Begynder - Er mit træningsprogram ok?


Nat :)
 Share

Recommended Posts

Hej folkens :)

Jeg har været inaktiv i en del år, men er begyndt at træne for halvanden måneds tid siden, som del af et vægttab. Jeg er ikke den store fan af skulle gå i fitnesscenter, men savner noget sparring i forhold til, om det program jeg har sammensat er okay eller om der evt. er noget der mangler/som jeg burde gøre anderledes/nogle billige træningsredskaber, som i tror jeg kunne få gavn af at anskaffe mig (pt. Har jeg bare en alm. Justerbar håndvægt. Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre jeres input :)

Mit ønske er at tabe mig en lille smule og generelt bare få strammet op og komme i en nogenlunde form.

Lidt omkring mig selv først. Jeg er en kvinde på 27, 163 cm og vejer ca. 65kg. Som 20 årig fik jeg konstateret gigt i en mild form i samtlige led i kroppen, men det er særligt anklerne der er ramt. Der er derfor en række øvelser som f.eks. løbetræning, sprællehop ol., som kan fremkalde smerter i flere dage, og som jeg derfor holder mig fra. Jeg kan desuden godt lide at være i gang de fleste dage om ugen, da dette gør det nemmere for mig ikke at ”glemme” at træne ;)

Jeg er derfor ude efter et program, som jeg kan lave hver morgen ca. 6 dage om ugen, men som ikke tager meget længere end ca. 10-20 min og som justeres i sværhedsgrad efterhånden som det går bedre og bedre (forhåbentlig).

Jeg har prøvet mig lidt frem og det træningsprogram, som jeg følger og som ser ud til nogenlunde at virke, ser således ud;

Jeg kører hver morgen 3 sæt med få variationer undervejs og kombinerer det med ca. 1½-2 times svømning (fordelt på to dage), 15-20 km cykling og et par halvlange gåture hver uge.

Min puls ligger med et gennemsnit på omkring de 140 under morgentræningen og min hvilepuls er ca. 66.

 

Ons. + Fre. + Søn. (særlig fokus på mave og arme)

1 sæt

-          10 armstræk (på knæ)

-          30 høje knæløft + 30 løb på stedet med spark bagud + 10 kombination af spark bagud og foran

-          15(*2) bicept curls (hver arm)

-          15 situps + 10 rygstræk

-          10 englehop

-          15 dips

-          10 squats

2 sæt

-          30 sek. Planke

-          30 høje knæløft + 30 løb på stedet med spark bagud + 10 kombination af spark bagud og foran

-          15(*2) bicept curls (hver arm)

-          15 (*2) cross crunches (hver side)

-          10 englehop

-          10 sideløft + 10 triceps

-          10 squats

3 sæt

-          30 høje knæløft + 30 løb på stedet med spark bagud + 10 kombination af spark bagud og foran

-          15(*2) bicept curls (hver arm)

-          15 Crunches med ben strækt opad + 10 rygstræk

-          10 englehop

-          15 dips

-          10 squats

-          15 situps + 10 rygstræk

 

 Tirs. + Tors. + lør. (særlig fokus på ben og baller)

1 sæt

-          30 høje knæløft + 30 løb på stedet med spark bagud + 10 kombination af spark bagud og foran

-          15 squats

-          5 situps + 5 rygstræk

-          10 englehop

-          20 lunges

-          8(*2) bicept curls

2 sæt

-          30 høje knæløft + 30 løb på stedet med spark bagud + 10 kombination af spark bagud og foran

-          15 squats

-          5 situps + 5 rygstræk

-          10 englehop

-          10(*2) benkick bagud på alle fire

-          8(*2) bicept curls

3 sæt

-          30 høje knæløft + 30 løb på stedet med spark bagud + 10 kombination af spark bagud og foran

-          15 squats

-          5 situps + 5 rygstræk

-          10 englehop

-          8(*2) bicept curls

-          20 step ups på lav kommode

 

Jeg er lidt en noob inden for det her, så er ikke sikker på om jeg har benyttet de korrekte navne for øvelserne, så hvis der er noget i er usikre på, uddyber jeg gerne.

Alle konstruktive råd vil blive værdsat :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share