Hvor stærke er i uden for centret?


Jørgen L
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg fik ideen til denne tråd for et par uger siden, da jeg talte med en BB'er om hans styrke.. (Maxer 140 i bænk..)

Han fortalte om sine egne oplevelser med "funktionel" kontra "trænings" styrke.. Altså hvor stærk han var i centret, i forhold til hvor stærk han var når han skulle bruge styrken til eks. at flytte møbler...

Han beskrev en situation hvor han sammen med sin lillebror skulle flytte noget tungt, og den ikke-trænende lillebror som er tømrer, flyttede let tungere ting end ham...

Det til trods for at BB'eren let kunne "tage" lillebroderen i bænk, DL og squat...

Hvad er jeres oplevelser - hvor "overførbar" er jeres oparbejdede styrke, og har i haft lignende eller andre oplevelser?? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bliver altid tilkaldt når venner eller familie skal flytte ting, og jeg plejer ikke at ha' nogen problemer med at flytte rundt på ting som de andre er to om, såfremt jeg kan holde om det ene mand. ;)

Hvis man sammenholder det med at jeg gennem hele min skoletid var klassens fede, slappe dreng, så vil jeg sige at min træning har betydet virkelig meget for generelle styrke, og jeg kan til stadighed mærke at min hverdags styrke stiger i takt med min træningsstyrke.

Mine ryg og nakke problemer er også blevet meget bedre, omend at de stadig er der indimellem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes fint at jeg kan overføre min styrke til hverdagen, jeg oplever dog at hvis jeg skal bære noget over, som f.eks. et fjernsyn over et stykke vej, så bliver jeg meget træt/øm i lænden, hvilket jeg ikke mærker noget til i centeret. Jeg regner med at det har noget at gøre med hvilket arbejde musklen er vant til at udføre...

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Der ingen øvelser der er 100% overførbare til virkeligheden. Hvis man vil være bedre til fx at løfte møbler, så gælder det om at flytte møbler - dette kaldes "specifik adaptation" og handler om at nervesystemet tilpasser sig det det udsættes for. Men hvis man skal vælge nogle øvelser til at bedre sin funktionelle styrke, så mener jeg at de frie vægte i "virkelighedslignende situationer" bør være at foretrække.

Mht. til BB´eren, hvis bror var bedre til at flytte møbler, så kan dette skyldes at broren har en større erfaring (bedre teknik) med at håndtere store ting end BB´eren og således være årsagen til at han gjorde det med mindre besvær.

Men jeg er ganske sikker på at BB`eren med lidt mere rutine og erfaring og teknik hurtigt vil kunne blive mindst ligeså godt som sin bror B)

Link to comment
Share on other sites

Tømrere laver vist noget arbejde der ligner ret meget det at flytte møbler i ders dagligdag. De skal vist løfte nogle tunge, lidt uhåndterbare ting som bjælker, så egentlig er det vel ikke så underligt igen at han er god til at flytte møbler. Men snakker vi folk der studerer og ikke træner kontra folk der træner synes jeg bestemt godt man kan se forskel når der skal flyttes.

Link to comment
Share on other sites

Well, jeg er lige flyttet i ny lejlighed og i den gamle lejlighed havde jeg en sambo som har et 660 liters akvarie, uden vand, fisk, grus osv vejer det ca. 180 kg.

Alle gutterne beklagede sig over vægten og sagde "Pas nu på.... det er pissetungt, kan du klare det??"

Da jeg fik fat, løftede jeg det uden besvær og i min modstatte side stod 2 af mine kammerater med sved på panden og løftede......

Et andet tilfælde i den modstatte situation er da jeg for nogle uger siden holdte en fest med min kammerat.

Jeg kan bære mange kasser øl :D men så snart jeg skal gå med 1 ølkasse i 5 min, bliver jeg hurtigt træt hvorimod min kammerat som er en bette splejs, sagtens kan gå med en ølkasse hele vejen hjem uden pause!

Når løftet bliver statisk, er det en helt anden sag!

Så i visse tilfælde kan styrketræning overføres i det daglige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Baardi. Jeg kan klart mærke, at jeg er stærkere når det kommer til flytningen af møbler eller andre ting. Derimod er en ting som at stå svagt lænet forover ved en håndvask og skrælle kartofler sindsygt hårdt. Egentligt er det lidt sjovt eftersom min ryg kun skal holde en del af min egen vægt. Dette fænomen må klart være affødt af at styrketræningen rykker muskler i en mere eksplosiv retning hvilket besværliggøre det statiske arbejde

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme erfaring som Baardi. Tunge løft går ganske glimrende, men skal man holde noget for længe, så syrer musklerne til. Jeg har f.eks båret en kasse fyldt med bøger, på ca. 80 kg, op på 3. sal uden problemer. Men når jeg skal male loft med en malerrulle, så går der ikke 10 minutter før mine skuldermuskler skriger.

