Opvarmning til styrke - hvad virker?


Schroinx
 Share

Recommended Posts

Jeg plejer at bruge fem minutter i romaskinen som opvarmning, men kan nu læse at det er lidt spild af tid, da det kun giver en meget marginal reduktion i skader. Så måske er tiden bedre brugt anderledes. Efter roning, så plejer jeg at lave lidt opvarmning af skulderne med armsving den ene og den anden vej, rotation i skulderen og kuskeslag. Det burde umiddelbart være en bedre form for opvarmning efter hvad T-N skriver, da man får brugt leddet i yderstillinger og lavet noget bevægelse uden belastning. Læser jeg det ret, så burde den type gammeldags gymnastikopvarmning være bedre end romaskinen. Hvad siger den forsamlede hive-mind?

https://www.t-nation.com/training/tip-is-your-warm-up-worthless

Link to comment
Share on other sites

På 2/15/2017 at 01:44 , /Niels skrev:

Værdiløs artikel
Til styrketræning skal din kropstemperatur blot hæves og her er cukling og gymnastik øvelser lige gode
De relevante led varmes op når du varmer op til din øvelse

Det vil sige, at vi havde fat i noget, da jeg spillede Serie 4 håndbold? Vores opvarmning bestod nemlig i at sidde på en radiator.

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

Når man snakker opvarmning opdeler man dem som regel i en generel og en specifik opvarmning. Den generelle skal som regel bare få temperaturen i kroppen op så alting fungerer lidt bedre. Den specifikke opvarmning skal så få ledene og musklerne gjort klar til det arbejde man har tænkt sig på dagen.

Så gammeldags gymnastik er ikke helt dumt. Det er Klaus Jensen til gengæld...:tongue:

Edited by T
Link to comment
Share on other sites

Til dette emne, kræver det selvfølgelig et gennemtænkt studie fra Pubmed..... Jeg fandt dette efter en kort søgning:

 

Citat

 

Abstract:

The purpose of the study, was to enlighten if warming up prior to resistance training is considered to be a good idea or just plain gay. A group of 30 men was divided into 3 groups. Frist group did 30 minutes of gymnastics prior to a 2 hour full-body resistance training workout (GYRT). Second group did no warn up what so ever, and startet the first set of resistance training with an intensity of min. 80% of 1RM (NWRT). Third group was a control group doing no training at all. After 5 years the groups were investigated for final results. Results: The GYRT group turned out to whine more and more through out their exercises, weights were heavy, and they needed more rest between workouts. After the 5 years, 9 men were considered to be weak homosexuals +/- 1. The NWRT group got injured a lot during the 5 year period, but they just didn't care at all. They stuck to their training program anyway, and did never whine about pain or rest. The control group were still weak after 5 years. No change were found. Conclusion: Warm up IS just plain gay in connection to resistance training. No further study is necessary. Case closed.    

 

    

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, T skrev:

Når man snakker opvarmning opdeler man dem som regel i en generel og en specifik opvarmning. Den generelle skal som regel bare få temperaturen i kroppen op så alting fungerer lidt bedre. Den specifikke opvarmning skal så få ledene og musklerne gjort klar til det arbejde man har tænkt sig på dagen.

Så gammeldags gymnastik er ikke helt dumt. Det er Klaus Jensen til gengæld...:tongue:

Nu skal du passe på....:nono:

Der er vist noget med en event til sommer, hvor du gerne vil have jeg opfører mig pænt - og ikke f.eks. "buh"'er når du skal sige noget vigtigt i en kirke...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share