Spørgsmål om arbejdsfysiologi og kondital


Agon
 Share

Recommended Posts

Jeg sad lige også læste på den glimrende tekst om arbejdsfysiologi der ligger her på sitet: http://www.motion-online.dk/diverse/arbejdsfysiologi/arbejdsfysiologi-oversigt/

Og den bekræftede den sammenhæng jeg også havde forstået der var; nemlig at hjertets pumpeevne er den begrænsende faktor for konditallet. Det skyldes at blodet bliver så godt som fuldt iltmættet i lungekredsløbet (undtaget nogle få ekstremt veltrænede) og at musklernes evne til at optage ilt ligger langt over hjertets pumpekapacitet.

Det betyder i praksis at det er minutvolumen der er den begrænsende faktor for konditallet - og det vil i praksis sige slagvolumen idet den maksimale hjertefrekvens ikke kan trænes (falder måske endda en anelse).

Det jeg så ikke forstår, er denne klasiiske undersøgelse (se vedhæftning), der viser, at nogle utrænedes maksimale iltagelseshastighed forøges ved et nogenlunde ligeligt bidrag af øget minutvolumen og øget a-v difference (det vil sige iltekstraktion - altså at musklerne hiver mere ilt ud af blodet). Er det ikke i modstrid med den tidligere konklusion om at det er minutvolumen alene der er begrænsende?

Er der et klogt hoved med forstand på arbejdsfysiologi der kan forklare mig det?

Skærmbillede 2015-08-01 kl. 05.26.08.pdf

Edited by Agon
Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke forstå det sådan at minutvolumen er den eneste faktor der kan forbedres, men sådan at minutvolumen (Q) i sidste ende er den primære flaskehals - og som regel den variabel der udgør den største del af forbedringer i VO2.

De tal du viser der er på utrænede og de har ganske rigtigt en betydelig forbedring i iltekstraktionen, men der er jo en meget destinkt grænses for hvor meget ilt der kan hives ud (100%) og fortsatte forbedringer må nødvendigvis komme fra Q.

Endvidere har forsøg med et-bens træning vist at musklerne sagtens kan forbruge meget mere ilt, hvis blot det bliver leveret til dem, men når der arbejdes med flere store muskelgrupper kan hjertet ganske enkelt ikke fodre dem alle med den mængde de faktisk kunne forbruge og derved er Q den væsentligste begrænsende faktor. Også selv om forbedringer sker på andre parametre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share