Jeg tror ikke der er nogen tvivl om at den styrke man opbygger i de store øvelser har en OK overførsel til dagligdagsting. Jøjpee har da ganske ret i at vil man være god til en specifik ting, så skal man øve sig i lige netop denne ting. Men det ændre nu ikke på at forskellige fysiske aktiviteter har en større eller mindre overførlighed til dagligdagsting. Specielt når vi snakker om tungt arbejde.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er så... som nævnt ved flyttearbejde hvor man løfter uhåndterlige ting over længere afstande... er det så en fordel at køre f.eks 15-25 gentagelser i øvelserne eller vil dette give lige så lidt overførlighed til virkeligheden som f.eks 1-6 reps ?

Jeg synes da at når jeg kører 15-25 reps så er det hårdere end at køre 1-6 reps og jeg bliver pænt forpustet... så mon ikke overførligheden er bedre :unsure:

Link to comment
Share on other sites

jeg oplever stor overførsel, men jeg synes ikke at det går ud over den statiske styrke overhovedet. Tværtimod går tunge dødløft ud over min lænd i forbindelse med løb, i den forstand at min lænd pumper fuldstændigt til og senere syrer til med smerter til følge, som standser, ligeså snart jeg begynder at gå istedet for at løbe (5 minutter senere er der ingenting overhovedet)... Jeg overvejer at begynde på sumo dødløft istedet....

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan nikke genkendende til de ting Baardi, Thomas J og Herkules fortælle. Tung arbejde er blevet meget lettere. Jeg mener også det statiske arbejde er blevet hårdere. Den med at stå ved vasken og lænden er syret til kan jeg godt genkende.

Også her - jeg plejer at vende en opvaskebalje på hovedet og sætte den jeg bruger ovenpå. Så er der ikke så langt ned - og så går det meget bedre når jeg vasker op / skrælder kartofler eller lign.

Link to comment
Share on other sites

jeg plejer at vende en opvaskebalje på hovedet og sætte den jeg bruger ovenpå. Så er der ikke så langt ned - og så går det meget bedre når jeg vasker op / skrælder kartofler eller lign.

Rigtig god ide!! Har selv også "problemer " med hurtig "tilsyring" i lænden, hvilket er værst når jeg skal løfte noget beskidt, og har tøj på som ikke må blive beskidt!

Det er jo selvfølgelig fordi man så læner sig mere forover => hårdere statisk arbejde for lænden...

Min fys-kollega mener at have hjulpet mangen en husmor med lændesmerter, simpelthen ved at foreslå forklæde :D Så er man ikke længere nødt til at læne sig så meget forover...

Men lidt tankevækkende er det da, at der er så mange som med lethed overfører deres styrke til dagligdags ting, men næsten ligeså mange melder om lændeproblemer ved længerevarende belastning! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Overførelsen kan jeg godt mærke i hverdagen.

Alle basis bevægelser fra styrkeløft løft,pres,stød osv er nyttige når man feks skal flytte en sofa,løfte bagenden på en bil, tunge vaser osv. Men ved længere tids arbejde, brænder jeg hurtig ud :retard: Især hvis det kræver en god kondi :retard: :retard: :retard:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan som eksempel nævne, at jeg plejer at hjælpe de af mine kammatater på kollegiet der har bil, men ikke nogen dunkraft. Som aktive recovery dødløfter jeg biler og milipresser scootere. De er uhåndterlige, men så giver det det mere funktionelt styrke. Åh ja, jeg kan også skrælle 100kg kartofler uden at blive træt i lænden. Jeg er for vild.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan som eksempel nævne, at jeg plejer at hjælpe de af mine kammatater på kollegiet der har bil, men ikke nogen dunkraft. Som aktive recovery dødløfter jeg biler og milipresser scootere. De er uhåndterlige, men så giver det det mere funktionelt styrke. Åh ja, jeg kan også skrælle 100kg kartofler uden at blive træt i lænden. Jeg er for vild.

Du er en syg mand :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg godt nok forvildet mig ind i fjendeland, men what the heck...

