Tilbage i sadlen - med ben lavet af glas og usselhed


Schroinx
 Share

Recommended Posts

Godt at du kan mærke fremgang til trods for skader og anden dårligdom.

Mht Frontsquat blev jeg fortalt at man burde kunne gennemføre løftet uden at holde på stangen hvis man lagde den korrekt. Men om det er sandt når man løfter tungt ved jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Godt at du kan mærke fremgang til trods for skader og anden dårligdom.

Mht Frontsquat blev jeg fortalt at man burde kunne gennemføre løftet uden at holde på stangen hvis man lagde den korrekt. Men om det er sandt når man løfter tungt ved jeg ikke.

Ja, det er nu rart, selvom at man bøvler med noget Havde regnet med at det ville have været værre end det er.

Okay, er det med armene i supermand eller generelt?

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

28/3 Deadlift Day

Warmup: 6:00@1445

Chin-ups: 1---

Pistols boks: 4x3 -1

Deadlift: 6x90 3x6x100 ml

BS: 3x10x50

Bænk: 3x10x40

Single leg calf raises: -

Barbell bent over rows: 4x6x60 ml

Dynamic Barbell Lounges: -

Dips: 1x8

Side:

Mave/hofte: 3x8

Bor: 4x6x60

Mili: 4x6x40

Droppede et pas pga håndleddet i den her uge, og har modificeret det her til hvad jeg kan. Chins gik lige håndleddet og er stadigvæk no go. De kan ikke rigtig skaleres. Succes i pistols med næsten fuldt hus med tre gentagelser i fire sæt. Kun den sidste på venstre kunne jeg ikke tvinge op igen. DL var stærk som aldrig før med 100kg, og ingen probs med at køre lockout af skulderbladene i toppositionen (og frem igen). Fuskede lidt med back squat og det gik fint. Ingen front i dag. Bænk gjorde nas i foran på venstre skulder ind mod brystet, så droppede næsten halvdelen af vægten og så var det ok. Dips droppet pga håndled. Military stærk, kørte et ekstra sæt med 45kg og et par gentagelser med 50kg til sidst. Men der er et senehæfte eller noget oven på skulderen der er lidt ømt.

Alt i alt god træning.

Link to comment
Share on other sites

Godt at du kan mærke fremgang til trods for skader og anden dårligdom.

Mht Frontsquat blev jeg fortalt at man burde kunne gennemføre løftet uden at holde på stangen hvis man lagde den korrekt. Men om det er sandt når man løfter tungt ved jeg ikke.

Forrige gang jeg var i FW var der en der frontsquattede 140kg med krydsgreb. Om det så er tungt i din verden, skal jeg ikke afgøre. Det er i min!
Link to comment
Share on other sites

Forrige gang jeg var i FW var der en der frontsquattede 140kg med krydsgreb. Om det så er tungt i din verden, skal jeg ikke afgøre. Det er i min!

Men han holdt om stangen? Det jebrra skiver, hvis jeg forstår ham ret, er at hvis stangen ligger korrekt, så behøver man ikke holde om den?

Link to comment
Share on other sites

28/3 Interval med wildbasserne

Startede med korte hastighedsintervaller i grupper af to, som skiftes i 10 minutter. Derefter 5x djævlebakken i Risskov og så et 700 meters interval til slut, hvis man lige havde lidt ekstra. Tak for kaffe.

http://www.movescount.com/moves/move28424321

Kun lidt stive lægge, som jeg skrev om i går, tibialis post og ant tror jeg, ellers ingen problemer.

Lækkert vejr med solskin. God træning.

Ugetotal er 32k.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Men han holdt om stangen? Det jebrra skiver, hvis jeg forstår ham ret, er at hvis stangen ligger korrekt, så behøver man ikke holde om den?

Fisk - så meget så jeg ikke; jeg trænede heldigvis ikke squat samtidigt mad ham :blush:

Men jeg vil tro at det ikke gør en forskel. Selv når jeg er mest presset i frontsquat, har jeg ingen tendens til at tilte forover som "man" gør i alm. squat.

