teknik til brysttrænnig ( bænk )


olesen82
 Share

Recommended Posts

hej

jeg snakkede med en instruktør sidst, som sagde at medmidre man kørte stangen 3-5 cm over brystet i bænk ville man ikke vokse, men kun stramme op.

jeg har aldrig kørt den længere ned end 5-10 cm over brystet, men jeg synes sgu da den giver godt nok.

er der så meget forskel fra person til person, eller er instruktøren helt forkert på den. ???

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig hørt om, at man kun skulle stramme op når du kører den til lidt over brystet, men intuitivt set vil musklerne blive tvunget til mere arbejde, jo længere ned du kører stangen. Det mest hensigtmæssige er efter min mening, at køre ned og røre brystet, evt. holde 1-sekunds pause og op igen. Sådan har jeg og dem jeg kender altid udført bænkpres...

Link to comment
Share on other sites

Sig til din instruktør at det kun gælder hvis man samtidig kigger til højre og tænker på sin gamle dansk lærer.. (det var en joke). Jo tættere på lockout bevægelsen er, jo mere vil triceps overtage bevægelsen.

Stramme op... :( :rolleyes: :D :lol:

Link to comment
Share on other sites

det ville jeg også helst, problemet er bare at jeg overbelaster mine skuldre meget let, også med lidt vægte. ( og ja, jeg træner selvfølgelig skulder ).

derfor kører jeg den ikke så langt ned.

er det dumt????+

Det er aldrig dumt at tage hensyn til sine svage sider. At lade vægtstangen gå helt ned til brystet presser skuldrene tilbage i en yderlig position, og det er belastende for skuldrene. Her er et citat fra Paul Chek om dette emne:

To protect the shoulder joint capsule from being stretched out or injured the exerciser must determine how far to safely lower the bar. It is essential that each person determine optimal bench press range of motion for his or her own shoulders, as each person is different.
Han har ofte nogle ret alternative synspunkter omkring træning, men hvis du ved på forhånd, at du har let ved at overbelaste dine skuldre, så vil det da være dumt bare at gøre som alle andre. Som måske har et helt andet udgangspunkt end dig. Og måske behøver du slet ikke at udføre bænkpresset helt i bund for at få det fulde udbytte af træningen. Heller ikke her er der enighed. Endnu et Paul Chek citat:
Although many will argue that you must train through the "full range of motion" to be strong for sport, this concept is unfounded. It is well known among Physiotherapists and exercise scientists that there is approximately a 15º +/- carry-over of strength developed at any specific joint angle with strength training. i.e. if you train the shoulder from 15º to 75º, the strength gained will carryover from 0º to 90º. This is how sports medicine doctors improve strength in an injured shoulder or knee without actually ever moving the joint through the painful ROM.

Pointen er, at du først og fremmest skal tage hensyn til dig selv. Det nytter ikke noget at presse dine led til positioner, som de ikke kan holde til. Og hvis en bestemt måde at træne på betyder at du kommer til at døje med skader halvdelen af tiden, så nytter det jo ikke meget, at flertallet mener, at det er den eneste rigtige måde at træne på.

Her er iøvrigt et link til den artikel jeg har citeret ovenfor:

Big Bench - Bad Shoulders

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo også forsøge at gå alternative veje.. Jeg kører aldrig bænk, fordi at mine skuldre får sådan en mærkelig "trykkende" fornemmelse bagefter!

Til gengæld har jeg opdaget at jeg uden problemer kan træne både dips og stående stem.. Og når jeg så en sjælden gang imellem prøver at bænke en gang eller to, kan jeg da se at det har en pæn overførsel (ikke fordi at det er særlig vigtigt)

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

hej

jeg snakkede med en instruktør sidst, som sagde at medmidre man kørte stangen 3-5 cm over brystet i bænk ville man ikke vokse, men kun stramme op.

jeg har aldrig kørt den længere ned end 5-10 cm over brystet, men jeg synes sgu da den giver godt nok.

er der så meget forskel fra person til person, eller er instruktøren helt forkert på den. ???

med stramme op, hvad mener han der? bare fedtforbrændning eller?

Link to comment
Share on other sites

har aldrig oplevet de der skulder smerter der tidt bliver omtalt. man køre vel til stangen rammer brystet som man ville med en person/ting der lagde sig oven på en.

så må man vel heller ikke køre fly's, millpress,squat,dips, whatever med 100% movement ?

lyder latterligt. nogle har åbenbart smerter og de personer bør skåne sig selv og lade os andre køre 100% :lol:

GO 4 IT !

Link to comment
Share on other sites

Måske har det noget at gøre med bænkpresstil. Det er her at mange får problemer, f.eks. ved at bænke hvor der kan trækkes en lige linie fra hånd til hånd i bunden, underforstået 90 grader mellem krop og overarme. Ikke specielt sundt for ens skuldre... :o

Edited by xax
Link to comment
Share on other sites

Fitt> det er ikke sundt for skulderleddet og rotator manchetten at bænke med armene ud til siden, i en 90 graders vinkel til kroppen. Det er sundere at holde albuerne en anelse ind til kroppen som minimum. Nogen bænker med albuerne så meget inde, at de danner en vinkel på under 45 grader til kroppen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det kan også skyldes at du ikke løfter brystet op under selve løftet, så dine skuldre kommer til at være placeret højere end de ellers ville, hvis du løfter brystkassen under løftet. Hvis man lige forsøger at puste brystet op, så får man ikke så meget belastning på skuldrene.

Min erfaring anyways.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share