Lactobacillus plantarum bacterier - er et par skefulde sauerkraut det nye superfood?


Schroinx
 Share

Recommended Posts

https://www.t-nation.com/diet-fat-loss/tip-the-bacteria-that-builds-muscle?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=article5193

Har nogen prøvet at nappe et par skefulde surkål sammen med morgenmaden og virker det? Og hvor køber man den type surkål som de snakker om?

Lidt mere sauerkraut fanboyz fra TN:
https://www.t-nation.com/diet-fat-loss/tip-eat-sauerkraut-even-if-you-hate-it
https://www.t-nation.com/diet-fat-loss/the-food-that-changes-your-life

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Op til dig. Men jeg tør godt garantere, at hvis der overhovedet er en positiv effekt af indtagelsen af surkål, er den så minimal, du ikke kan mærke det.

En af de mere veldokumenterede er rødbedesaft til at forbedre iltoptagelsen. Jeg kan personligt ikke mærke det overhovedet, selv der muligvis er en mindre effekt af det.

Bare være obs. på at det eneste studie, der findes omkring surkål (som påviser forbedring i præstationsevnen), som T-nation referere til er lavet på mus. Det er ofte set, man ikke kan genskabe samme resultater på mennesker.

Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, venaN skrev:

Op til dig. Men jeg tør godt garantere, at hvis der overhovedet er en positiv effekt af indtagelsen af surkål, er den så minimal, du ikke kan mærke det.

En af de mere veldokumenterede er rødbedesaft til at forbedre iltoptagelsen. Jeg kan personligt ikke mærke det overhovedet, selv der muligvis er en mindre effekt af det.

Bare være obs. på at det eneste studie, der findes omkring surkål (som påviser forbedring i præstationsevnen), som T-nation referere til er lavet på mus. Det er ofte set, man ikke kan genskabe samme resultater på mennesker.

Rødbedesaft er ikke lige emnet her, og du snakker med en som kun tager kreatin, koffein og chokolade som kosttilskud/præstationsfremmende stoffer ;-)

Jeg kan se at der er mindst to studier med mennesker der peger på en forbedret fordøjelse og nedsat inflammation. Det har selvfølgeligt ikke noget med præstationseven at gøre eller fordelingen mellem fedtmasse og muskler, men viser at dog at der kan være nogle positive effekter af et tilskud med L. plantarum. 

Link to comment
Share on other sites

Grunden til jeg nævner rødbedesaft, er at det er en af de eneste fødevare, der har en dokumenteret effekt, og selv her er den yderst minimal. Dermed siger jeg også at effekten af surkål sandsynligvis er ikke eksisterende, og en evt. positiv effekt er langt fra dokumenteret. Kål generelt er godt for fordøjelsen og mange andre ting. Kål er ganske sundt. Spis det endeligt i rigelige mængden. Men de artikler der linkes til på T-nation, er i bedste fald overdreven.  

Link to comment
Share on other sites

Nu er kålen i sig selv ikke så interessant, det er bakterien L. plantarum der er interessant - og om at indtage en øget mængde af dem kan føre til en evt bedre fedt/muskelmasse fordeling og øget præstation. Det var derfor at jeg gerne ville høre om nogen havde prøvet at tage det som kosttilskud enten som surkål eller i anden form.
Vi ved nu at bakteriesammensætningen og -fordelingen i tarmen har betydning for en lang række faktorer, og der er evidens for at L. plantarum kan forbedre tilstanden hos mennesker som lider af irritabel tyktarm samt crons bla. Jeg kan godt grave studierne frem. Den har altså nogle påviste effekter - og måske flere... Min tanke er at hvis man kan øge sin sundhed ved at gafle et par skefulde surkål hver dag, så er det både nemt og billigt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 23/12/2016 at 22:08 , Schroinx skrev:

Den har altså nogle påviste effekter - og måske flere... Min tanke er at hvis man kan øge sin sundhed ved at gafle et par skefulde surkål hver dag, så er det både nemt og billigt. 

Det er jeg sådan set heller ikke uenig i. Det er der i og for sig mange fødevare, vitaminer, mineraler og bakterier for den sags skyld der har. Der hvor jeg sætter spørgsmåltegn er, om bakterien og dermed surkål har en fremende effekt for enten vægttab eller fysisk træning på en helt normal fungerende person (uden sygdom)? Det tror jeg ikke det har, dermed ikke sagt det er umuligt. Men der er jo ikke noget forkert eller usundt i at spise surkål, tværtimod. Så hvis man syntes det er sjovt, skal man da endelig bare gøre det, jeg tror bare ikke man skal forvente den store mærkbare effekt af det.  

