Se Lægens Bord i aften


mdk
 Share

Recommended Posts

Om 25 minutter går lægens bord på dr1 i luften med indslag om glukosamin. Måske det ku interesserer den ene og andet at se indslaget om præparatet, som åbenbart er forbudt i DK, men forhandles åbenlyst via fx. getbig.

Link to comment
Share on other sites

... se indslaget om præparatet, som åbenbart er forbudt i DK, men forhandles åbenlyst via fx. getbig.

Glucosamin sulfat er ikke ulovligt i Danmark. Det er ulovligt at sælge det som kosttilskud, men man må gerne sælge det som teknisk råvare.

Link to comment
Share on other sites

Teknisk råvare? Er det versionen til dyr, du tænker på? I så fald sagde den gode doktor jo, der ku være indhold af tungmetaller osv.

Nej det er ikke den. Den du tænker på købes i dyrebutikker, mens denne her er til cremer så vidt jeg husker. Den kan købes i Matas. OM det er det samme skal jeg ikke kunne sige.....det er bare fedt at gutterne i ministerierne er ved at tage sig sammen :)

Link to comment
Share on other sites

Teknisk råvare?

En teknisk råvare er en vare man tilsætter en blanding som så kan bruges til et eller andet. det er også det der står på fx getbigs salgside. Her er der blandt andet givet opskrift på hvordan man bruger det i en ansigtsmaske :)

Er det versionen til dyr, du tænker på? I så fald sagde den gode doktor jo, der ku være indhold af tungmetaller osv.
Jeg så ikke programmet, men hvis der er tugmetaller i så er det noget værre skrammel som heller ikke er egnet til dyr. Der har været noget diskussion om at nogle af den glucosamin sulfat præparater der var lavet til dyr indeholdt benmel. Jeg ved ikke om de pågældende producenter har ændret deres produkter idag så de ikke længere indeholder dette, da der var en del kritik på det. Men jeg tror du kan være rimelig sikker på at det glucosamin sulfat som fx getbig sælger, samt andre mærker der uofficielt er beregnet til indtalgelse, ikke indeholder disse stoffer.
Link to comment
Share on other sites

Ja, ortopæden gjorde det jo klart, at det har en effekt på begyndende gigt. Og åbenbart er det ret bivirkningsfrit. Så det er vel kun godt, det kommer i alm. handel. Så behøver folk heller ikke smøre benmel i ansigtet, eller hvad det nu var. :lol:

Jeg bemærkede, ortopæden nævnte sportsfolk og at det ikke var bevist, glukosamin har effekt ved sportsinducerede bruskskader.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så desværre ikke programmet, men der er vel ingen undskyldninger for ikke at gøre det lovligt så hurtigt som muligt?

Min mor fik for 2 måneder siden konstanteret (begyndende?) slidgigt i knæet, og regnede ikke med at kunne gå mere, men efter 1 måned med glucosamin-piller, mærker hun slet ikke noget til det. Men det betyder at hun (verdens mest lovlydige person) tager ulovlige piller :blink:

Link to comment
Share on other sites

ang tungmetaller: det kan hænge sammen med at det bliver udvundet af skalddyr, så vidt jeg kan se.

Tilføjelse: den tråd skulle egentlig være lagt i "kost og kosttilskud" - bare til en anden gang ;)

Edited by Nexus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share