Fedtdepoter og muskelvækst


Flipperen
 Share

Recommended Posts

Jeg har langt om længe indset, at muskelvækst nærmest er umuligt uden et forholdsvis stort kalorieindtag. Nu kunne jeg så godt tænke mig at høre jeres mening om, hvorvidt det er en fordel at have (moderate) fedtdepoter på kroppen når man dyrker bodybuilding (Jeg forestiller mig at sådanne depoter kunne tjene som "nødreserver" når ens kalorieindtag ikke er tilstrækkeligt) eller om kropsfedt "aktiveres"/forbrændes for langsomt til at tjene formålet?:confused3:

MVH Flipperen :ilovemuscle:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tænker på, om muskelvækst lettere kan lade sig gøre med et lavere kcal.indtag, når man er overvægtig/har lidt ekstra fedt, så er svaret nej. Kroppen vil nemlig kun meget nødigt forbruge af de ekstra energireserver, den har liggende der, så derfor vil det ikke lade sig gøre, da muskler er meget "dyre" for kroppen at have, vil den ikke bruge energien derfra til at lave muskler.

Dog er det vist muligt, for utrænede med MEGET høj fedtprocent at gaine muskler i dne første korte tid, trods et kalorieunderskud.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var lige nøjagtigt det, jeg tænkte på. Jeg finder det selv vanskeligt at få spist nok i løbet af dagen, og kan jo forstå at de mellemliggende sultperioder må medføre en tæring af kroppens ressourcer - heriblandt muskelmasse :thumb_down:

Derfor overvejede jeg værdien af fedtdepoter, der jo forholdsvis let kan opbygges vha meget fed kost, kage, slik etc. som en "reservetank"...

Tak for svaret!

Link to comment
Share on other sites

Hvis der er tale om forholdsvis lang "faste" i løbet af dagen, kan det ikke betale sig at lægge fedtdepoter i håb om, at kroppen vil bruge energien fra disse til at opbygge muskelmasse.

Tværtimod går der lang tid uden mad, eller kun med lidt mad, så vil kroppen selvfølgelig tære på fedtdepoterne, men også meget mere på musklerne, end det er optimalt og nødvendigt. :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan på ingen måde lade sig gøre at opbygge muskler udfra fedt, da fedt ikke indeholder aminosyrer, der er bestanddelene i proteinerne - og derfor selve musklen. Men hvis man skulle være så uheldig at komme i den katabole (nedbrydende) fase - dvs hvis der er gået mere end ca. 3 timer siden man har indtaget føde - så er det ok at have lidt fedt til at bibeholde blodsukkeret på rimeligt niveau og derved undgå at begynde at omsætte protein. Men ligefrem at planlægge at gaine iform af fedt, er lidt omsomst, da der er en del fedt lejret omkring de indre organer - især lever og tarmsystem. Og det er herfra at kroppen først rekrutterer fedtet fra!!

NB: Protein er vores ven :tongue:

jøjpee

Link to comment
Share on other sites

Er det nemmest for kroppen at tære på dens fedtdepoter eller muskelmassen når den mangler energi?

Nemmest? hmm... hvad jeg har lært så firkantet set er muskelmassen det sidste kroppen vil være villig til at afgive... hvis du da vedligeholder træningen

Devito

Link to comment
Share on other sites

Er det nemmest for kroppen at tære på dens fedtdepoter eller muskelmassen når den mangler energi?

Nemmest? hmm... hvad jeg har lært så firkantet set er muskelmassen det sidste kroppen vil være villig til at afgive... hvis du da vedligeholder træningen

Ok - men det må således gælde for begrænsede kalorieunderskud da 'man' siger, at et kalorieunderskud på mere end 500 kcal om dagen vil resultere i tab af muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Protein omsættes som det sidste. Vi henter primært vores energi fra kulhydrat og fedt, men i tilfælde af underernæring eller lignende, så omsættes proteinet også med samme brændværdi som kulhydrat (ca. 17 KJ pr. gram).

Hvis man vil opbygge muskelmasse, så gælder det om at få energi nok (være anabol) iform af portein og kulhydrat!!

jøjpee ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
: dvs hvis der er gået mere end ca. 3 timer siden man har indtaget føde - så er det ok at have lidt fedt til at bibeholde blodsukkeret på rimeligt niveau og derved undgå at begynde at omsætte protein.

Går der virkelig kun tre timer før kroppen skal bruge energi igen, kan man ikke bare spise meget og så holde seks timer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share