Knæ skade - vastus medialis


Metski
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg hedder Mette og har døjet utroligt meget med knæ smerter, snart over 8 år. Det startede med højre knæ men det er nu også i venstre knæ. Jeg fik for over et år siden, lov til at få scannet mine knæ og det viste sig at mine knæ står lidt yderligt ud mod ydersiden. Denne skade kaldes på latin for en lateralisering af patellae. Inden min scanning prøvede jeg en akupunktur, som gik forsat vej, det er noget jeg fremtidig vil holde mig fra.

Ellers fik jeg at vide fra lægen at jeg skulle lave vastus medialis optræning, altså muskeltræning af inderlår musklerne.

Når jeg kan træne mine ben/knæ træner jeg hovedsageligt hip truster, benpres, cable adductors, leg extension og leg curls, cable back kicks, og cable hip aductions.

Jeg elsker både motionere og styrketræne, så det er frustrerende når jeg ikke styrketræne mine ben i fx en hel uge pga., mine knæsmerter. Jeg er begyndt at opleve, at mine knæsmerter opstår i løbet af en nat, fordi jeg sover i min seng. Jeg har været hos en fysioterapeut og fået nogle øvelser jeg skal lave, men det er rigtigt svært at lave øvelserne og fx cykle en tur, når jeg har ondt.

Jeg vil hører til om der er andre som har samme problem som mig eller bare nogle dejlige gode råd:)

 

Venlig Hilsen

 

Mette:D

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kabel adducters og abducters og især når knæene driller? De sidetræk der kommer i knæleddet - knæet kan jo slet ikke bevæges i den retning, så dem ville jeg smide langt, langt væk. I min verden er det btw to overflødige øvelser med et mikroskopisk udbytte i forhold til mere basale benøvelsr men hvis du partout vil lave dem, så gør det i maskiner, så du ikke prøver at få knæleddet til at bøje på tværs. 

Cykling er ellers en fin mild aktivering af dine VMO'er når/hvis det ikke gør ondt.

Ellers lunges og (bulgarsk) split squat. Almindelig squat og frontsquat tager også godt fat i VMO hvis du squatter dybt. Hack squat er genial til at komme komme dybt.

Men men men!!!! Aldrig nogensinde stole på råd du har fået på en tilfældig internetside, som kan fåkke din krop op uden først at vende det med en kompetent fagmand - fyssen er oplagt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share