Nybegynder hjælp.


WooZer
 Share

Recommended Posts

hej,

Jeg er en dreng på 15 år, som gerne vil i gang med at træne. Mit mål er at udvidde min muskelmasse maximalt på kort tid. (Mest min overkrop og overarme). Så jeg vil gerne have lidt prof. hjælp til øvelser og de nødvendige materialer som f.eks. en bænk. Jeg har forestillet mig f.eks. bænkpres, og andre øvelser, men kom gerne med nogle bud.

Da jeg er 'ny' på dette site og ikke ved ret meget om træning, vil jeg gerne have at i undladder unødvendige forkortelser om forskellige træningsrelaterede ting.

Håber på nogle seriøse bud, fra nogle som i hvert fald er en smule prof. :)

P.S. Undskyld at jeg ikke kunne finde et mere passende sted til dette indlæg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gerne vil opnå størst mulig muskelvækst på kortest tid muligt, så skal du træne multileds (dvs. øv. der aktiverer flere led ad gangen) basisøvelser (frie vægte) som squat, deadlift, benchpress, sholder press osv (se på MOL for billeder af øv.). Disse øvelser giver nemlig det største muskelopbyggende hormonrespons i blodbanen, da de aktiverer flest muskler på den bedste måde.

Men da du kun er 15 år og nok ikke fuldt udviklet, er det vigtigt, at du ikke træner med for tunge vægte og restituerer ordentligt, da det ellers kan hæmme din knoglevækst. Husk også at træne med korrekt teknik - dvs. med en belastning som tillader dig 6-12 korrekt udførte gentagelser i 2-3 sæt i hver øvelse. Hvis jeg var dig ville jeg læse nogle af artiklerne på MOL, da de vil give dig en god grundlæggende indsigt i styrketræning :)

Link to comment
Share on other sites

Artiklen "HST" her på motion-online giver et godt bud på et træningsprogram. Programmet er netop udviklet til at give den størst mulige muskelvækst på kortest tid. Desværre kræver programmet (ligesom alle andre brugbare træningsprogrammer) tålmodighed, planlægning, motivation, gode kostvaner og en vis viden omkring styrketræning/bodybuilding. Det er mange krav, men jeg mener klart det er besværet værd. Det er også derfor du ikke kan få et kort og simpelt svar med 10 punkter der vil giver en muskuløs krop - det er det hele simpelthen for kompliceret til.

Et sted skal man dog starte og HST-programmet er en god start, men umiddelbart lyder det som om det skal gå ret stærkt med at få opbygget muskler hvilket jeg gætter på er urealistisk når du både mangler viden og erfaring på området.

Link to comment
Share on other sites

Michael, det skal helst gå en smule hurtigt, for vil gerne se veltrænet ud til sommer. Så jeg må jo bare få læst en masse artikler også komme ud og købe de nødvendige ting.

Prøv at kom med at bud, på et træningsprogram hvis jeg har: (En bænk, stang + vægtlodder) og en håndvægt med op til 7, 5 kg.

Edited by WooZer
Link to comment
Share on other sites

Michael, det skal helst gå en smule hurtigt, for vil gerne se veltrænet ud til sommer. Så jeg må jo bare få læst en masse artikler også komme ud og købe de nødvendige ting; men jeg vil meget gerne have nogle flere bud på nogle gode træningsmetoder.

Hvis det kan hjælpe, så er jeg en smule spinkel af bygning.

At nå og blive "muskuløs" til sommer, er for sent for dig. Det kan du simpelthen ikke nå, da det kræver længere tid at blive, hvad de fleste definerer som muskuløse.

MEN > du kan sagtens nå at blive mere markeret (strammet op), pumpet blodårerne en smule, og få dig et nogenlunde vaskebræt, hvis du vil det. (til din motivation)

Giver Michael ret i det han siger..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ked af at sige det, men du er nok lige lovlig sent ude, for det er blevet sommer :D - næsten i hvert fald.

