Erfaringer med nedsunken forfod?


Runejoe
 Share

Recommended Posts

Hej med jer

Jeg løber 2-3 gange om ugen, i alt 6-10 km. Jeg har nedsunken forfod på den ene fod (har været hos en statsaut. fodterapeut og hun var ikke i tvivl). Lige nu afhjælper jeg problemet ved at bruge små kugler af sportstape, som jeg taper fast under sålen i løbeskoene, så de løfter bag forfoden. Det virker egentlig ok, bortset fra at de flytter sig lidt og bliver trykt flade. Jeg har prøvet en forfodspelotte, men det synes jeg er rigtig ubehageligt under løb.

Er der nogen, der har erfaring med en mulig løsning?

Med venlig hilsen

Rune

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nogle gange problemet, men der er ikke rigtig konsistens i det, ud over at det er mest træthedsbetinget for mig. Jeg samlede de links du kan finde i posten neden under.

Jeg har haft det før for nogle pr siden, hvor en kiropraktor løsnede leddet lidt, og jeg så selv masserede det i nogle uger. Det hjalp dengang.

Neden er der to løsninger, et indlæg og genoptræning.

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=61518

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nogle gange problemet, men der er ikke rigtig konsistens i det, ud over at det er mest træthedsbetinget for mig. Jeg samlede de links du kan finde i posten neden under.

Jeg har haft det før for nogle pr siden, hvor en kiropraktor løsnede leddet lidt, og jeg så selv masserede det i nogle uger. Det hjalp dengang.

Neden er der to løsninger, et indlæg og genoptræning.

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=61518

Tak for dit svar! Jeg kan se, at de to pdf'er er nogle, jeg allerede har fundet frem til for nogle måneder siden, men det er godt lige at få dem kigget igennem igen, og nu har jeg hentet dem ned.

Har du prøvet at træne din fod op? Jeg kan huske, at jeg har forsøgt med øvelserne før, men det bliver hurtigt uoverskueligt, når der er så mange af dem, og de skal udføres så tit!

Run

Link to comment
Share on other sites

gå til lægen, det er dem der stiller diagnoser. og kan henvise dig til den korrekte terapeut - måske endda en videre diagnosticering hos en special-læge.

måske er det noget andet?

har du hørt om charcot fod for eks.

Ja, jeg skal også til lægen! Jeg har bare været hos lægen lidt ofte de seneste par måneder, så jeg synes lige "vi har brug for en pause" :-)

Fodterapeuten har jo behandlet mange fødder og hun var slet ikke i tvivl om, hvad det var, da jeg har en del hård hud på trædepuderne og det mærkes nærmest som om, jeg går på knoglen, når det føles værst. Så er der slet ingen støddæmpning i foden.

Mht. charcotfod havde jeg aldrig hørt om det før, men en hurtig tur på Google har overbevist mig om, at det ikke er, hvad der er galt. Det er kun i forfoden, jeg har problemer, og svangen er ret høj, faktisk lidt for høj, sagde fodterapeuten.

Men det næste må jo være en tur hos lægen!

Rune

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg vil lige lave en opdatering på tråden her, da jeg er har fundet en løsning, der, i hvert fald lige nu, fungerer.

Jeg var hos min egen læge, som sendte mig videre til en fysioterapeut.

Fysioterapeuten kunne fortælle mig, at jeg helt sikkert har nedsunken forfod, hvor fedtpuden i forfoden er blevet meget tynd. Det har så resulteret i begyndende hammertæer. Desuden er mine muskler i foden, specielt dem, der sørger for balancen, for svage, så jeg fik et træningsprogram for det. Derefter sendte han mig så videre til en anden fysioterapeut, som havde en specialuddannelse i at lave indlægssåler.

Hos hende fik jeg så lavet et par "Super Soles" (jeg ved ikke, om der er regler for om man må navngive produkter, men jeg har altså ikke nogen økonomisk interesse i det firma, der laver dem). Det er nogle såler, som fysioterapeuten varmer op, hvorefter de kan formes, så fx de i mit tilfælde laver forfodsløft og en smule svangstøtte.

Herefter prøvede jeg at løbe med sålerne i et par uger, og jeg var tilbage et par gange for at få dem justeret et par gange. I øjeblikket sidder de i mine løbesko, så jeg bruger dem ved hvert løb. Pt løber jeg omkring 5-6 km, 2 gange om ugen, og med sålerne har jeg ingen smerter.

Sålerne kan heldigvis justeres, da de bare skal varmes op og tilpasses, så det kan man åbenbart gøre lige så meget man vil, men det skal selvfølgelig være en fagperson, der gør det. De skulle holde i 2-3 år, så jeg synes, det er en rigtig god investering!

Forhåbentlig kan mine erfaringer være til hjælp for nogen, der har et lignende problem.

Med venlig hilsen

Rune

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share