skade i venstre side af lennen


DenLilleLøfter
 Share

Recommended Posts

For et par år siden fik en en skade i venstre side af min len. Det kom da jeg stod og trænede dødløft (sumo) med 150 -så skete der det at jeg nærmest kom lidt ud og hænge med den, og det træk voldsomt i venstre side af lennen.. bagefter kunne jeg ikke engang bøje mig forover og jeg kom til lægen hvor jeg fik en blokade...

ligesiden dengang har jeg altid kunnet mærke det sted lidt, og fx efter et stævne er jeg rimelig øm der, men ikke på samme måde som når man er øm i musklerne efter endt træning..

idag skete det så igen på 200kg (som jo burde være let) og nu har jeg pisse ondt der igen - hvad er det der sker?? en fiber? eller hvad, og hvordan skal jeg behandle det - message, varme, kulde, måske en blokade igen..

nogen som ved noget???

/DenLilleLøfter

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke hjælpe dig med din ryg. Jeg ved at Anyone fra dette forum fornyligt fik en skade i den ene side af lænden da han skiftede over til sumo stil (han har altid kørt konventionel).

At du får en skade ved en let vægt er meget almindeligt, synes Pavel Tsatouiline.

Twenty-rep squat programs are great. They’re worth doing once in a while, but don’t make it the mainstay of your training. You can’t have the focus with so many reps. You don’t respect the weight and you get hurt. People squat heavy with no problem, then blow out their backs loading a 45 pound plate. Why? They don’t respect the weight. It’s hard to respect something light. When you learn to keep your whole body tight — and you can only do it when the reps stay low — that’s when you can really achieve maximum safety.

God bedring

En fan ;)

Link to comment
Share on other sites

WAtts--> jo tak for det ;)

nu er det så godt nok squat han beskriver der, men det er præcis det samme som med død, og det er også min egen skyld - nemlig manglende respekt for vægten!! Så kan jeg bare lære :(

men hva.. har prøvet det før - bare irreterende at jeg bliver ved med at lave det nummer...på et tidspunkt kan jeg jo gå rigtigt galt...

/DenLilleLøfter

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved at Anyone fra dette forum fornyligt fik en skade i den ene side af lænden da han skiftede over til sumo stil (han har altid kørt konventionel).

Ikke ligefrem en skade, men de par gange jeg har prøvet mig med sumoløft går min lænd helt i udu! Ved ikke hvad der sker, men jeg er øm - i lang tid - i venstre side af lænden. I sidste uge kørte jeg så et enkelt "recovery workout" hvor jeg lavede stiffleg goodmornings med ekstremt let vægt, 4 sæt a 20reps, på den måde bliver der pumpet masser af blod og næringstoffer til det ømme sted og der bliver strukket grundigt ud i hele den posterior kæde og jeg har intet mærket til det siden.

Håber det kunne hjælpe, og god bedring. :)

Link to comment
Share on other sites

For mig lyder det som om det kunne være en idé for dig at få lavet en manuel undersøgelse at din ryg. En fys eller kiro kan hjælpe dig med det. Det er muligt at du har en dysfunktion i et eller flere segmenter i din lænd.

Det koster selvfølgelig lidt, men hvis du sætter det op imod at have problemer med det resten af din løftekarriere så er det jo givet godt ud.

Link to comment
Share on other sites

DenLilleLøfter:

Hvordan går det med dig nu? Har du fået det bedre? Hvad har du gjort for at få det bedre?

Jeg fik selv en fibersprængning i lysken/lidt over lysken d. 19 april. Ca. en uge efter kom jeg så til at rykke lidt op i fibersprængningen igen. Jeg er stadig temmelig handicappet og et stort område omkring lysken er helt sort/blåt. For mit vedkommende går det desværre langsomt fremad og jeg ved ikke om der er noget jeg kan gøre, ud over at slappe af altså, for at fremskynde helningsprocessen...

Link to comment
Share on other sites

Det kunne godt lyder som en overbelastning (over load) skade i m. erector spinae (rygstrækkeren). Dvs. højst sandsynligt en fibersprængning i muskulaturen. Det behandles akut typisk med RICE-princippet (rest, ice, compression og elevation) i de første 2-4 dage. Isen kan med stor fordel anvendes flere (læs: 20 min. pr. anden time) især i de 2 første dage. Herefter kan du så småt begynde med øvelser til aktivering af muskulaturen til smertegrænsen (dvs. der må ikke være kraftige smerter) og gradvist øge din træningsmængde (først antal af reps og derefter din belastning) i løbet af 1-3 uger, som normalt er den tid det tager for at restituere fra denne skade. Varme og massage må under ingen omstændigheder anvendes i de 2 første dage efter skaden opstod, da det kan forårsage en større blødning og væskeudtrædning i vævet og derved nedsætte helingstiden.

Hvis du har store smerter som forhindrer dig i at klare de daglige aktiviteter efter den første uge og træne efter 2-3 uger eller hvis du har smerter strålende ned til benene, så skal du straks opsøge læge med henblik på udredning af eventuel patologi :o

Link to comment
Share on other sites

jeg har også fået ondt i lenen bar i venstre side. det var også på et let løft(100kg).... jeg skal til kio. idag så håber jeg han ka finde ud ad noget, så jeg kan komme vider i livet (træningen). hvilke programmer køre du? for 260 kilo.... det ville sku være i orden ;)

Link to comment
Share on other sites

Det går emget bedre - faktisk er jeg over det og har været det i et stykke tid..

jeg brugte faktisk lidt is - frossen brun sæbe - samme dag og dagen after, og så gav jeg det ro i en lille uge. Efter det kunne jeg faktisk træne for fuld skrue igen.. Dog kan jeg altid mærke det i ryggen, men det generer ikke mit styrkeløft så meget at det hæmemr mig så det er går nok - måske skulle jeg opsøge en fys som jeg bliver rådet til...

mht at få et 260+ dødløft og derover er det bedste råd jeg kan give at træne masser af tekning på små vægte. Dvs optimal startposition for røv og ryggen, øv meget i at få dine skuldre til at hænge så armene bliver så lange som muligt, og tilsidst så prøv at løfte stangen ved at lade den hænge i de yderste led at dine fingre - det aller bedste er at få en makker til at stå og se dig løfte således at han kan rette alle dine fejl (kan være svært selv at se dem, og spejl vil jeg ikke tilråde)

/DLL

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share