Dødløft teknik


Lille Py
 Share

Recommended Posts

Jeg har lidt problemer med min teknik i dødløft syntes jeg.

Jeg har det problem, at jeg kommer til at strække mine ben før jeg skal, hvilket resulterer i at jeg kommer til at lave en slags goodmorning med vægten. Det skal lige siges, at mine lår er en del over vandret i startposition, og jeg er forholdsvis høj (1.93).

Jeg bruger DL fra skive og frontsquat som hjælpeøvelser.

Jeg har absolut ingen fart i mine løft, hvis jeg prøver at holde røven nede indtil jeg når knæene.

jeg går ud fra det er bundstyrke/legdrive jeg mangler, men skal jeg tvinge min stil til at gøre brug af legdrive, eller skal jeg fortsætte med at bruge den metode hvor jeg er stærkest?

Hvilke muskler er det egentlig der halter, når jeg har dette problem?

Er det skadeligt i det lange løb, at løfte på denne måde, hvis men ellers sørger for at holde ryggen lige?

En masse spørgsmål - håber på nogen svar.

Philip

Edited by Lille Py
Link to comment
Share on other sites

Ofte skyldes det svage hasemuskler, så røven ryger for hurtigt op. Man kan måske sige at styrkeforskellen mellem quadriceps og hasemuskulaturen er for stor. For når man træder igennem i starten af løftet, så er det jo i høj grad quadriceps som laver en del af arbejdet. Hvis hasemusklen ikke er stærk nok til at holde spændingen i baglåret, så flyver hoften op, og man laver noget der ligner en stiff-legged dødløft. Det kan dog også skyldes at teknikken halter.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

så stangen hele tiden trykker mod benet

Jeg anser ikke mig selv for at være pivet - men AV !! Eller jeg skulle måske rettere sige u b e hageligt :( . Har selv kommet til det et par gange - at føre stangen opad skinnebenet - det er altså ikke rart. Jeg kører den tæt på, men aldrig opad.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

derfor bruger styrkeløftere ofte lange (fodbold) sokker, så den kan trækkes op af benet uden lemlestelse. et par alm. sokker kan oftest også gøre det, hvis de er lidt store i det.

så er der det med 'friktionen' op ad skinnebenet, jeg hører tit folk undskylde med det, men jeg har svært ved at tro at det drejer sig om særlig mange kg, specielt ikke i forhold til hvor mange kg en god teknik kan lette løftet.

Link to comment
Share on other sites

specielt ikke i forhold til hvor mange kg en god teknik kan lette løftet.
Efter flere eksperters udsagn er det netop IKKE god teknik at trække den op af skinnebenene. Man kan sagtens trække bagud, som Niels anbefaler, uden at stangen skraber imod skinnebenene hele vejen op. Her er hvad Dave Tate siger om dette:
Mistake #6: Keeping the shins too close to the bar

I'm not too sure where this started but I have a pretty good idea. Many times the taller, thinner lifters are the best pullers and they do start with the bar very close to their shins. But if you look at them from the sides they still have their shoulders behind the bar when they pull. This is just not possible to achieve with a thicker lifter.

If a thicker lifter with a large amount of body mass — be it muscle or fat — were to line the bar up with his shins, you'd see he would have an impossible time getting the shoulders behind the bar. Remember you need to pull the bar back toward you, not out and away from you. So what I believe happens is many lifters look to those who have great deadlifts to see how they pull, then try to do the same themselves. What they need to do is look to those who are built the same way they are and have great deadlifts and follow their lead.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene.

Jeg tror noget af mit problem ligger i at jeg trækker stangen lige op, og ikke ind imod mig selv.

Det vil jeg prøve at rette lidt ind under dagens træning.

Men jeg er jo nok nødt til at gå lidt længere ned i knæ så, hvilket klart vil gøre mig svagere.

Philip

Link to comment
Share on other sites

Prøv evt. en lidt bredere udgangsstilling med fødderne, sørg for at komme ned i knæ og ret ryggen, så benene laver arbejdet og, frem for alt hold, vægten tæt til kroppen (du behøver ikke at trækken den op ad skinnebenet!!)!!

