Konditionsprogram


Blondie Dundee
 Share

Recommended Posts

Jeg har løbet i snart et år, og synes jeg har fået en rimelig god form. Jeg har varieret træningen lidt, og det har nogle gange været lidt usæriøst, især fordi jeg tit har trænet inden morgenmaden, hvilket ikke er optimalt for mig.

Jeg vil gerne begynde at fokusere mere i min løbetræning, i stedet fir bare at løbe. Jeg vil gerne træne for ar få en bedre kondition, eller et bedre kondital. Har læst mig frem til at høj intensiv træning med intervaller er det bedste. Jeg har overvejet et køre intervaltræninf 3 gange om ugen. Men jeg er så stødt på bemærkninger om at man kun må løbe intervaller 2 gange i ugen + et restitutionsløb.

Der dukker så nogle spørgsmål op, jeg vil gerne have et godt program der er fokuseret på at forbedre min kondition, ikke udholdenhed til f.eks. Maraton, men min kondition. Det jeg især er i tvivl om, er:

1) Hvilke intervaller er mest effektive?

2) Må jeg løbe intervaller 2 eller 3 gange i ugen?

3) Er det godt med en længe moderat løbtur i programmet?

Link to comment
Share on other sites

Grundlæggende enig med 6942 men det handler også om hvilken træning man finder mest motiverende så der bliver en vedholdenhed i sin træning. Der er ingen tvivl om at intervaltræning kan have sin berettigelse og ikke kun til avancerede løbere.

Dog er volumen vigtigst. Dvs. mængden af km du løber.

En tilgang mange bruger er 1.længere tur, 1 medium tur og 1 interval tur. hvis man vælger at løbe 3 gange om ugen.

Dog er der ingen tvivl om at 4,5,6,7 gange om ugen er bedre end 3 gange om ugen hvis det er et spørgsmål om at blive en så god løber så hurtigt som muligt.

En anden ting er kropsvægten. Bare et lille vægttab kan forbedre dine løbetider betydeligt. En stor træningsvolumen er med til at holde et højt energiforbrug og derfor en overvejende sandsynlighed for at vægten daler. Dette i sig selv er jo gavnligt i forhold til at blive en god løber.

Personligt keder lange turer mig voldsomt, men synes tilgengæld intervaltræning kan være ganske sjovt. Så hvis det er det krydderi der skal til for at booste din løbelyst så synes jeg du skal gøre det. Dog vil jeg begrænse det til max 1 gang om ugen.

Angående valg af intervaller så kig her:

http://www.motion-online.dk/konditionstraening/kondition_-_artikler/oversigt_over_de_mest_effektive_intervalprogrammer_til_loeb/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share