helst stigende vægt), hvis musklerne skal vokse.

Jeg ved ikke, hvor mange reps, der skal til, for jeg kan helt klart vokse af Hatfields første 5 uger, hvor man højst træner med 6 reps men til gengæld 5 sæt.

Det er også helt klart at man kan vokse v.h.a. HST.

Jeg tror, du skulle overveje at træne periodiseret med fastlagt øgning i den vægt du løfter mindst 2 uger i træk. (Det lyder som om du bare øger i forhold til dagsformen, og det giver sikkert ikke nok)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share