Link to comment
Share on other sites

Fisk - så meget så jeg ikke; jeg trænede heldigvis ikke squat samtidigt mad ham :blush:

Men jeg vil tro at det ikke gør en forskel. Selv når jeg er mest presset i frontsquat, har jeg ingen tendens til at tilte forover som "man" gør i alm. squat.

140kg er også en sjat ;-)

Link to comment
Share on other sites

29/3 Tilbage på MTBen

Jeg var i Silkeborg i går, så benyttede lejligheden til at tage sporet ude i Nordskoven. Det er blevet rigtig fint med meget singletrack. Turen gik fint, selvom at jeg kan mærke at jeg kører lidt mere konservativt end ellers. Der sidder lidt frygt i kroppen, og det blev ikke bedre af et ukendt spor, med en del trærødder sine steder. Håndleddet var ok.

http://www.movescount.com/moves/move28536665

Alt i alt en herlig dag i skoven.

Link to comment
Share on other sites

Men han holdt om stangen? Det jebrra skiver, hvis jeg forstår ham ret, er at hvis stangen ligger korrekt, så behøver man ikke holde om den?

ihvertfald til en start - om ikke andet lærer man at placere stangen korrekt så man ikke skal bruge så meget energi på at holde den fast/korrekt. Sådan fik jeg det forklaret ihvertfald at stangen burde blive liggende uanset hvor tungt man løfter så skulle teknikken være så god at stangen ikke bevægede sig under løftet krydsgreb eller ej. Men jeg er langtfra nogen ekspert på området

mvh Jens

Link to comment
Share on other sites

31/3 Squatdag

Warmup: 6:00@1459

Chins: 3---

Pistols på boks: 4x3x5

Single leg squat: 4x6x25

Benchpress: 3x12x40

Mave/hofteøv: 4x8

Military: 6x40 4x50 2x6x45

SL Goodmornings: 1x8x50

Skulder og håndled/underarm driller endnu. Fuskede lidt med front squat, men syntes at stangen kom til at ligge op mod min hals og det ville ikke rigtig, og så gik jeg hjem.

God træning.

Link to comment
Share on other sites

1/4 Tempotur

Varmop, tempo, varmaf. Det gik fint, havde problemer med at presse pulsen op. På vej ned af bakken efter 4,4k måtte jeg stoppe pga tibialis der brokkede sig i begge sider. Gns pace 5:36 min/km, så det går den rigtige vej. Jeg overvejer stadigvæk om Maffetone er vejen frem, i stedet for mit Daniels inspirerede program, når nu at mit mål er at blive hurtigere på 5k.

http://www.movescount.com/moves/move28698405

Link to comment
Share on other sites

FinnNørbygård-mode on

det er meningen at stangen skal ligge op mod halsen ellers er det jo backsquat

FinnNørbygård-mode off

Jeg plejer at presse mine skuldre lidt frem for at skabe en en afsats stangen kan hvile på

Jeg må fuske noget mere med det. Stangen kan vel ikke undgå at komme til at ligge ca midt på de forreste delts?

Link to comment
Share on other sites

2/4 Dødløftdag

Varmop: 6:00@1450

Chins: ----

Pistols: 4x3x5

Dødløft: 4x6x100

Single leg calf raises: -

Barbell BOR m lockout: 4x6x50

Dynamic Barbell Overhead Lounges: 4x6x30

Dyb Back Squat: 8x50 8x60 2x8x70

Dips: -

Der er fremgang med håndleddet. Det gør ikke så meget opmærksomt på sig selv, men jeg lader også være med at provokere det med chins og dips. Jeg har bedre mobilitet og kan lave et kast med hånden, som burde teste de fleste af håndledsknoglerne. Lidt mere ro og så starte stille og roligt i næste uge.

Lægge stadigvæk baldret, men det er ved at være vanligt de her dage.

At lave BOR med statisk hold i toppunktet trækker tænder ud. Fik fusket med lounges med vægtstangen over hovedet. Det udfordrer balancen mere end styrken. Begyndte at komme lidt vægt på BS, men gik ud over formen i sidste sæt.

