Køb af racercykel igen igen


gums5
 Share

Recommended Posts

Heyy derude.

Kigger på ny racercykel da min Miyata one twelwe fra 87 er ved at være lidt outdated :eh: Jeg har nogenlunde styr på geargrupper, fittings m.m.

Jeg skal bruge den til træning samt lidt minitri/ol distance tri for sjov.

Nu ser jeg at prisforskellen ikke er så stor mellem alm. hjulbremser og skivebremser som jeg kender fra min MTB men cyklen med skivebremser vejer ca 1 kg mere end den tilsvarende uden.

Er der nogen der har en mening om hvorvidt den ekstra vægt i forhold til pris, bremseegenskaber m.v. er uden betydning eller skal man spare på vægten og holde sig til de gode gamle hjulbremser?

hygge

Lennart

Link to comment
Share on other sites

Måske du kunne konkretisere lidt hvad du har kig på, budget og sådan?

Hvor i landet du befinder dig kunne også være relevant ift at anbefale konkrete butikker.

Jeg forstår ikke helt din snak om skrivebremser og racercykel. Racercykler har fælgbremser cirka uden undtagelse.

Det største spørgsmål er nok om det skal være en "normal" racer ala denne eller en decideret tri-cykel, et eksempel?

Link to comment
Share on other sites

Kan godt forstå dit svar Girevik

Nu var det egentlig for at undgå en diskussion om mærker da de fleste har præferancer og spørgsmålet gik udelukkende på om den forbedrede bremseevne i skivebremserne overgår den ekstra vægt på et kilo når nu prisen er mere eller mindre uden betydning.

Uden undtagelse skal jeg ikke kloge i men i aktiv trænings sidste nummer fremgår det at skivebremser er på vej på racercykler. Og ups så fik jeg lige set at den jeg havde set det på, en Cube cross race disc http://www.cube.eu/en/bikes/road-race/cross-race/cube-cross-race-disc-blacknrednblue-2015/ jo er en cross cykel og derfor ligger der også noget vægt og rullemodstand i hjulene t :4whistling:

Så det kan jo være du nok stadig har ret :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja er det en cross cykel du har kigget på giver det lidt bedre mening.

Jeg tror nu folk herinde er meget pragmatiske omkring mærker og sådan, men ok, hvis du kun havde tvivl om bremsesystem, så er det selvfølgelig fair nok at holde spørgsmålet begrænset hertil.

Link to comment
Share on other sites

Så kommer det jo an på hvordan du skal bruge cyklen.

Skal den ned af Alperne, hvor fælgbremser kan overophede fælgene, er skiver et plus.

Cykler du i regn og sjap eller finder du andre transportformer? Hvis du kun cykler i tørvejr, kan fælgbremser sagtens kaste dig ud over forhjulet, så der er den ekstra bremsekraft helt overflødig.

Det ekstra kilo,.. Kører du med bagage på cyklen eller med rygsæk, eller vejer du selv for meget, er det kilo jo ligegyldigt.

Kører du tit i regnvejr i byen, og tit oplever at bilerne først synes vigepligten gælder når du har panikbremset fordi de pludselig holder på tværs af cykelstien, så er fælgbremser noget værre lort.

Link to comment
Share on other sites

Mener at emnet skivebremser bliver diskuteret en del på feltet.dk pt, da jeg kan forstå at de også er ved at blive introduceret til racercykler.

Der er vist 2 temaer. 1 Hvor moden er teknologien ifht. brug på racercykler og 2. At der ikke findes særligt mange hjulsæt på markedet med skivebremser.

Link to comment
Share on other sites

I dag kan man købe flere og flere racercykler(ikke cross cykler) med skivebremser. UCI har endda tilladt at teste cykler med skivebremser i et par løb i den nærmeste fremtid, før de endeligt beslutter sig for om de bliver UCI godkendte eller ej. UCI godkendelsen skal man ikke tage for alvorligt med mindre man kører UCI/DCU regulerede løb.

Jeg ville til hver en tid vælge cyklen med fælgbremser. Dels fordi det er virkelig ulirens med fælgbremser, og dels fordi udbuddet stadig er lavt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share