HJÆLP!!!


Jackass
 Share

Recommended Posts

Jeg træner umådelig meget kamptræning, løber og sjipper ved siden af. Dette har stor effekt på mine ben i form af styrke, og jeg mærker progression på området med plymetrisk træning.

Jeg vil gerne øge min kropsvægt med 5-7 kg, og samtidig bygge lidt bedre basisstyrke op, og jeg er kun interesseret i at øge i masse på overkroppen.

Vil hård løbetræning/sjipning giver den tilsrækkelige balast, for at øge min kropsvægt med 5-7 kg? Eller skal jeg over i noget dødløft(har prøvet squat) for at øge, og er det nok med at gøre det 1 gang ugentligt?

Jeg træner p.t hjemme, og har desværre ikke mulighed, for at lave andet end dødløft, eller meget let squat(skal løfte den fra gulvet og op på skuldrene, da jeg ikke ahr noget stativ)

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

løbetræning og sjipning er gode ting at lave, men vil ikke øge din kropsvægt nævneværdigt!

Hvis du vil øge din kropsvægt på overkroppen, skal du kigge på basisøvelser som fx dødløft, bænkpres military press og bent-over-rows.

Træning én gang ugentligt kan nok ikke gøre det, du skal nærmere op på 3 - 4 gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle nok have formuleret det lidt mere forståeligt :)!

Jeg træner dette program;

Bench Press

Squat

Chin-ups(close grip)

Dumbbell bent-over row

Seated dumbbell shoulder presses

Dips

Men er om sagt ikke interesseret i at øge på benene hvad masse angår. Jeg er dog, fra tidligere tråde på MOL blevet klar over hvor vigtigt det er, at træne benene, hvis man vil øge overkropsmassen.

Jeg har bare ikke mulighed, som tidligere nævnt, for at træne "seriøst" squat, og da jeg ikke har så meget overskud p.g.a løbetræning osv., så er det et kompromis jeg søger. Jeg vil f.eks gerne undgå at træne benene med vægte, om ikke andet nedsætte trænings niveauet for benene.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil øge din kropsvægt med 5-7 kg uden at tage på på dine ben, så bliver det svært - eller rettere hårdt arbejde og dette vil kræve mere end 1-2 gange pr. uge. Jeg vil, ligesom der bliver foreslået, træne min. 3 gange pr. uge med relative tunge vægte - dvs. med 6-12 RM (dvs. en belastning som tillader dig lige netop at kunne tage dette antal reps!). Mht. til øvelsesvalget, så skal du helt sikkert træne basisøvelserne (dvs. multiledsøvelser, som fx. bænkpres, dips osv - hvilket du allerede gør). Dog ville jeg indlemme (tung!)dødløft og squat i min træning, da det er nogle øvelser, hvor de store muskelgrupper arbejder maksimalt og giver det højeste anabole (opbyggende) hormonrespons i blodet og optimerer muligheden for muskeltilvækst! Dog forudsat at musklerne belastes med den rigtige modstand og der trænes intensivt. For at undgå maksimal muskeltilvækst på benene, så kan du evt. tage færre sæt (evt. 2 á 6-12 reps) end øvelserne på overkroppen.

Personligt ville jeg, også selvom at du ikke ønsker muskeltilvækst på dine ben, helt klart alligevel træne seriøst squat og dødløft, da disse øvelser er et must ved al styrketræning. Derfor ville jeg i din situation købe et klippe kort til et træningcenter, hvor der er et squatstativ og mulighed for dødløft med den rigtige belastning.

Mvh. jøjpee :tongue:

NB: Løbetræning og sjipning vil ikke kunne øge din kropsvægt, da begge er aerobe træningsformer, som iøvrigt anvendes ved vægttab og konditionsforbedring!

Link to comment
Share on other sites

Tillader mig at benytte denne tråd til at supplere med mit spørgsmål omkring emnet !!:

Som Jackass skal jeg også til at dyrke kampsport ca. 3 gange om ugen. Men hvad hvis man samtidig vil øge i styrke ?

Hvordan kunne et typisk program se ud ? Det er selvfølgelig de grundlæggende øvelser som Jackass og træne.

Men hvilke dage træner man styrketræningen ?

Får musklerne nok hvile hvis man træner styrke hver anden dag og så kampsport de andre dage.

