Sign in to follow this  
mdk

Biceps tendinitis / Bicipital tendinitis

Recommended Posts

Jeg har tilkæmpet mig en biceps tendinitis (overrivning af og betændelse omkring muskelfibre, hvor biceps hæfter på skulderen - se foto). Det betyder nul tung træning.

Jeg er i gang med at behandle det med 2 x 400 mg ibuprofen om dagen (pga den anti-inflammatoriske effekt), hvile for skulderen og lette strækøvelser.

På nettet er der mange gode artikler om denne meget udbredte lidelse. Men jeg har ikke fundet noget om, hvor længe, det tager, før man er skidtet kvit.

Så jeg vil gerne høre jeres erfaringer med hensyn til, hvor lang tid sådan cirka, det tager, før sådan en tendinitis går i sig selv, så jeg kan træne tungt igen (jeg har nok en af de moderate udgaver).

Desuden: Jeg har ingen hvilesmerter nu som sagt. Jeg kan også tage lette øvelser som cuban press uden belastning. Kan jeg derfor allerede nu begynde at genoptræne? I givet fald, hvordan kunne et program se ud?

post-5-1050554352.jpg

Edited by mdk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du været ved lægen og få det konstateret ?? I så fald, så havde jeg ret alligevel hva´ :D

Er du helt sikker på der er overrivninger ?? Det kan sagtens forholde sig sådan at inflammationen er kommet pga. irritation af senen. For er der ikke deciderede overrivninger, så kan man sagtens træne uden om. Jeg har op til flere gange døjet med bicipital tendinitis. En enkelt gang tog det 2 måneder før det forsvandt. Jeg kunne sagtens træne en lang række øvelser uden problemer. Det forsvinder som regel også hurtigere hvis man kan træne noget. Total inaktivitet er sjældent opskriften på at komme sig hurtigt. Men alt hvad der gør ondt skal selvfølgelig undgåes.

Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jørgen L gættede også på tendinitis, og de medicinske artikler på nettet, jeg har set, tyder på det samme fænomen. Jeg har ikke været ved læge - det ku selvfølgelig være en idé at besøge ham. Men jeg kender svaret: slap lidt af og tag en håndfuld ibuprofen.

Jeg kan godt tage mindre øvelser, som ikke belaster skulderen/biceps - men det er jo kun få øvelser, hvor skulderen/biceps er ude af spillet. Flad bænk kan godt gå med meget lav belastning. Incline kun med stangen.

2 måneder? ydrk..... !

Om der er overrivning eller kun irritation og betændelse skal jeg ikke kunne sige. Jeg ved ike, hvor slem en tendinitis kan være, men det her virker som en udgave i den milde ende af skalaen. Jeg er ikke påvirket af det uden for træningslokalet.

Forslag til øvelser modtages med glæde. Jeg kan stadig køre mine triceps push down i kabeltårnet med maximal belastning - så den kan jeg vel godt holde fast ved.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du vil speede processen op kan du jo smutte til en fys der kan behandle skaden (med stræk, øvelser og manuel beh. baseret på en undersøgelse samt ex. ultralyd). Du kan også øge dosen af ibuprofen/og eller bruge "felden gel" på området. belastning af området vil ofte forlænge processen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvor megen ibuprofen vil du foreslå? Og hvad er felden gel?

Jeg vil forsøge at følge mit træningsprogram, men med så minimal belastning, at det ikke kan mærkes i skulderen. Og i øvrigt tilføje cuban press.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fys er fint - efter ca. 5 beh. fik jeg en tilsvarende skade ned i et niveau, hvor jeg stort set kunne træne normalt. Men jeg skal dog stadig passe lidt på med enkelte øvelser (fx db presses) - som i moderate mængder er fine for at genoptræne senen (der nu er omgivet af arvæv).

Bicepstendiniten opstod efter en akutskade i december, og knurrer stadig lidt trods ovenstående :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvor megen ibuprofen vil du foreslå? Og hvad er felden gel?

Da jeg ødelagde den store sene under foden i en football kamp i USA, fik jeg ordineret 8x400mg om dagen i 2 uger ved en kropsvægt på 140kg. Find selv det tilsvarende for din vægt.