Jeg vil også mene at det er hasemusklerne som kan være det svage punkt. Punktet skal ihvertfald finde på bagsiden af kroppen, så derfor kunne det også være dine sædemuskler og rygstrækkere der er insufficiente :)

Link to comment
Share on other sites

Nej, det er ikke læger jeg snakker om. Hvad ved læger omkring træning :D

Jeg snakker om Dave Tate og Louie Simmons fra Westside Barbell Club. Iøvrigt snakker jeg IKKE om at stangen skal bevæge sig langt fra skinnebenene. Men den skal bestemt heller ikke glide op AF skinnebenene hvis du spørger mig. For på den måde kan man ikke trække stangen imod kroppen centrum (før stangen er over knæene), men man kommer istedet for til at trække stangen lige op. Og dette er IKKE hensigsmæssigt. Her er hvad Dave Tate har at sige omkring lige netop stangen positionering i forhold til skinnebenene....

Mistake #5: Not pulling the bar back

The deadlift is all about leverage and positioning. Visualize a teeter totter. What happens when the weight on one end is coming down? The other end goes up. So if your body is falling backward, what happens to the bar? It goes up! If your weight is falling forward the bar will want to stay down. So if you weigh 250 pounds and you can get your bodyweight to work for you, it would be much like taking 250 pounds off the bar. For many natural deadlifters this is a very instinctive action. For others it has to be trained.

Proper positioning is important here. If you're standing too close to the bar it'll have to come over the knee before you can pull back, thus going forward before it goes backward. If your shoulders are in front of the bar at the start of the pull, then the bar will want to go forward, not backward. If your back isn't arched the bar will also want to drift forward.

For some lifters, not being able to pull back can be a muscular thing. If you're like myself, I tend to end up with the weight on the front of my feet instead of my heels. This is a function of my quads trying to overpower the glutes and hamstrings, or the glutes and hamstrings not being able to finish the weight and shifting to the quads to complete the lift. What will happen many times is you'll begin shaking or miss the weight. To fix this problem you need to add in more glute ham raises, pull-throughs and reverse hypers.

Mistake #6: Keeping the shins too close to the bar

I'm not too sure where this started but I have a pretty good idea. Many times the taller, thinner lifters are the best pullers and they do start with the bar very close to their shins. But if you look at them from the sides they still have their shoulders behind the bar when they pull. This is just not possible to achieve with a thicker lifter.

If a thicker lifter with a large amount of body mass — be it muscle or fat — were to line the bar up with his shins, you'd see he would have an impossible time getting the shoulders behind the bar. Remember you need to pull the bar back toward you, not out and away from you. So what I believe happens is many lifters look to those who have great deadlifts to see how they pull, then try to do the same themselves. What they need to do is look to those who are built the same way they are and have great deadlifts and follow their lead.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Vi er da enige hvad angår læger og styrkesport. :lol:

Med hensyn til at lade stangen køre ved benet, er kunsten at have en udstrækning, der kontinuert skaber fri passage for stangen, under første del af løftet. Når stangen kommer over knæet, kan lårene virke som et understøttende glideplan. Der er altså ikke tale om, at stangen skal slæbe op ad skinnebendet og derved være i vejen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Der er altså ikke tale om, at stangen skal slæbe op ad skinnebendet og derved være i vejen.

Jamen så er vi da enige så langt ;)

Man ser dog mange som decideret slæber stangen op ad skinnebenene, hvilket efter min mening er forkert. Overordnet set afhænger korrekt dødløft teknik, som du selv nævner jo også meget at personens kropsbygning. Hvis jeg skulle gå ekstremt langt ned i knæ, for at opnå en meget vertikal rygholdning, med min højde, så ville mine knæ stikke langt udover stangen. Og vi er nok enige om at skinnebenene helst skal være så tæt på vertikal som muligt i startpositionen. Det skal helst ikke være sådan at knæene hænger langt ude over stangen, fordi man føler sig tvunget til at presse hoften langt ned i startpositionen.

Iøvrigt har jeg jo set dig dødløfte flere gange, og du har jo hvad jeg vil betegne som en perfekt teknik i dødløft. Så rent praktisk er vi nok ikke så uenige alligevel ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Lige et spm.

What will happen many times is you'll begin shaking or miss the weight. To fix this problem you need to add in more glute ham raises, pull-throughs and reverse hypers.

I tunge løft tæt på max (90+) kan mine ben ryste en smule lige inden lockout.

Disse pull-throughs der næves -nogen der har et link eller lign.?

+ evt andre forslag til fx. hjælpe øvelser.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share