Sign in to follow this  
TOMJ

Hård kostplan

Recommended Posts

Hej allesammen,

Jeg har en bekendt i min omgangskreds der har fået en kostvejledning af en person fra fitness miljøet.

Jeg bliver ved et tilfælde bedt om at tage et kig på planen da jeg igennem mange år har arbejdet som idræts befalingsmand i forsvaret.

Jeg får planen i hånden, og laver en hurtig sammenlægning af måltiderne og får et samlet Kcal indtag på 1093 Kcal.

Jeg indformere om at dette ikke er nok til at dække basalstofskiftet (min udregning gav 1372, motion online beregner 1379) men at hun helt sikkert vil smide de 5-7 kilo hun gerne vil, men at det bliver ved at tære på kroppen big time.

Jeg får så at vide at kosten skulle sammensættes med træning (vægt + kreds) 3-4 gange ugentligt. Her er jeg sgu ved at falde bagover og siger at bare fordi personen er kendt og ser godt ud i en bikini, betyder det jo ikke at de ved hvad de laver, og at jeg finder planen komplet spild af penge og at pengene skal retur da hun har købt et produkt der forkert i forhold til hendes ønsker, medmindre hun vil prøve at vinde Miss Auschwitz på længere sigt.

Jeg mener det er horribelt at der findes nogen folk som godt nok er uddannet kostvejleder, og personligtræner kan finde på at tag penge for sådan en gang lort. Det virker på mig som at man sælger noget man ikke har evnerne til at levere.

Du får jo heller ikke serviceret din bil af en der ikke ved hvordan man bruger et stykke værktøj.

1093 Kcal til en hel dag er ikke meget, og slet ikke når man har et arbejde der kræver at man går meget.

Planen virker på mig som et en slags Hollywood hurra kur som ikke kan anvendes i den virkelige verden.

Skal jeg tage kontakt til personen der har udtænkt planen, eller mangel på samme og spørge ind til metoderne eller skal man bare lade stå til ?

Ps jeg anser mig ikke for mester i kostplanlægning eller træning, men har dog lidt uddannelse indenfor området.

Hilsen MJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kunne være interessant at høre hvilke tanker der ligger til grund for kostprogrammet, så hvorfor ikke spørge vedkommede og se om der kommer et brugbart svar tilbage? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Der kan umuligt komme et brugbart svar tilbage, hvis man anbefaler at man kun skal indtage lidt over 1000 kalorier dagligt mens man motionerer 3-4 gange ugentligt. Det hænger ganske enkelt ikke sammen af to følgende grunde:

1) Kroppen vil gå i "starvation-mode" og derved holde på fedtet, mens forbrændingen er på sit lavpunkt.

2) Manglende ernæring vil også sætte sit tydelig præg på ens ydeevne i fitness-lokalet, og man opnår derfor ikke de ønskede (og mulige) resultater.

Det kan også knyttes til, at det må være et decideret helvede at leve på så få kalorier, hvorfor der er stor risiko for at man bare tager det hele på igen, fordi kroppen har vænnet sig til at klare sig på 1000 kalorier.

Din beregning på 1300-1400 kalorier lyder mere realistisk , men jeg kender mange piger der har tabt sig ved at indtage 1800-2000 kalorier, og så give den MAX gas nede i fitness-centeret.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Der kan umuligt komme et brugbart svar tilbage, hvis man anbefaler at man kun skal indtage lidt over 1000 kalorier dagligt mens man motionerer 3-4 gange ugentligt. Det hænger ganske enkelt ikke sammen af to følgende grunde:

1) Kroppen vil gå i "starvation-mode" og derved holde på fedtet, mens forbrændingen er på sit lavpunkt.

2) Manglende ernæring vil også sætte sit tydelig præg på ens ydeevne i fitness-lokalet, og man opnår derfor ikke de ønskede (og mulige) resultater.

Det kan også knyttes til, at det må være et decideret helvede at leve på så få kalorier, hvorfor der er stor risiko for at man bare tager det hele på igen, fordi kroppen har vænnet sig til at klare sig på 1000 kalorier.

Din beregning på 1300-1400 kalorier lyder mere realistisk , men jeg kender mange piger der har tabt sig ved at indtage 1800-2000 kalorier, og så give den MAX gas nede i fitness-centeret.

Som beskrevet så har jeg også fortalt at hun vil tære på kroppen på den plan.

Min beregning er taget udfra hendes alder og vægt, også skal du tænke på at det er basalstofskiftet der regnet på.

Jeg har udfærdiget en plan hvor hun kommer til at indtage omkring 1900 kcal om dagen plus 200 ekstra på de dage hvor hun skal træne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som beskrevet så har jeg også fortalt at hun vil tære på kroppen på den plan.

Min beregning er taget udfra hendes alder og vægt, også skal du tænke på at det er basalstofskiftet der regnet på.

Jeg har udfærdiget en plan hvor hun kommer til at indtage omkring 1900 kcal om dagen plus 200 ekstra på de dage hvor hun skal træne.

Det lyder meget mere fornuftigt - hvordan hænger forholdene mellem kulhydrater, fedt og proteiner sammen rent procentuelt? (spørger af ren og skær nysgerrighed)

Share this post


Link to post
Share on other sites

MJ jeg synes afgjort du skal tage fat i "kostvejlederen" for at spørge nærmere ind til kostplanen. Hvis ikke for pigens skyld, så for de mange andre, der måtte følge tilsvarende (forkerte) plan.

1000 kalorier mens man træner, er så langt nede, at vi nærmer os et sundhedsskadeligt niveau. I hvert fald hvis det sker over en længerevarende periode. Det ville jeg ikke selv "lade stå til" som du skriver.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this