EJ, spøg til side, det er nok lidt for optimistisk at tro du kan ændre radikalt på din krops udseende på ~2mdr, men du kan da tage de første skridt på vejen.

Har jeg forstået det korrekt, at du tænkt dig at træne hjemme og ikke har noget udstyr endnu?

Med vægtstang, vægtskiver og et stativ hvor du kan placere vægten både i bænkpreshøjde, skulderhøjde og helst også højere kan du faktisk træne stort set alt hvad du har behov for.

Hvad der kræves for at blive større:

- MAD MAD og mere MAD - og helst med en passende fordeling mellem protein, kulhydrat og fedt (Læs de FAQ's der findes i "kost og kosttilskud"-afdelingen)

- Frekvent træning. Træn cirka hver anden dag.

- Belastning. Musklerne skal udsættes for en vis mekanisk belastning. Et sted mellem 50-90% af de højeste du kan løfte (også kalde 1RM, 1 repetition maksimum). Det svarer sådan groft sagt til repetitioner mellem 5 og 15.

- Progression. For at musklerne bliver ved med at vokse skal de løbende udsættes for større belastning. Start omkring de 50% og arbejd dig op.

- Pause. Når du ikke længere kan øge vægten og stadig tage ca. 5 reps er det på tide at holde en lille pause. 1-2 uger. Start igen med lavere vægte, men flere reps.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var dig vil jeg melde mig ind i et center! Så få nogle gode basic øvelser. i starten og snak med persolig træner i centret. Så er du på vej og hvis du regner med at blive "muskuløs" så tag lige 1-3 år med hård træning endnu! :D Muskler komemr ikke over en nat!

Link to comment
Share on other sites

En bænk, en stang og to håndvægte giver mange muligheder og det er muligt at sætte et fornuftigt program sammen med disse meget få remedier. Dog tror jeg du skal bruge noget mere vægt end du regner med. Fx er 100kg på stangen nok i underkanten, og håndvægtene skal kunne sammensættes så de mindst vejer op til 30-40kg. Desuden er vægtskiver desværre ret kostbare så vidt jeg husker. Jeg mener ligsom Nosa at det smarteste ville være indmeldelse i et center da det giver flere muligheder - ikke mindst mulighed for vejledning.

Giver Eruption ret i at det bestemt er muligt at få synlig fremgang, men at fremgangen nødvendigvis vil være begrænset på så kort en tid og ikke vil stå mål med dine forventninger selvom du trænede, spiste og hvilede som en pro.

Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

En bænk, en stang og to håndvægte giver mange muligheder og det er muligt at sætte et fornuftigt program sammen med disse meget få remedier. Dog tror jeg du skal bruge noget mere vægt end du regner med. Fx er 100kg på stangen nok i underkanten, og håndvægtene skal kunne sammensættes så de mindst vejer op til 30-40kg. Desuden er vægtskiver desværre ret kostbare så vidt jeg husker. Jeg mener ligsom Nosa at det smarteste ville være indmeldelse i et center da det giver flere muligheder - ikke mindst mulighed for vejledning.

Giver Eruption ret i at det bestemt er muligt at få synlig fremgang, men at fremgangen nødvendigvis vil være begrænset på så kort en tid og ikke vil stå mål med dine forventninger selvom du trænede, spiste og hvilede som en pro.

Michael, du skal regne med at jeg ikke er mere end 15 år, så du tror vel ikke seriøst at jeg kan løfte 100kg i bænkpres, og 30-40 kg i håndvægte? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Uden at putte ordene i munden på michael - vil jeg tror at det var dødløft han henviste til når han sagde at 100 kg. hurtigt bliver for lidt

Så meld dig ind i et center eller allerhelst en styrkeklub / vægtløftningsklub. Her er der størrer chance for at der er nogle folk der vil kunne hjælpe dig med at få en god løfte teknik.

Hvis du skriver hvor du bor - er der garanteret nogen herinde der kender en god klub i nærheden.

