Slettet


Phoz
 Share

Recommended Posts

Jeg kørte på et tidspunkt en modificeret HST program, og da vægtene begyndte at blive tunge, kunne jeg ikke overkomme begge øvelser. Jeg kørte squat først og derefter dødløft som anden øvelse med det resultat, at der var nul power i dødløften med de vægte, der skulle køres ifølge cyklussen, og det burde der være. Så jeg begyndte at veksle imellem dem fra gang til gang, og det virkede rigtig godt. Jeg ville ikke kunne undvære hverken squat eller dødløft. :wub:

Jeg vil mene, at squat også i stor grad træner hasemuskulaturen, hvis man sørger for at skubbe røven bagud, hvilket ofte er en god idé for de fleste, så man ikke får for meget knævandring.

Edited by Ripper
Link to comment
Share on other sites

Ripper: Haserne trænes ved squat, de arbejder som dynamiske stabilisatorer. Da man ved squat ikke laver aktiv knæfleksion (-bøjning) mod tyngden eller mod en belastning, så er de kun "sekundært aktive" imodsætning til m. gluteus maximus og m. quadriceps, der er primært aktive da de arbejder mod tyngden og mod evt. belastning.

Deadlift går mere i haserne, da de er aktive mod belastning, dog ikke i hele bevægebanen.

Phoz: Jeg er iøvrigt overbevist om at squat og deadlift er must øvelser til træning af underkroppen, men osse enig i at det er meget individuelt om man kan træne dem sammen. I mit program træner jeg dem sammen, men det kræver også at jeg må restituere meget, da især min lænd bliver meget udtrættet af al det statiske arbejde disse øvelser kræver. Men prøv dig frem, men lad ikke være med at træne den ene af dem, da de altså er super øvelser

Link to comment
Share on other sites

Du kunne da også eventuelt træne stiv benet dødløft og på den måde få god træning af hamstrings/haserne og ryggen på en gang, uden at benene i samme grad "efterligner" benenes bevægelse i squat.

jøjpee: "deadlift"

Din internationale type :sneaky: ;)

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

Haserne trænes ved squat, de arbejder som dynamiske stabilisatorer. Da man ved squat ikke laver aktiv knæfleksion (-bøjning) mod tyngden eller mod en belastning, så er de kun "sekundært aktive" imodsætning til m. gluteus maximus og m. quadriceps

Det er faktisk ikke helt korrekt. For det første skal man huske at haserne har 2 funktioner. Den ene er som du nævner knæfleksion, og denne funktion er ganske rigtigt ikke relevant i squat øvelser. Den anden funktion er hofteekstension. Og netop hofteekstension sker i udtalt grad i nogen typer squat. Specielt i styrkeløftssquat, hvor man står relativt bredt, og sætter sig langt tilbage, laver man hofteekstension. Og udfører man styrkeløftssquatten så ekstremt, som Westside Barbell Club gutterne gør det, så begynder hele den posteriore kæde (haser, balder og erector muskulatur), at spille en langt større rolle end quadriceps musklerne. Så for dem som laver styrkeløftssquat, så er haserne særdeles aktive. Det er netop derfor det anbefales at lave store mængder hase- og erectortræning, hvis man er styrkeløfter.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas: "Det er faktisk ikke helt korrekt. For det første skal man huske at haserne har 2 funktioner. Den ene er som du nævner knæfleksion, og denne funktion er ganske rigtigt ikke relevant i squat øvelser. Den anden funktion er hofteekstension. Og netop hofteekstension sker i udtalt grad i nogen typer squat. Specielt i styrkeløftssquat, hvor man står relativt bredt, og sætter sig langt tilbage, laver man hofteekstension. Og udfører man styrkeløftssquatten så ekstremt, som Westside Barbell Club gutterne gør det, så begynder hele den posteriore kæde (haser, balder og erector muskulatur), at spille en langt større rolle end quadriceps musklerne. Så for dem som laver styrkeløftssquat, så er haserne særdeles aktive. Det er netop derfor det anbefales at lave store mængder hase- og erectortræning, hvis man er styrkeløfter".

Jeg er ikke direkte uening idet jeg også mener at haserne (sekundært aktive) samt (primært aktive) glut. max. er aktive, men kunne godt tænke mig at se en EMG måling på denne hypotese!!

Hvis haserne er mere aktive end quadriceps, så kan det kun være i "end-range" af squatten (dvs. hvor der ekstenderes i knæ og hofte), da haserne ved knæfleksion er aktiv-insufficiente og quadriceps er det ved knæekstention.

Link to comment
Share on other sites

men kunne godt tænke mig at se en EMG måling på denne hypotese!!

Det kan nok blive svært, da de fleste EMG målinger i squat er lavet på squat-typer som ligner olympisk squat (ret ryg, knæene ud over fødderne etc.). Der er jo MEGET stor forskel på en styrkeløftssquat ala WSB, og en traditionel olympisk squat.

Du skal huske at grunden til den forøgede haseaktivering, skyldes de helt anderledes ledstillinger i en styrkeløftssquat. Skinnebenene er helt vertikale. Røven er skubbet langt bagud. Man står relativt bredt. Ryggen er lænet temmeligt meget forover, sammenlignet med traditionel squat. Dette indbyder til at vægten ikke som sådan presses op med lårene, men nærmeste ekstenderes op med den posteriore muskelkæde (haser, gluteus og erector muskler).

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt kan man rent praktisk kaste et blik på Westside gutterne træningsmetoder. Deres træningsmetoder vidner nemlig også om at den posteriore muskelkæde spiller en større rolle end quadriceps i den type squat de laver. De laver nemlig INTET specifik quadriceps træning, udover den træning de får i squat. De laver derimod tonsvis af hase, gluteus og erector spinea træning. Og det har efter Louie Simmons udsagn en dramatisk effekt på deres squat udvikling. Jeg tvivler på at en mand med 30 års erfaring i styrkeløft, vil ligge hovedvægten af den supplerende træning, på den posteriore kæde, hvis han fik bedre resultater ud af ekstra quadriceps træning.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

En fyr i den klub jeg trænede i før havde samme problem med at restituere efter squat og DL i samme træningspas. Han løste prblemet ved at veksle imellem følgende to øvelseskombinationer for ben/lænd i sit full-body program.

Dag 1

Squat 5x5

Leg curl 3x10

Back raises 2x20

Dag 2

Dødløft 5x5

Ben pres 4x8

Back raises 2x20

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være du har ret, men jeg kunne godt tænke mig at se en video af squat ala Westside - har du ikke et link, Thomas?

Jeg vil i min "stivnakkethed" alligevel påstå, at man i squat primært træner quadriceps, glut. max., soleus samt adduktorer og sekundært haser og gastrocnemius. Dertil kommer selvfølgelig at e. spinae arbejder statisk. Men jeg vil også understrege, at jeg mener at squat er "king of exercises" og den træner, mere eller mindre, hele underkroppen. :)

Link: http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadri...ps/BBSquat.html

Link to comment
Share on other sites

Du kan starte med at chekke Steve Goggins squat på nedenstående adresse.....når man er så foroverbøjet som ham, så aktiveres hasemusklerne i meget udtalt grad vs. en mere traditionel olympisk squat.

http://www.irongame.net/videos/SteveGoggin...02SQ.Angle2.wmv

Thomas

Enig Thomas stort set ingen knævandring....det er især røv og baglår der vokser ved at squatte som vist på videoen :devil:

Link to comment
Share on other sites

  • Phoz changed the title to Slettet

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share