Knæ der klikker uden smerte


Pcl754
 Share

Recommended Posts

For første gang i mange år trænede jeg i dag uden høretelefoner. Jeg kunne derfor høre at mine knæ nu knækker/klikker højtlydt ved squat og frontsquat, særligt når jeg rammer parallel. Men der er overhovedet ingen smerte ved det. Muligvis det kommer om en 10-20 år, men der er intet at bemærke nu.

Kender I fænomenet? Og ved om man bør være påpasselig, eller bare træne videre. Jeg tilbøjelig til bare at træne videre, som det er nu.

Link to comment
Share on other sites

Mine 49 år gamle knæ har lavet lyde så langt tilbage jeg kan huske og er da heldigvis ikke endnu begyndt at jamre. Jeg skal godt nok også helt i bund, før de knaser når jeg rejser mig op igen. Ved alm squat røvdibber jeg inden jeg kommer så dybt og vender derfor inden. Ved frontsquat... hmm, jeg synes egentlig ikke at jeg hører det. Gad vide om jeg kun knaser med kolde knæ eller musikken i FW.overdøver der?

Venstre knæ har fast en "spænding" der skal bygges op de første 20-30 sekunder jeg cykler og så udlignes ved at jeg jokker godt igennem, så det laver en knæklyd. Hvis jeg ikke får det knækket, kan det godt blive lidt småømt men det er formodentlig en anden ting der gær sig gældende.

Link to comment
Share on other sites

Min knæ gør det også lidt. Hvilket de slet ikke gjorde for 10års tid siden.

 

Det er ikke farligt og ikke noget der skal afholde en fra at træne. 

 

Grundig opvarmning og skift i øvelsesvarianter for ikke at akkumulere et ensidigt ledstress tror jeg på bliver vigtigere og vigtigere når man har trænet mange år og måske har passeret de 40 eller er tæt på. 

Ting som tempomanipulation i squatten, pause i bunden, box, Bulgarian split squats osv osv. er godt. Ikke bare 5x5 og øg vægten konstant som man kunne komme langt med tidligere. 

Prøv at lyt til 24/7 Fitness sidste podcast omring bodybuilding til gamle røvhuller ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share