Fin træning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må fuske noget mere med det. Stangen kan vel ikke undgå at komme til at ligge ca midt på de forreste delts?

ja det var derfor jeg lavede nogen sæts med et kosteskaft for lige at finde "the sweetsspot" men ja det lyder rigtigt nok og man opdager det jo hvis man falder sammen undervejs og ikke kan holde stangen på plads :) Håber det lykkes for dig

Mvh Jens

Link to comment
Share on other sites

3/4 Maffetone langtur 12k

Nu får jeg begreberne blandet sammen. Jeg forsøgte at løbe ugens langtur som Maffetone. Puls mål er 180-36-5 lig ca 140 hvilket er lidt under 65%af HRR, som er 145. Det gik okay, selvom det er ret langsomt. Jeg syntes ikke at jeg er så kvadret, som efter langturen i sidste uge. Den indeholdt mere trail, 15 ekstra pulsslag pr min og tempo 7,62 km/t mod maffetonetempo på 7,45 km/t.

http://www.movescount.com/moves/move28824519

At sociale årsager vil jeg have et intervaltræningspas om ugen, så jeg er ikke enig med mig selv om Maffetone så er en god ide til resten af turene eller om jeg bare skal løbe ugeprogrammet efter Daniels metode, som er det jeg har planlagt.

Uanset, så ser det ud til at der er fremgang på lønkontoen.

Ugens tak er 27k.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

4/4 Squatdag

Warmup: 6:00@1455

Chins: -

Pistols på boks: 4x3x5

Single leg squat: 4x6x25

Benchpress: 3x12x40

Mave/hofteøv: 4x8

Military: 6654x45

SL Goodmornings: 2x8x50

Front Squat: 2x6x40

Prøvede med 60 kg i bænk og det var ikke godt. Fuskede med FS igen, og syntes at jeg fik nogenlunde styr på det, også på hvor stangen ligger. Succes, tror jeg :-) tak for gode råd :-)

Link to comment
Share on other sites

1/4 Status

Så er første kvartal gået og det er cirka 3/4 år siden at jeg begyndte at styrketræne og omkring en måned siden at jeg flyttede ned til ÅCF. Det sidste er jeg glad for, selvom at jeg stadigvæk kun træner boks, fordi folk er mere åbne og snakkesagelige end i Scandinavian. De kan også smile. Desværre betyder det at de ikke har nogle spejle at det kan være svært at tjekke teknikken, men til gengæld må man svede på gulvet og bruge masser af kalk.

Status er at mine springerknæ vel næsten må siges at være gået i sig selv igen. Den nedfaldne venstre forfod gør ikke meget væsen af sig heller. Er der en sammenhæng mellem det og at jeg er begyndt med at løbe lidt forfodstrailløb? Det er lidt mystifistisk. Skuldrene (vistnok biceps tendonitis) mærker jeg ikke meget til, men lidt er der.

Så alt var godt, hvis jeg ikke lige havde forsøgt at stoppe et træ med mit hoved, for nogle uger siden på mtb'en. Siden da har det været et spørgsmål om at komme tilbage igen, noget har ramt bla chins, dips og bænk. Forhåbentligt er dips og chins tilbage igen i næste uge. Krydser fingre. En ny hjelm og handsker er landet og jeg tilbage på cyklen. Den slags sker, når man bevæger sig, uanset om det er ski, mtb, løb eller styrketræning. Men jeg har overvejet seriøst om jeg skal til at bruge hjelm på ski også.

På trods af det, har været lidt fremgang i chins så jeg nåede 4x6 og i dips 4x8.

Jeg har øget dødløft fra 4x6x100 til 110.

BOR er lidt svært, da jeg har arbejdet med at lave lockout i toppositionen.

Lounges bliver lavet med stangen over hovedet.

Single leg er hævet fra 4x6x20 til 25. Det er ok, eftersom at jeg er begyndt at træne pistols inden. 4x3x5.

Military fra 4x6x40 til 45.

Jeg er begyndt at tænke på om det er fremgang nok over tre måneder, med lidt skader, eller om jeg kunne/burde gøre det hurtigere.