Link to comment
Share on other sites

På 01/01/2017 at 19:16 , Fame Boy skrev:

Yay. Fedt nok. Endnu en magic pill!

Lad mig komme i gang!

Jeg tror ikke at der er nogen magic pill, men efter at man er begyndt at forstå at sammensætningen af tarmbakterier har noget at sige for ens sundhed, så er det da værd at spise med den viden i baghovedet. Her har vi nogle studier der peger på at mennesker der lider af chrons får mindre og irritabel tyktarm oplever mindre besvær med bla oppustethed. Dermed er det nærliggende at antage at der måske kan være en lignende effekt, eg reduktion i oppustethed, også selvom at man ikke lider af IT.

 

På 01/01/2017 at 15:15 , venaN skrev:

Det er jeg sådan set heller ikke uenig i. Det er der i og for sig mange fødevare, vitaminer, mineraler og bakterier for den sags skyld der har. Der hvor jeg sætter spørgsmåltegn er, om bakterien og dermed surkål har en fremende effekt for enten vægttab eller fysisk træning på en helt normal fungerende person (uden sygdom)? Det tror jeg ikke det har, dermed ikke sagt det er umuligt. Men der er jo ikke noget forkert eller usundt i at spise surkål, tværtimod. Så hvis man syntes det er sjovt, skal man da endelig bare gøre det, jeg tror bare ikke man skal forvente den store mærkbare effekt af det.  

Det er kernespørgsmålet, og uden mere forskning er det op i det blå/man må forsøge sig frem. Det er nok ingen anden udvej end at købe et glas og prøve sig frem en måneds tid eller to og se om det gør en forskel.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Schroinx skrev:

Dermed er det nærliggende at antage at der måske kan være en lignende effekt, eg reduktion i oppustethed, også selvom at man ikke lider af IT.

Nej, det er ikke nærliggende.

Der er en enorm forskel på at være syg og at være rask. Det svarer til at du vil tage Ritalin for at blive rolig - det gør jo folk med ADHD rolige, ikke?

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Fame Boy skrev:

Nej, det er ikke nærliggende.

Der er en enorm forskel på at være syg og at være rask. Det svarer til at du vil tage Ritalin for at blive rolig - det gør jo folk med ADHD rolige, ikke?

Når vi snakker fordøjelse og tarmflora, så er rask og syg relative begreber. Er man syg fordi at man har meget luft i maven? Fordi man er overvægtig pga forkert tarmflora? Er der folk som har lidt crons? Hvad er irriter tyktarm i det hele taget og hvor irriteret skal den være? Og hvad med foodmap og laktoseintolerance hvor folk kan blive ret opblæste? Osv osv. Så ude i den ene side tænker jeg at vi har et sundt individ med en sund, robust og varieret tarmflora der er domineret af de mere positive bakterier, mens at hen over midten er der så forskellige grader af at det ikke fungerer optimalt.
Valium virker beroligende på folk med ADHD og også på dig og mig.

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Schroinx skrev:

Når vi snakker fordøjelse og tarmflora, så er rask og syg relative begreber. Er man syg fordi at man har meget luft i maven? Fordi man er overvægtig pga forkert tarmflora? Er der folk som har lidt crons? Hvad er irriter tyktarm i det hele taget og hvor irriteret skal den være? Og hvad med foodmap og laktoseintolerance hvor folk kan blive ret opblæste? Osv osv. Så ude i den ene side tænker jeg at vi har et sundt individ med en sund, robust og varieret tarmflora der er domineret af de mere positive bakterier, mens at hen over midten er der så forskellige grader af at det ikke fungerer optimalt.
Valium virker beroligende på folk med ADHD og også på dig og mig.

Jeg tænker at MOLs helt egen læge, Cloudhands, er glad for at du også er her. Hvad du tænker om sygdomstilstande er ca. ligeså ligegyldigt, som hvad jeg synes og det er så tæt på nul som man kan være.

En kugle i panden virker også beroligende.

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Fame Boy skrev:

Jeg tænker at MOLs helt egen læge, Cloudhands, er glad for at du også er her. Hvad du tænker om sygdomstilstande er ca. ligeså ligegyldigt, som hvad jeg synes og det er så tæt på nul som man kan være.

En kugle i panden virker også beroligende.

Ja, øh, han virker til at være en fin fyr. Hvad med ham?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share