Pistol progressions tips


Thorhauge
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der har gode tips til hvordan jeg kan lave en progression der vil gøre mig i stand til at lave pistols? Jeg er begyndt at gå til klatring og der er ret mange situationer hvor jeg føler at lige netop den bevægelse er påkrævet. Jeg føler dog slet ikke at jeg har stabiliteten / smidigheden / styrken til at gøre det lige nu. Jeg backsquatter omkring 120kg og vejer et sted mellem 95-100kg og er 2m høj.

Link to comment
Share on other sites

Opsætning af et par ringe eller THX fætre man kan holde ved imens man etbens squatter. Det synes jeg er godt. Så træner man stadig balancedelen men kan hjælpe til med armene i den koncentriske fase.

Ellers synes jeg box pistols er fint. Eksempelvis til en stols højde må give rigeligt udfordring med din højde.

Link to comment
Share on other sites

Lær fra mesteren.

http://www.bodybuilding.com/fun/legpower.htm

Jeg har set eksempler på folk der havde styrken men manglede balancen og smidigheden til at få tyngdepunktet langt nok frem. Det blev løst ved at holde 2-5kg skive/db i strakte arme foran kroppen. Så kan pistols i det mindste laves, og man ved der skal arbejdes på smidighed.

Link to comment
Share on other sites

Opsætning af et par ringe eller THX fætre man kan holde ved imens man etbens squatter. Det synes jeg er godt. Så træner man stadig balancedelen men kan hjælpe til med armene i den koncentriske fase.

Ellers synes jeg box pistols er fint. Eksempelvis til en stols højde må give rigeligt udfordring med din højde.

Fik lige givet det et skud på nogle TRX assisted pistols i dag. Det var slet ikke så ringe endda og det viste sig at min balance på venstre ben allerede er relativt god, så skal jeg bare have den højre med og så kører bussen satme!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

http://www.beastskills.comsom er nede lige nu har også nogle forskellige råd til skalering af pistols. Jeg laver dem på en kasse med en cirka 5 kg strakt ud i armene foran mig, for at træne både balancen, muskulaturen og led. Jeg synes at trx tager for meget af balancen ud af øvelsen. Jeg kan også mærke min knæ som Gregers også skriver, dog kun patellasenen. Mange bøvler også med dårlig mobilitet i ankelleddet, så de ikke kan komme langt nok frem over foden, men det er fx her at det kan hjælpe at holde en vægt kontra.

Efter hvad ham beastfyren skriver, så er der mange veje til rom eller pistols, så det handler lige så meget om at finde den rigtig vej for en selv.

Link to comment
Share on other sites

For nogle år siden 'trænede jeg mig op' til at lave dem. Jeg lavede box pistols -> lavere box -> eccentrisk -> vægt foran (som MaxPower skriver) -> alm rep.

Og så lavede jeg weighted cossacks, men det tror jeg nu ikke gjorde den store forskel.

Jeg var overrasket over hvor meget, jeg skulle krumme ryggen og ligge vægten fremover.

Link to comment
Share on other sites

Mine knæ var bare generelt slet ikke glade for pistols, jeg ved ikke om det har været fordi jeg gik for hurtigt frem (startede med bare at køre dem eccentrisk), men begge mine knæ var ømme / gjorde ondt i en uge efter at jeg havde kørt 2 træninger af 3x5 negativer på hvert ben.

Link to comment
Share on other sites

For det første vil jeg påpege, at din højde vil gøre det noget sværere for dig at udføre pistol squats. Yoga og Mobility hold vil give dig den smidighed og balance, der skal til for at lave pistols. Desuden vil det gøre dig i stand til at udføre andre øvelser bedre, fx vil du få mere ud af dine almindelige squats fordi du kan komme længere ned. Jeg er en lille pige og kan ikke squatte meget mere end ca. 50 kilo tror jeg, men jeg kan lave 5 pistols på hvert ben i et set, med helt udstrakte ben, uden at vakle og med håndvægte

Link to comment
Share on other sites

Mine knæ var bare generelt slet ikke glade for pistols, jeg ved ikke om det har været fordi jeg gik for hurtigt frem (startede med bare at køre dem eccentrisk), men begge mine knæ var ømme / gjorde ondt i en uge efter at jeg havde kørt 2 træninger af 3x5 negativer på hvert ben.

3x5 ecc i en uvant unilateral bevægelse lyder også af meget :) Var det med 6 sek. og pause i bunden?

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Men knæet skal bare arbejde dobbelt så hårdt og uvant, når det skal udligne den skæve kraftpåvirkning.

Så du mener at jeg burde være i stand til at træne mig selv op til det uden smerter?

Altså, at jeg ikke bare har en eller anden fysisk prædisposition der gør at jeg er fucked hvad angår pistols.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share