Fedt/hud omkring knæskallen..!


hit-girl
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har brug for nogle gode træningsråd til, hvordan jeg bedst træner mine ben.

Jeg er kvinde, 25 år, 174 cm høj og vejer 64 kg, min overkrop er meget slank, alt fedt sidder på hhv min røv (hvilket passer mig fint) og mine knæ - det betyder desværre, at jeg går gennem somrene i lange bukser.

Derfor vil jeg høre om I kan give nogle meget konkrete råd til, hvordan jeg skal træne mine ben, sådan at jeg forhåbentlig kan få nogle mere markerede knæskaller.

Efter jeg for snart to år siden anskaffede mig en racercykel, er min røv blevet mere fast, men knæene ligner desværre sig selv.post-58398-0-14621200-1404140620_thumb.j

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er du kommet frem til at der sidder fedt omkring dine knæskaller? Jeg vil ikke sige at det ikke kan forekomme, men at det er meget sjældent at mennesker har fedtdepoter lige der. Prøv at bøje benene lidt og så mærk om du kan mærke noget fedt mellem knoglerne og huden.

Den eneste måde at tabe fedt på er at tabe sig generelt. Et umiddelbart bedre alternativ kunne være at give dine ben en gang styrketræning, så musklerne bliver større. Squat, lounges etc. Det kan få dine ben til at se anderledes ud.

I øvrigt: Dine knæ ser i mine øjne helt normale ud, og jeg kan ikke se nogen grund til at du skal dække dem til.

For at være helt ærlig tror jeg at dit virkelige problem den måde du ser dine knæ på.

post-7536-0-44138500-1404142676_thumb.jp

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at de fleste af os har et eller andet vi ikke er helt tilfredse med. Selvom at vi godt kan se at det er ude i hampen, når man sammenligner sig med andre, så bliver det ved med at være der, som en torn i poten. Men måske handler det mere om at man skal acceptere sig selv som man er. Tilfredshed med ens krop er tættere linket til selvværd end til rationalitet og objektivitet, og det er en mental, en psykisk øvelse og ikke noget man kan træne med en vægtstang. Så enten er det platikkirugi eller også skal man lære at elske alle dele af sig selv.

Hypertrofi er ca 3x12 gentagelser og her er lidt gode råd til træningen.

http://www.t-nation.com/training/10-mistakes-women-make-in-the-gym

Link to comment
Share on other sites

;-)

Ca 2 minutters pause mellem hvert sæt.

Har du styrketrænet før?

Her kan du finde lidt Info. Der er noget mere fokus på overkroppen, sjovt nok, men principperne er de samme og gælder gps bentræning.

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=42685

http://www.getbig.dk/fundament-traening-for-begyndere

http://news.bodylab.dk/artikler/261-storre-muskler-back-to-basics

Lounges der går i overlåret:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBLunge.html

Og så bør du nok have noget til dine hamstrings, dvs baglåret, så der er balance i tingene. Krydder med lidt læg, og sammen med back og frontsquat, og måske lidt dødløft og du skal nok få flotte og faste ben og bagdel.

Få helst noget instruktion i øvelserne.

Styrketræning skaber ikke permanente forandringer. Lidt som med løb, er kroppen som en elastik, og når man holder op med at trække i den, vender den tilbage til udgangspunktet. Man skal derfor ikke være bange for permanent at få store lår eller hvad det er, af at styrketræne, for det øjeblik man holder op, begynder den stille og roligt at vende tilbage til udgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken forskel giver det at køre 5 sæt x 5 reps - i stedet for de 3x12 reps?

For mange år siden, inden jeg skulle i militæret, trænede jeg. Og for halvandet år siden var jeg inde i en god træningsrytme, hvor jeg trænede tre gange i ugen. Men nu er det for alvor på tide, at jeg kommer igang igen og planen er, at jeg ikke skal stoppe.

Tak for de gode links, det er fantastisk, når der kommer en ordentlig forklaring på, hvorfor mange skal gøre dit og ikke skal gøre dat.

Jeg skal mødes med en træner for at få lagt et program og få noget grundig instruktion i de forskellige øvelser. Forestiller mig, at jeg skal træne overkrop 2 gange om ugen og ben 2 gange om ugen. Jeg er sådan set ikke nervøs for at få store lår, hvis bare jeg får en harmonisk veltrænet krop. Jeg er lige ved brække mig over nutidens trend, hvor hver anden kvinde mellem 15-30 år er nærmest modeltynde, det ser hverken pænt eller sundt ud. Så hellere have en stor, fast røv!

Link to comment
Share on other sites

Når du kun kører med 5 repitioner i et sæt kan du komme mere vægt på stangen, end hvis du skal lave 12. Den højere vægt gør at du hurtigere bliver stærkere, men stimulerer ikke til helt den samme muskelvækst, rent størrelsesmæssigt, som man får ud af 12 gentagelser. Helt så sort og hvidt er det naturligvis da musklerne også vokser ved 5x5 og man også bliver stærkere ved 3x12. Da jeg selv startede for et år siden valgte jeg efter indkøringsperioden at køre 4x6. Det har fungeret meget godt, se evt. min log. Link til venstre. Grunden til ikke at køre 5x5 var alene at det tager tre-fire minutter mere pr. øvelse end 4x6 og jeg ville ikke bruge den ekstra tid på det.

Det er en sund indstilling at ville være stærkere. Jeg kan anbefale et program bygget på Thomas Jagds fundament program, dvs flerledsøvelser tre gange om ugen, og hvis du gør som ham forslår er der mening i galskaben med hvordan at øvelserne er lagt i forhold til hvilke muskler der rammes.

Back Squat

Front Squat

Dødløft

Bent Over Barbell Rows

Bænkpres

Skulderpres Stående med Stang (military presses)

Dips

Reverse grip chin ups

Mave

Der er ikke nogen grund til at lave incline bænk, da det er marginaler vi snakker om i forhold til normal bænkpres. Resten er pynt, fx læg eller biceps efter hvad du har tid og lyst til. Tilføj evt korte lounges eller stivbenede goodmornings på dødløftdagen. Et program må ikke blive for langt, da det skal være overkommeligt at komme igennem. Ellers dropper man det hurtigt. Det vigtigste er at du kommer ind i en fast rytme med at komme afsted. Husk at notere vægte og gentagelser. Her i starten vil der være mange ting der skal læres og huskes.

Spar det sidste træningspas til en løbetur, mtb, kajak, salsa eller hvad du nu har lyst til. Du skal være i det her for det lange træk, så en vis portion tålmodighed i starten er nødvendig og man skal syntes at det er sjovt. Det er motivationen der driver værket i sidste ende.

Så tror jeg at du både bliver sund og stærk, og du bliver mere tilfreds med hvordan du ser ud ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share