Så jeg arbejder stadigvæk hen imod mit mål som er at kunne det her og delelementerne er ved at blive bygget op. Styrke, balance i begge ben.

post-7536-0-71153600-1396618274_thumb.jp

Løbemæssigt kan jeg se fremskridt. Løber trail søndag, tempo/interval tirsdag, langtur torsdag og interval fredag og er tilbage på 30-40 km om ugen og en 5 km på 25 er inden for det muliges rækkevidde.

Svømning er det ikke blevet meget til.

Vægtmæssigt ligger det lidt stille omkring de 97kg. Jeg må se om jeg kan finde motivationen til at gå i gang igen med kalorieunderskuddet. Jeg er stadigvæk god til at lave mad selv og få fyldt grønt og proteiner på. Det er mest mængden der er udfordringen. Jeg kunne skyde skylden på at jeg har været syg og styrtet, men fakta er at jeg ikke har været motiveret nok. En af grundene til at tabe mig yderligere, er at jeg har noget/lidt fedt på maven, og det er åbenbart en risikofaktor i forhold til hjertetilfælde, noget vi er lidt disponeret for i min familie (begge sider).

Jeg kan ikke få langt et billede op af dagsformen, men lover at det kommer.

Motivationen er der fortsat til at gøre de her andre ting. Jeg kan se at der er sket noget. Specielt er min krop gået fra at være blævret til at være fast - det er mest et spørgsmål om konsistens :-D og den er blevet stærkere. Noget visuelt er der også sket, kan jeg fornemme på den feedback jeg får :-) Så det er bestemt positivt. Der sker også noget med ens selvbillede, det ændrer sig.

Alt i alt går det i den rigtig retning. Kosten må jeg arbejde lidt med.

Nå, der er intervaltræning kl 17 og jeg skal nå at have en kop kaffe inden :-)

God weekend :-)

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

4/4 Interval med vildbasserne i Risskov. 8,5k

Det er fast ugerutine at jeg løber med Runningwild gruppen her om fredagen til noget interval træning, lige for at runde træningsugen af, inden hvilelørdag. Fint pas. Først noget hvor vi var to og to på hold, der løb mod hinanden. Distancen var måske 300-400m x3, så langt nok til at få pulsen op, men samtidig kort nok til at give den fuld gas. Derefter 2x900m og til slut 3x bakkesprint. Så var det pas også lukket. Puha. Havde taget trailfutterne, og det belastede specielt indersiden af læggene, og mærkede lidt til forfoden. Men ikke nogen lægge der føltes som overoppustede balloner.

På den anden side gjorde trailsålen en kæmpe forskel når der skulle sprintes eller ændres retning. Det var et sats, men håber at det går. 8,5k er lige i overkanten til forfodsløb, men interval i skoven er ikke så hårdt ved fusserne af en eller anden grund.

http://www.movescount.com/moves/move28889698

35k.

Link to comment
Share on other sites

5/4 Hviledag

Jeg har haft en fornemmelse af at have taget lidt på i det sidste stykke tid.

post-7536-0-90386700-1396689620_thumb.jp

Når man kigger på tallene, så veksler de jo lidt. Men umiddelbart har jeg ikke taget fedtmasse på siden jeg fik den vægt i februar. Der ser ud til at have været en fremgang i muskelmassen, men det er svært at sige om det et halvt kilo eller et helt.

Positivt da lean body mass er gået op, men det beretter også at vægttabet er gået i stå, og at fedtmassen i vægt er den samme som for to måneder siden.

Link to comment
Share on other sites

Du smider jo åbenbart bugflæsk i processen -3 cm på 2 måneder er stabilt og et godt skridt i den rigtigt retning.

men ja kan sagtens genkende det med madlavningen består af sunde gode ting mens portionerne bliver lidt for store. Jeg kæmper selv med den samme problematik og har ikke helt fundet nøglen desværre. Ja det kunne være man skulle veje maden men omvendt synes jeg også det bliver en kende for ektremt i sidste ende at skulle veje alt sin mad ned til sidste gram, men ved jo omvendt også godt det er den eneste vej frem.

Men godt at du på vej tilbage efter styrt & dårligdom.

Mvh Jens

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share