Felden gel er en creme, med Piroxicam som aktiv stof - godt til skader tæt på huden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I forlængelse ag MDKs spørgsmål ville jeg meget gerne vide om set er tilrådeligt at squatte hvis man døjer med BT. Det gør jeg nemlig (skaden opstod i går), og da skulderen jo bliver presset ud i en yderposition pga. grabet i squat, kunne det tænkes at det kunne være med til at holde skaden ved lige - eller hvad?

Skaden opstod i øvrigt ved bænkpres

Gode råd modtages med kyshånd :)

Edited by Valdemar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oha jeg bliver sgu så frustreret når jeg læser det her, men samtidig lidt mere oplyst.

Jeg fik lignende skader for ca ca. 4 md. siden af at sove fuldstændigt absurd (og jeg er ikke kommet mig endnu).

Jeg gik selvfølgelig hurtigt til lægen for at få en diagnose, men han sagde, at den smule ømhed skulle jeg ikke tage mig af, og så tilbød han mig en rescept på ibuprofen.

Efterfølgende gik jeg til en fys. der begyndte at myrer med min nakke uden jeg kom nærmere en smertefri tilstand. Det mundede ud i en mærkelig kriblen i fingerspidserne i den modsatte arm (lige_som_om hånden sov), hvor efter jeg besluttede at afbryde behandlingen.

Efterfølgende var jeg ved lægen igen. Denne gang blev jeg igen tilbudt ibuprofen, som jeg tog imod, fordi jeg efter 2 md. med konstant smerter var parat til sælge min mor for at slippe for dem. Desuden fik jeg lægen til at skrive en henvisning til "Idræts klinikken" på OUH, som jeg 2 uger senere finder ud af aldrig er blevet sendt - så jeg er efterhånden ret irriteret, men jeg kommer da heldigvis stadig tættere på en løsning.

Jeg synes bare det er skræmmende at jeg skal vises i den rigtige retning af folk fra et internetforum fremfor min egen læge, men ok nu er det jo heller ikke hvem_som_helst, jeg har ved flere lejligheder måtte erfarer at folkne fra MO var dem der redede skærene ud af ilden (my respect.........always).

I grunden har hele denne episode gjordt, at jeg opbygget en lille konspirationsteori om at læger får provision af salget på ibuprofen. Jeg var været ved 2 forskellige læge i forbindelse med denne skade, og begge har som nærmest indledende kommentar tilbudt mig ibuprofen uden nævneværdig interesse i selve skaden - men selvfølgelig - taget i betragning hvor hurtigt præparatet virkede lindrende på smerterne, kan intentionerne jo også være reelle nok.

Men efter at have fuldt de forskellige debatter om skulderskader her i forumet, forstår jeg ikke hvorfor man som behandler (læs: læge - selvfølgelig ikke alle), ikke bestræber sig mere på at stille en konkret korrekt daignose i stedet for bare at smide en rescept i hovedet på folk som det første - man undres (jeg gør i_hvert_fald)

Men anyways for at besvare MDK's spørgningsmål, så har det for mit vedkommende indtil vidre taget ca. 4 md. - og jeg er ikke helt skadesfri endnu men jeg er i bedring

VH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ved du hvad ... jeg tænker som dig om de læger. Jeg er sikker på, de gerne vil gøre det godt. Men hold da kæft, det sker tit, de glemmer at sende en recept til apoteket, eller at sende en henvisning osv.

Jeg var ved min læge engang med et spørgsmål. Til slut skal man jo altid kvittere med sin underskrift. Så stiller jeg et spørgsmål mere, som det tager 30 sekunder at besvare. Så skal jeg underskrive endnu en kvittering. To konsultationshonorarer for 1 besøg - god forretning.

Med hensyn til ibuprofen kan jeg godt forstå, de smækker dem ud til patienten i mange tilfælde - det virker jo. I mit tilfælde måtte jeg opbygge en effekt af pillerne over nogle dage, før de hjalp. I starten hjalp de ikke en skid med hensyn til smertelindring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan kun tale for mig selv med mine husmandserfaringer ... Jeg gjorde det, at jeg trænede mine sædvanlige øvelser, men med meget lav belastning. OK, sådan noget som curls og military gik ikke, men ellers .... Front pulldowns var næsten upåvirket af skaden.

Ved at holde mig til noget, der lignede mit sædvanlige program kunne jeg mærke konkret, hvordan bedringen tillod mig at putte mere og mere belastning på.

Mentalt er det måske også godt at holde fast i det, man plejer, mens man venter på, at det går over. Smagssag.

Edited by mdk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this