Protein


WroNg*
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg indtager en protein shake om dagen (lige efter træning), og få gange bliver det også til en ud på aftenen!

En normal dag ser sådan ud!

Morgenmad kl 0630: En lille skål solgryn med rosiner og mælk på samt et glas vand!

Frokost kl 0830: 2 tykke skiver rugbrød, 1 med ost og en typisk med pålæg/leverpostej samt 3/4 liter vand

Middag kl 12: 2 tykke skiver rugbrød, 1 med ost og en typisk med pålæg/leverpostej samt 3/4 liter vand

Mellemmåltid kl 15: En stor skål solgryn med rosiner og bananer, samt vand!

Træning kl 16

Efter træning 30 g protein pulver!

Kl 18/19 aftensmad! Æder hvad der kommer på bordet!

Ud på aftenen bliver det til et stykke chokolade/frugt eller lign samt vand/mælk/sodavand

Jeg er ikke selv klar over om jeg får protein nok! Men jeg vil egenlig bare høre om kroppen kan gemme proteiner i længere perioder hvis den får for meget!

Jeg havde tænkt mig i en periode at fordoble min shake til 60 g efter træning! Men hvad nu hvis kroppen ikke har brug for så meget på det tidspunkt, vil det så bare blive afvist eller blir det gemt til senere nødstilfælde? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke selv klar over om jeg får protein nok! Men jeg vil egenlig bare høre om kroppen kan gemme proteiner i længere perioder hvis den får for meget!
Kroppen kan ikke gemme protein!
Jeg havde tænkt mig i en periode at fordoble min shake til 60 g efter træning! Men hvad nu hvis kroppen ikke har brug for så meget på det tidspunkt, vil det så bare blive afvist eller blir det gemt til senere nødstilfælde?

Hvis kroppen ikke har brug for proteinen vil det blive omdannet til energi. Indtager du mere end du forbrænder tager du på.

Ønsker du at vide om du får protein nok så tag nogle af dine typiske dage og vej maden og tæl sammen. Hvis det er styrketræning eller bodybuilding skal du have ca. 1,8-2 gram pr. kg kropsvægt.

Link to comment
Share on other sites

Behold du bare den nævnte mængde på de 30 gr protein efter træning men tilføj noget frugt såsom stor banan eller nogle rosiner.

Men nej jeg vil mene at du ikke får nok protein i løbet af dagen.

Jeg synes du skulle tage og tilføre en ekstra shake:

- sammen med morgenmaden

- lige før træning

- og lige før sengetid.

Du kan også lave lidt om på din diæt ved f.eks at tilføre noget mere proteinholdigt mad såsom tun. Men jeg valgte bare den nemme løsning med de nævnte shakes.

Men husk dine proteiner for ellers sker der ikke noget med din træning rent resultatmæssigt :)

Link to comment
Share on other sites

DSB Harry hvordan kan du ud fra ovenstående sige noget som helst om han ikke får protein nok. Det er ren pølsesnak og gætteri! Det kommer helt an på hvad han træner og hvor mange meget protein han samlet spiser gennem dagen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at have hørt at kroppen i nødstilfælde kan tage protein fra leveren. Altså - hård fysisk træning med underskud af protein -> kroppen tærer på leveren. Hvor lidt og hvor meget der er om det - og hvor længe kroppen kan fortsætte med dette før end den synes at leveren alligevel er vigtigere end muskelmasse har jeg slet ingen anelse om.

Link to comment
Share on other sites

Ohhh undskyld du altvidende "Hessel" - så vidt jer erindre har Wrong nævnt før at han vægttræner (men det kan han så jo passende be- eller afkræfte, før vi går videre) og den med de max 2 gr. tror jeg heller ej på. Da jeg gik op på de 3 gr pr. kg masse kom jeg et skridt videre så.... nogle gange prøver man sig lidt frem og finde sin leje - specielt med proteinindtag. Jeg har læst om folk (proffer) der napper 5-6 gr men det er godt en ordentlig mundfuld men måske skulle det prøves før jeg "sviner" deres erfaringer til, som nogle har til vane at gøre (ingen nævnt ingen glemt) :4whip:

Link to comment
Share on other sites

Men husk dine proteiner for ellers sker der ikke noget med din træning rent resultatmæssigt

Det kommer jo an på hvad man træner for. Du kan sagtens blive stærkere via neurale tilpasninger uden at spise voldsomt meget protein. Men jeg ved selvfølgelig godt hvad du mener ;) Får man ikke nok protein til at dække det behov som skabes via den hypertrofi stimulerende træning, så vokser musklerne ikke optimalt. At behovet så er mindre end bodybuilder bladene gør det til, er en anden snak. Der er INGEN som har behov for over 3 gram pr. kg legemsvægt, med mindre man er på AS.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ja undskyld DSB Harry, men det forekommer mig at det er alt for unuanceret blot at fokusere på proteinindholdet i en given diæt. Efter min opfattelse må det være den optimale sammensætning af proteiner, kulhydrater og fedt, samt mikronutrienter som er altafgørende for en optimal kost. At du på helt "uvidenskabelig" vis famler dig frem i kostverdenen ved at lave egne eksperimenter og forsøg med din krop er helt i orden, men når du vejleder så generelt som du gør bør du holde dig til hvad man i videnskabelige kredse mener er optimalt. Her har Michael Colgan fra The Colgan Insitute ud fra videnskabelige undersøgelser nogle udmærkede retningslinier som de fleste har taget til sig. Han anbefaler at man indtager 1,8-2 gram protein pr. kg. kropsvægt for styrke og kraftprægede idrætsgrene og 1,4-1,7 gram pr. kg. kropsvægt for udholdenhedsatleter. Tager man mere end det anbefalede skubbes balancen og man vil derfor ofte opnå det, at man får for lidt kulhydrat eller fedt for optimal præstationsevne. Er man meget seriøs kan det jo anbefales at man over en periode holder sit proteinindtag på et konstant niveau og så får taget en urinprøve for at se om man får for meget. Andre kan forsøge sig lidt frem, men der er ingen grund til at gå meget udover det de anbefalde retningslinier.

Bare at anbefale at man skal tage nogle proteinshakes ekstra er alt for unuanceret med den given information vi har fået til rådighed.

Link to comment
Share on other sites

Der er INGEN som har behov for over 3 gram pr. kg legemsvægt, med mindre man er på AS.

Forskning har faktisk vist, at retention ratioen er langt bedre ved brugen af anabolske...

DSB Harry

Proteinet fra Prolab er bedst ikke? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Forskning har faktisk vist, at retention ratioen er langt bedre ved brugen af anabolske...

jeps, og det samme gør sig gældende for vand og hormonaromatisering - sådan er der jo så meget, men når lønnen kommer, er der så lidt <_<

Link to comment
Share on other sites

jeps, og det samme gør sig gældende for vand og hormonaromatisering

Den må du lige forklare hvorfor de to ting er gode og interessante... vand tingen kan hjælpe til mod smertende led (eksempelvis nandrolone) - men hormonaromatiseringen... gik ud fra det alene var et spørgsmål om esteren og aromatiseringsgraden som en negativ effekt (bortset fra trenbolone eller stanzonol alene).

Link to comment
Share on other sites

hehe - nej de er netop ikke gode.

Det var fordi at du snakkede om retentions ratioen blev bedre i henhold til protein med AS.

Så siger jeg, at gør vandretention og hormonaromatisering også (retentions ratioen bliver bedre)................get it?? *tager sin hat og lister ud af døren* :bblush:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share