Eksempel:

MANDAG: Styrke

TIRSDAG: Kampsport

ONSDAG: Styrke

TORSDAG: Kampsport

FREDAG: Styrke

LØRDAG: Kampsport

SØNDAG: Pause

/Nygren

Link to comment
Share on other sites

Nygren:

hvis du er ligeglad med masse, så kør kun dynamisk....

Hvilken slags kampsport er det? Det påvirker valget af øvelser en del (under den antagelse at det er styrketræning med henblik på overførsel til din kampsport)

Jackass:

Du kunne vel begynde at træne noget frivend og stødvend (clean). Så kunne du få stangen op til en squatstilling samtidigt med at du træner nogle fantastiske dynamiske øvelser.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Det ultimative kampsports styrketræningsprogram:

Dag 1

Hatfield Squat

Cat Bænkpres

5 x 5 Bend Over Rows

3 x 8-10 dips

Mave

Dag 2

Hatfield Dødløft

5 x 5 Goodmornings

5 x 5 Military Press

3 x 8-10 chin ups/pull ups

Mave

Dag 3

Hatfield Bænkpres

CAT Squat

5 x 5 Shrugs

3 x 8-10 Close Grip Bench Press

Mave

Det er fundet på martialarts.dk

Så kan man selv suplere med de øvelser man nu synes mangler. Men det er helt sikkert et godt basisprogram.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner selv karate - og laver bare et temmeligt simpelt fullbodyprogram 3 x om ugen dvs:

Mandag : vægte

Tirsdag: karate

Onsdag: Vægte

Torsdag: Karate

Fredag el. Lørdag : vægte (dag kommer an på tid osv)

sødndag: fri

Desuden strækker jeg ud næsten hver dag.. hvis jeg ikke glemmer det.. :( og det er inden træning og efter træning... vil egentlig til at begynde og strække ud morgen og aften..(

Jeg kører som sagt et temmeligt simpelt program med ca 10 øvelser.. gider ikke til at nævne dem...

Det er måske ikke optimalt - men hvad er? og desuden virker det fint for mig. Jeg er de fleste ovelegen i styrke(dem jeg trænersammen med - mod) Det forbedrer dog ikke teknik på nogen måde

jeg har taget en del på i vægt - men min vægttræning er også hovedlagt efter hypertrofi

Link to comment
Share on other sites

Det ultimative kampsports styrketræningsprogram:

Dag 1

Hatfield Squat

Cat Bænkpres

5 x 5 Bend Over Rows

3 x 8-10 dips

Mave

Dag 2

Hatfield Dødløft

5 x 5 Goodmornings

5 x 5 Military Press

3 x 8-10 chin ups/pull ups

Mave

Dag 3

Hatfield Bænkpres

CAT Squat

5 x 5 Shrugs

3 x 8-10 Close Grip Bench Press

Mave

Det er noget fis at påstå at der findes et generelt ultimativt styrkeprogram til kampsport. Kampsporten dikterer hvilke øvelser, der skal være vigtige og derfor vil et program som dette være godt til kampsporter og dårligt til andre. Jeg tænker her specielt på om der er mest fokus på pres eller træk bevægelser. I kampsporter med meget clinch, som brydning eller judo er træk IMHO endnu vigtigere end pres og hvor er superøvelsen full contact twists?

Udover det, tror jeg det er et godt program til kampsporter som karate og TKD, hvor der slås og sparkes. Jeg ville egentlig mene at WSB generelt er et godt program som støttesport, self. med lidt redution i RM-øvelserne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil sige mange tak for diverse svar, men må ærlig indrømme at jeg stadig føler mig lidt på bar bund, med hensyn til kombinationer.

Hvor om alting er, så vil jeg da forsøge mig frem som hidtil...

Men lad os nu bare antage, at jeg kun er i stand til at træne dødløft, hvilket jo på sin vis er sandt, skal jeg så udelukkende kører tungt 2-3 gange om ugen, eller kan man godt variere det!?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har noget stativ, må du jo gøre som den gamle stærkmand Milo Steinborn. Han smækkede de kilo på stangen han skulle bruge (inklusivt nogle låse fra helvede tror jeg) og så fik han stangen på højkant. Så tiltede han den over på sine skuldre i bunden af squatten og gik i gang. Når han var færdig reverserede han efter sigende bevægelsen. Milo gjorde dette med 220 kilo, så der er ingen undskyldning :4whip:

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share