Link to comment
Share on other sites

Der ligger en styrkeløftsklub ude i brabrand. Kan ikke lige huske hvad den hedder men det kan du da tage som et udgangspunkt.

Jeg synes helt klart at det er der du skal ud hvis du gerne vil have store muller. Fundamenttræningen er noget anderledes men sådant et sted ved folk hvad ordet hypertrofi betyder og alle vil være klar for at hjælpe dig.

Jo den står inde under centertrackeren

8200 Århus N Vorregårds Allé 64 86164922 = styrkeløftsklubben atlas.

Det er højst sandsynligt også billigere og så slipper du for personlige trænere og hoveder der vil pådutte dig virkningsløse træningsprincipper.

Link to comment
Share on other sites

En bænk, en stang og to håndvægte giver mange muligheder og det er muligt at sætte et fornuftigt program sammen med disse meget få remedier. Dog tror jeg du skal bruge noget mere vægt end du regner med. Fx er 100kg på stangen nok i underkanten, og håndvægtene skal kunne sammensættes så de mindst vejer op til 30-40kg. Desuden er vægtskiver desværre ret kostbare så vidt jeg husker. Jeg mener ligsom Nosa at det smarteste ville være indmeldelse i et center da det giver flere muligheder - ikke mindst mulighed for vejledning.

Giver Eruption ret i at det bestemt er muligt at få synlig fremgang, men at fremgangen nødvendigvis vil være begrænset på så kort en tid og ikke vil stå mål med dine forventninger selvom du trænede, spiste og hvilede som en pro.

Michael, du skal regne med at jeg ikke er mere end 15 år, så du tror vel ikke seriøst at jeg kan løfte 100kg i bænkpres, og 30-40 kg i håndvægte? :blink:

Selvom Michael mener 100 kg i dødløft, vil jeg give Woozer ret.. Jeg tror der vil gå et godt stykke tid inden en utrænet 15 årig vil kunne løft 100 kg, specielt når man ikke må træne tungt før man er blevet lidt ældre.

Held og lykke med træningen, WooZer ;)

Link to comment
Share on other sites

Selvom Michael mener 100 kg i dødløft, vil jeg give Woozer ret.. Jeg tror der vil gå et godt stykke tid inden en utrænet 15 årig vil kunne løft 100 kg, specielt når man ikke må træne tungt før man er blevet lidt ældre.

Held og lykke med træningen, WooZer ;)

Min lillebror, som aldrig har trænet før eller dyrket sport, præsterede at løfte 100 kg i dødløft indenfor 2 måneder. :devil:

Link to comment
Share on other sites

lidt nysgerrig - hvor har du det fra ?????

Jeg må indrømme at jeg ikke har nogen direkte kilde, men har i adsillige forum læst at man ikke bør træne tungt før man er 16 år, da det kan hæmme ens knoglevækst. Desuden er der nok en grund til at man i mange træningscentre ikke må træne særligt tungt (eller alene) før man er hele 18 ÅR. Mener det er sådan i fitnessdk, men correct me if am wrong?

Link to comment
Share on other sites

Desuden er der nok en grund til at man i mange træningscentre ikke må træne særligt tungt (eller alene) før man er hele 18 ÅR. Mener det er sådan i fitnessdk, men correct me if am wrong?

Ja - og grunden er hovedsaglig uvidenhed.

Grunden til at du ikke kan finde en kilde, er at der ikke er nogen undersøgelser der viser at det er skadeligt at træne tungvægttræning selvom du ikke er fuldt udvokset. Ligesom med fuldt udvoksede personer gælder det selvfølgelig at man skal søger for at træne en grundtrænings periode - inden man starter på den hek tunge træning

Link to comment
Share on other sites

I de fleste centre skal man være de 16 år. Har aldrig hørt at man som 16 årig ikke må køre tungt. Men selvfølgelig skal man lige have bygget noget fundament op. Det kommer selvfølgelig også an på hvilken kropsbygning man har. Startede selv i sin tid som 16 årig. Men da jeg var kraftig af bygning kunne jeg bare klø på B)

Link to comment
Share on other sites

canoing> Ikke for at virke bedrevidende, men synes du ikke selv at det virker lidt mærkværdigt at de afviser folk under 16, når de kunne tjene flere penge end hvis de lod være, når der ikke er nogen undersøgelse der viser at det er skadeligt at træne før man er 16?? Deres (centernes) mål er jo trods alt at tjene så mange penge som muligt.

