Hjælp! Ondt i skulder, albue, håndled med føleforstyrrelser


Supermix4
 Share

Recommended Posts

Kære alle.

Jeg håber inderligt, at I kan hjælpe, da jeg lidt er i krise over en skade eller hvad i alverden der nu sker i mine skuldre, arme m.m. Har været til et hav af behandlere - nogle bedre end andre.

I april sidste år begynder jeg at få ondt i albue og pådrager mig en golf og tennisalbue med nervestråling ned til hænderne en gang imellem - dette kommer efter en træningstime på hold for arme.

Jeg går så i gang med at træne i januar, da det faktisk går nogenlunde - I stedet begynder det at gøre ondt i skuldre og jeg får tilbagevendende smerter i albuen og nu også håndled, helt stiv tommeltot og summen ud i højre hånd. Kan mærke en lille del i venstre tommeltot og en gang imellem i højre og har nedsat muskelstyrke i lillefinger og tommeltot - kan måles, når jeg sætter dem sammen og kæresten forsøger at skille dem ad. Da jeg en dag skal løfte en stor kasse, dunker min tommeltot indeni. Så jeg tænker jo, at et eller andet fra skulderen må det komme fra.

Jeg bliver så syg med infektion i marts og april, hvor hele kroppen gjorde ondt, og hele april mærker jeg faktisk ikke noget til min arm og føleforstyrrelser - dog har jeg dage, hvor jeg har ondt i ryggen og nakken, men det er så det.

Jeg tænker, at eftersom jeg intet kan mærke ej heller går med albuebind, må det være ok, så jeg starter med at træne op - laver øvelser for core, da jeg tænker, at det er meget godt at styrke ryggen. Begynder ligeledes til Yoga. Men så kommer hele balladen tilbage igen - dog ikke så voldsomt som i februar, men irriterende og frustrende nok.

Det skal siges, at alle de voldsomme gener om albuen jeg havde fra helt start er der ikke længere heller ikke ved udstræk. Det er primært golf albue og så fingrene specielt lillefinger og tommeltot. Har bare en feeling af, at det komme oppefra.

Jeg har fået af vide af fys, at nogle af mine skulder reflekser kunne være bedre. Diskusprolaps er nærmest udelukket eftersom jeg fik det bedre af at være sengeliggende.

Jeg synes, at det er frustrende, at jeg ikke bare kan træne og har ikke en gang trænet hårdt. Hva' i alverden kan der være i vejen. Har nogle prøvet samme problematik? Jeg er bange for at genoptræne, da man kun klinisk har stillet, at jeg er stram og falder sammen med skuldrene forud - den klassiske. Men kan det virkelig bare være det, der er i vejen? Musearm. Nu har jeg jo at sygdom holdt pause og så forsvandt de skide føleforstyrrelser jo?

Har nogle prøvet noget lignende og hvad gjorde i? Siger det jer noget, vil jeg også gerne have indskud til evt. øvelser. Overvejede selv øvelser/træning af rotatormanchetten, men igen er jeg bange for at gøre noget være.

 

De bedste hilsner Kristina

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej Kristina  
jeg kan se det er længe siden med dit opslag men jeg prøver at svarer alligevel. 
Der kan være mange ting der er i vejen, men også ting jeg mener din fysioterapeut burde have opdaget (hvis de er der).

der er mange ting der kan være årsagen, rotatorcuff kan være en god ide, men som du selv skriver bør der gives god for den af en fysioterapeut. 

jeg oplever følgende årsager til dine problematikker: 

  • svag infraspinatus 
  • protraheret skuldre (skulder peger fremad og trykker derfor på muskler/nerve i skulderen) 
  • forskubbet underarms knogler. (dette bliver let rettet med Mulligan, der kan også laves selvmobilisering herfor) 
  • dårlig arbejdsstilling så selvom du syntes du skåner din krop, slider du den stadig på arbejde. 
  • spændt muskulatur omkring rotatorcuffen

jeg ved det er mange ting, men jeg kan ikke være mere konkret uden at have dig i hænderne. 

du kan prøve at spørge dig frem med en fysioterapeut for at se om de kan hjælpe dig, for du bør ikke gå med disse smerter fast. 

der er en grund og den skal findes INDEN du overvejer operation 

 

håber det kunne hjælpe 

hilsen Casper fra fysioman.dk 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share