10 min. push-up challenge


michael
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg i flere indlæg set "10 min. push-up challenge" nævnt. Hvor har I den fra? Det kunne lyde som et Navy Seals eller Spetznas optagelsekrav.

Hvor mange armbøjninger skal man op på for at ligge lunt i svinget? Hvad er rekorden? Hvilken sæt taktik er fornuftig?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu har jeg i flere indlæg set "10 min. push-up challenge" nævnt. Hvor har I den fra? Det kunne lyde som et Navy Seals eller Spetznas optagelsekrav.

Hvad er rekorden? Hvilken sæt taktik er fornuftig?

"Hvor mange armbøjninger skal man op på for at ligge lunt i svinget?" Ja, jeg er nok lidt krakilsk, men det hedder altså armstrækkere (push-up), da den koncentriske fase består i at strække armene og skuldrene. Armbøjninger er således ækvivalent med "chin-ups", da den koncentriske fase består i trække sig op :D

Link to comment
Share on other sites

Yep, jeg tror faktisk jeg har rekorden - nu er lucifer så også lige nede og vende, men han har lovet at breake den når han kommer tilbage - fik 327 (har efterfølgende ligget på 300-320, min form synes jeg bliver dårligere sideløbende med vægte).

Vedr. taktik; jeg satte mig ned og begyndte at regne lidt på det, og teste min form og hastighed. Man skal ihvertfald finde udaf helt præcist hvor mange man rep man evner at lave hurtigt i træk - jeg prøvede med 10-11 sæt af 30 stk. med x sekunders pause (helt præcise tal er i min log).

Det som jeg lagde op, var at jeg havde faste pauser på x sekunder - og gik udfra at jeg kunne holde farten på de 30 rep. Det gik lidt galt i slutningen, havde regnet med at kunne komme højere op.

En god ting er at have en makker med med stopur til at varetage pauserne - og evt. noget som jeg endnu ikke har fået gjort, tage mellemtider på sættene.

Men fart er faktisk ret afgørende i denne her; jeg repper normalt mellem 100-120 stk, men mine tests med 60 rep i 10-min-challenge, har givet mig omkring 300, så for mit vedkommende ligger det på 30 - måske 40 stk som jeg evner at lave i den rigtige fart.

Hvis man er 1 sekund om at lave 1 strækker, så kan man lave 600 rep - uden pause ;) - så jeg tror at muligt max ligger omkring 400 - men det faktisk er ikke så nemt igen som det lige lyder.

Og lad være med at skulle træne triceps + bryst dagen efter....jeg får OK doms.

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Hvor har I den fra? Det kunne lyde som et Navy Seals eller Spetznas optagelsekrav.

Det var mig som introducerede den. Det er noget Westside Barbell Club drengene nogen gange bruger til at øge deres styrke-udholdenhed, og til at booste deres work capacity til bænkpres. Det er typisk noget som trænes som en extra workout, ud over den daglige styrkeløftstræning.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Fitt> sikkert ikke noget voldsomt vildt. De fleste i Westside vejer langt over 100 kg, og har en meget ringe styrke-udholdenhed (hvilket måske også er derfor de ser en effekt på deres træning, ved at lave de 10 min pushup ting). Jeg har set i Dave Tate´s log, at han på et tidspunkt lå på et stykke over 100 reps, da han kørte det i en periode. Men han vejer så også omkring de 140 kg. Og for dem som tror at antallet af armbøjninger, har noget som helst at gøre med deres 1RM styrke, så kan man da lige sammenligne med Tate´s bænkpres på omkring 270 kg :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg har en idrætslærer som har over 20 års erfaring med gymnastik, som har lavet 4239 armstrækkere på en halv time, sammen med en anden gymanast da han var yngre! Det vil sige ca 1,1 armstrækker i sek pr mand B) Og ca 700 armstrækkere for ham på 10 minutter :blink:

Link to comment
Share on other sites

Verdensrekorden i flest armstrækkere (på en time, kunne ikke finde noget for 10 min) er 3416 styk, lavet af Roy Berger fra Canada.

Verdensrekorden i en-armede pushups på en time nævnes også, og her er et filmklip med ham gutten, der har rekorden....:

http://www.guinnessworldrecords.com/conten...?videoid=100272

Han hedder Paddy Doyle.

Han har også en anden rekord:

Pushups på BAGSIDEN af hånden :o

Der har han lavet 1303:

http://www.guinnessworldrecords.com/conten...?videoid=100141

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en idrætslærer som har over 20 års erfaring med gymnastik, som har lavet 4239 armstrækkere på en halv time, sammen med en anden gymanast da han var yngre! Det vil sige ca 1,1 armstrækker i sek pr mand B) Og ca 700 armstrækkere for ham på 10 minutter :blink:

Jeg fandt aldrig helt ud af, hvem MS er i det virkelige liv...

...men nu kan jeg altså konkludere, at han er idrætslærer på Mors.

(Det må være noget med en krydsning mellem Asbjørn Riis og Wilson Kipketer...)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

MS fra mors???

Asbjørn Riis armstrækkere det har han ikke tid til, enten laver han wrestling shows, eller så giver han tæv på sin wrestling skole :lol: Til alle de lokale bonderøve!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en idrætslærer som har over 20 års erfaring med gymnastik, som har lavet 4239 armstrækkere på en halv time, sammen med en anden gymanast da han var yngre! Det vil sige ca 1,1 armstrækker i sek pr mand B) Og ca 700 armstrækkere for ham på 10 minutter :blink:

Det rigtigt ..... jeg så det selv !! men jeg fik det bare til 6734stk. hmm. men ok 2k-6k til forskel betyder jo heller ikke noget. Det er jo det Sociale der tæller og hvad er bedre end end at være samlet omkring browseren og læse til en go historie fra dengang far var ung.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg må nu være enig med jer, han er lidt af en pralhals, og desuden også lidt af en narrøv også, så om det passer det han lukker ud....NOT A SHIT!

Link to comment
Share on other sites

Can:

Jeg fandt en 10 min rekord for kvinder - 426; Renata Hamplová (TCH

Allerede der har MOL-rekorden lidt endnu 

Okay, det var mere end hvad jeg regnede med var muligt !

Står der noget om hvordan de kørte det - hvor mange rep pr sæt ? - det må være målet for MOL rekorden - tror dog ikke jeg personligt kommer over 400.

5 minutes: 435; Karl-Eugen Reck (GER), 11 Sept 1982

Okay.....435 på 300 sekunder...........det må da næsten være taget ud i et så.

Link to comment
Share on other sites

Står der noget om hvordan de kørte det - hvor mange rep pr sæt ?

Nej der står ikke noget om hvor set / rep. de er taget over.

Men her er et par stykker mere at gruble over :blink:

* 1 minute: 138, William T. Mello (USA) 30 May 2002

* World Record for Non-Stop Push-Ups

RECORD HISTORY

6,006 Charles Linster (USA) 05-Oct-1965

7,026 Robert Louis Knecht (USA) 05-Feb-1976

7,650 Henry C. Marshal (USA) 01-Sep-1977

9,107 Tommy Gildert (GBR) 01-Jul-1979

10,507 Minoru Yoshida (JAP) Oct-1980

Link to comment
Share on other sites

* 1 minute: 138, William T. Mello (USA) 30 May 2002

Den lyder faktisk som en rekord der er mulig at nå.....da jeg prøvede 10min mener jeg at jeg lå på lige over 100 på første min. Det er de sidste ca 8 min jeg gik kold på. Når jeg kommer i form igen vil jeg prøve at køre 1-2 min push-up og se om jeg kan få lidt fremgang i den......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share