Link to comment
Share on other sites

UZO> nu nævner du jo selv fitness.dk - så dem undersøgte jeg lige. De optager børn fra 8 års alderen.

Hvis du kender til, eller finder en undersøgelse, der påviser at det er skadeligt at styrketræne inden du er udvokset - så må du meget gerne smide et link, jeg tror der er andre end mig der gerne vil se den ;)

Link to comment
Share on other sites

Canoing: Hvis en ikke fuldt udvokset person belaster epifyseskiverne, vækstzonerne i de lange rørknogler, overdrevet, så vil dette kunne betyde at disse ødelægges og væksten i den afficerede knogle stoppen eller nedsættes. Dette ved man fra akutte knoglebrud hos ikke fuldt udvoksede personer.

Det skal dog lige understreges, at det er sandsynligvis er meget store og hyppige belastninger der skal til for at ødelægge væksten. Derfor mener jeg, at det er ok at styrketræne selvom man ikke er fuldt udvokset, da belastningerne (forudsat at øv. laves korrekt!!) i fx springgymnastik i mange tilfælde overgår dem i styrketræning. Iøvrigt viser undersøgelser af Fleck & Kraemer, at juniorvægtløftere har større knogledensitet (-tæthed) end svømmere og inaktive. Denne større densitet øger brudstyrken, hvilket jo er godt!

Men alligevel mener jeg, at det er vigtigt at understrege for unge nybegyndere, at de skal tænke på at udføre øveslerne korrekt fremfor at træne med for tung modstand og derfor ikke anvende korrelt teknik - for der er her skaderne opstår B)

Link to comment
Share on other sites

jøjpee> Jeg tror vi er ret enige. Jeg har også læst undersøgelsen omkring knogledensitet, som netop udhuler teorien om at det skulle være for hårdt for en ikke udvokset´s knogler at vægttræne.

Som du kan se skrev jeg også højere oppe, at det var underforstået at man havde en grundtræningsperiode for at vende kroppen til belastningen. Mht. løfteteknik er vi helt på samme spor - det var også derofr jeg henviste til at det ville være bedere at træne i en vægtklub end fx. FF - da de i vægtklubben vil ligge meget vægt på rigtig teknik.

Link to comment
Share on other sites

UZO> nu nævner du jo selv fitness.dk - så dem undersøgte jeg lige. De optager børn fra 8 års alderen.

Hvis du kender til, eller finder en undersøgelse, der påviser at det er skadeligt at styrketræne inden du er udvokset - så må du meget gerne smide et link, jeg tror der er andre end mig der gerne vil se den ;)

Så har de da vist lige ændret "taktik", for jeg ved at woozer var derinde for 4-5 måneder siden(der var han også 15) med det ønske at få større muskler. Han fik og vide at han ikke måtte træne tungt, men blev anbefalet af begynde til boksning af deres FF's instruktør.

Hvis jeg finder en undersøgelse skal i nok få lov og se den :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

WooZer> ok - men jeg kan ikke på hverken deres eller sats hjemmeside finde noget om at man ikke må træner før man er over 16.

Men det ændre dog ikke på at det ikke er skadeligt at vægttræne før man er udvokset.

Der er som sagt ikke nogle undersøgelser der viser at man skulle forhindre sin vækst. Vægtløfterne i de tungeklasser ligener heller ikke dvæge :D :D Og her starter man med tung vægttræning ret tidligt. I den vægtklub jeg trænede i, kunne man starte som 12 årig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share