Når jeg kommer hjem fra "centeret" (som er alt det der ligger uden for byskiltene), er jeg pissehurtig til at cykle over i fakta... Men måske skyldes det ikke så meget træningen, som det faktum at stængerne er nybarberede :tongue::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg tidligere havde et lille bijob som lagerarbejder, kunne jeg mærke at jeg i kraft af styrketræningen, havde et bedre fysisk overskud til at kunne klare strabadserne end mine kollegaer der ikke styrketrænede.

Omvendt vil jeg så sige at jeg også har oplevet at når jeg enkelte gange har hjulpet en almindelig murerarbejdsmand med aflæsning/pålæsning af et helt vognlæs mørtel i sække mm., så er jeg den der bliver først flad :retard:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

I mit arbejde som pakkepostarbejder, går det i alt sin enklelthed ud på at sortere pakker med en vægt mellem 50gram og 50kg.

Jeg begyndte først at træne et stykke tid efter jeg blev ansat, og jeg har derfor kunnet mærke forskellen. I starten var det temmelig hårdt, men nu er der faktisk ingen pakker, der er så tunge, at det forvolder vanskeligheder.

Hele den fysiske del af arbejdet er faktisk ting, man kan overføre til trænings-centret og virsa versa.

Tunge pakker, der skal samles op fra gulvet: Dødløft

Almindelige pakker, der bare skal smides i pakke-containerne: Curls og militærpres

Pakke-containere, der skal sættes i gang: Rows

Der er også nogle andre aspekter, jeg ville ha' haft med, men jeg har underskrevet en tavshedserklæring, der forhindre mig i at kommentere det nærmere! :( :4signme:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan selvsagt ikke rigtig mærke det i mit daglige virke, men har det på samme måde som de fleste, at jeg kan helt sikkert mærke en fremgang i løft - men er blevet dårligere til længerevarigt arbejde.

Da vi forleden skulle male een af mine venners lejlighed, så måtte jeg til tælling flere gange da vi var igang med loftet - mine skuldre syrede fuldstændig til :( - det har jeg ikke tidligere haft problemer med.

Og....så er jeg blevet god til at lægge arm - ikke noget jeg praktiserer med lyst, men i min omgangskreds så er det sådan at det åbenbart er det man gør, hvis man ser een der har trænet lidt.....dog undgår jeg det oftest muligt, fordi det er jordens dummeste konkurrence, har et par gange fået "skader" af det...

Hulemand, njaeeee :)

Fist:

Der er også nogle andre aspekter, jeg ville ha' haft med, men jeg har underskrevet en tavshedserklæring, der forhindre mig i at kommentere det nærmere!

Lyder konspiratorisk :blink: ...., hvis det er rotator-cuff i træner, når i smider med pakkerne, så bare sig det til det os :devil: B)

Link to comment
Share on other sites

Lyder konspiratorisk  ...., hvis det er rotator-cuff i træner, når i smider med pakkerne, så bare sig det til det os

Hehe... Det er nu ikke så slemt som det lyder.

Jeg ville bare have skrevet noget om nogen stabiliseringøvelser, der automatisk indgår i arbejdet, men jeg kan ikke komme det nærmere.

Men det sker forresten engang imellem, at det bliver til lidt farmerswalk.

I nat gik jeg cirka 30 meter med 30kg i hver hånd. Så tog jeg lige turen tut-retur en gang til bare for sjov! -Samtidig med jeg lavede shrugs! :D

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ny her på foraet. Kommer fra Getbig,'

Så sent som idag skulle jeg cykle op til styrkecenteret. Det er første gang i over et år jeg sad på sådan en jernhest. 5 kilometer med min lillebror der cykler hver dag. Selv efter mine bedste anstrengelser blev jeg afsløret da jeg pustende og stønnende måtte bede ham sæte farten ned til march tempo. Jeg kan ikke cykle op ad en bakke? Men jeg har så også kun kørt squat tungt som det eneste for mine ben i lang tid.

Jeg er totalt hår til calfraises men efter fem minutter på et løbebånd føler jeg mig fulkommen syret til,

konklusion: ingen aerob kapacitet hos foldmand overhovedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme erfaring som Baardi. Tunge løft går ganske glimrende, men skal man holde noget for længe, så syrer musklerne til. Jeg har f.eks båret en kasse fyldt med bøger, på ca. 80 kg, op på 3. sal uden problemer. Men når jeg skal male loft med en malerrulle, så går der ikke 10 minutter før mine skuldermuskler skriger.

Me too !

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share