Uvidende instruktører


Eruption
 Share

Recommended Posts

I det træningscenter jeg bevæger mig i for tiden, blev der for et par måneder siden ansat en ny instuktør (dem er der en del af her), problemet er bare, at denne instuktør generelt er uvidende om det han laver, han er blevet anbragt der, som led i et igangsætningsprogram.. de kører ud fra nogle standardrogrammer, som de altid har gjort (dette er ikke så meget et pumpecenter, nærmere i form center)... han har trænet lidt selv forinden, men har ingen viden om det, og vil derfor ikke kunne konstrueere træningsprogrammer til folk osv..

er dette ikke fuldstændigt uansvarligt at gøre? ansætte en mand, som folk har tillid til, men som ikke kan noget overhovedet..

Link to comment
Share on other sites

Det mest sørgelige er at selv blandt folk med en instruktør uddannelse, finder man tåber som ikke aner hvad de snakker om. Det er lidt sørgeligt, for gennemsnitsdanskeren er så forfærdelig autoritetstro. Når man så forsøger at fortælle en person at han/hun laver noget som er fundamentalt forkert, så får man bare stukket i hovedet at det har instruktøren sagt, og han må da vide det, for han er uddannet indenfor det. Yeah right :(

Thomas

Link to comment
Share on other sites

jeg kan nu godt forstå, hvis folk generelt vælger at stole på instruktøren - kald det bare autoritetstro.

Ikke forbi jeg har sønderlig tiltro til instruktørerne, men man burde måske nok have mere tiltro til den gennemsnitlige instruktør ift. den gennemsnitlige "center-bruger" - man kan jo ikke se på folk, om de er kiropraktorer, fysioterapeuter eller har brugt 20 år på at læse om øvelserne - eller man er en karl-smart, der halvt gætter sig frem og halvt stoler på brian og keld ovre ved curl-standen :D

Link to comment
Share on other sites

man skal selvf. altid være åben, men hvis man ikke har noget at bedømme en andens kunnen på, nytter det jo ikke meget.

Nu kan jeg heller ikke forestille mig, at der kommer særligt mange fjolser og "wanna-knows" hen til en med gode råd, hvis man vejer 130 kg og spiser et par brian'er som snacks :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kan jo komme med mange skrækhistorier, fra der hvor jeg træner. Kan dog nøjes med en:

Centerets "dygtigste træner" kom i begyndelsen tit over til mig, og fortalt hvorfor jeg dog kørte så "blødt". "Aha, hvad er det lige du mener", var mit svar. Hans svar "Jo, skal man træne ordentligt, så skal man kører med forced reps i hvert eneste sæt!!!!!". :retard: :teachingfinger: :retard: Så var det jo lige man blev nødt til at sige "Yeah right" : :w00t: <_<

Link to comment
Share on other sites

Tror bestemt også at problemet er meget udbredt :( .

Men vi vil på den anden side ikke kunne træne til de priser i centrene som vi gør nu, hvis der kun var personlige instruktører og fysser tilknyttet centeret...trist at det igen handler om penge!!!

Har selv været på en af de frivillige vagter i et mindre center, hvor jeg lavede programmer på motionist niveau(eller hvordan det staves), men der blev der også lagt stor vægt på at vores "eneste" krav var at kunne instruere folk i maskinerne at man så gik rundt i en instruktør bluse er en anden sag(var jeg heller ik særlig stolt af <_< )

Er fuldstændig enig i at danskerne er meget autoritest tro, men det burde de jo også være, lidt skandaløst at det nogen gange er katten i sækken...

Link to comment
Share on other sites

Er der ikke noget "krav" til folk der bliver ansat i motions centre :confused2:

De fleste centre med respekt for sig selv ansætter vel kun folk med en eller anden uddannelse inden for området, eller hvad??

Men ok, når der går penge i det så er det vel en anden sag.... :(

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Jo mange instruktøre har en "uddannelse" 1- 2-4 weekender med undervisere som igen ikke har en egentlig fagligballast - og selv om de har, så kan man altså ikke lære at lave individuele træningsprogrammer på nogle weekender. Jeg er rystet - og jeg mener RYSTET over hvad jeg høre styrkeinstruktøren sige på det sted hvor jeg træner spinning mv. Miljøet (bredt set - ikke bare mit center) lader til at være fyldt af "medicinmandsdfysiologi" og gammle træningsmyter, opfundet i omklædningsrummet.

Link to comment
Share on other sites

Er der ikke noget "krav" til folk der bliver ansat i motions centre :confused2:

De fleste centre med respekt for sig selv ansætter vel kun folk med en eller anden uddannelse inden for området, eller hvad??

Men ok, når der går penge i det så er det vel en anden sag.... :(

- Tolle

tjaeh .. kan både grine og græde..

grine lidt over at folk går og siger,.. uha, ham der er sej osv. for han er instruktør oppe i motionscenteret.." :rolleyes:

og græde lidt over at folk tror på det bullshit der kommer fra den uvidende instruktør.. der er blevet ansat, fordi han ikke skulle være på bistand mere.. :(

Link to comment
Share on other sites

Men der findes jo også dygtige instruktører....... :o :o

Det handler meget om uddanelsen, man kan jo f.eks. få en uddannelse på 8 weekender på instruktørskolen... til 4600kr

Eller en på SAFE som koster lidt over 10.000kr...

Og jeg er ret sikker på man får noget for pengene!

- egentligt burde det jo være personer med en idrætsuddannelse som fik ansvaret for folks ve og vel... Starter selv på idræt og sundhed efter sommerferien.. og glæder mig til at kunne yde en ordentlig vejledning om 4-5 år... :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det handler meget om uddanelsen, man kan jo f.eks. få en uddannelse på 8 weekender på instruktørskolen... til 4600kr

Eller en på SAFE som koster lidt over 10.000kr...

Og jeg er ret sikker på man får noget for pengene!

Hvad er det for uddannelser? Er der noget på nettet om det?

Jeg har faktisk selv taget en del uddannelse på området i forsvaret. Men når jeg er herinde på MOL kan jeg se at jeg stadig har en masse at lære. Men bare rolig, jeg er dog ikke instruktør i et center.... :D

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Den vagt jeg havde var 3 timer ugentlig og bestod af ekspeditions arb. og program timer, jeg havde været på to kurser som egentligt var krævet,disse kom dog langt efter jeg startede(min baggrund var 1 års træning)skal dog siges at alle frivillige bliver sent til kursus ved save,bare for dårligt at det ikke har været krav og betingelse for at kunne starte,sådan er det jo nok i mindre byer)

Det afhænger jo nok lidt af centerest økonomi og str. hvor meget personale der skal til! efter kl. 4-5 stykker sær man vel ingen fastansatte i et motionscenter????(medmindre de kører med skiftehold :w00t: )

Men det eneste man vel kan forlanger er at et center et ærlige, så hvorfor ik bare på forhånd lade kunder hvide at dem der instruer dem er på frivillig basis, og kun har egenerfaring som baggrund... Sålænge det er sunde mennesker der der skal instrureres i basis øvelser og maskiner skulle der jo ikke være de store risiko :jehon:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg jo selv undervist på forskellige instruktøruddannelser i en årrække (skal nok lade være med at nævne hvilke så grumme Morten ikke kommer på nakken af mig for skjult reklame :w00t: )

Men kan jo desværre kun være enig i nævnte betragtninger. Uddannelserne er dyre og eleverne skal selv betale af egen lomme. Når lønnen i de fleste centre ligger på under 100,- DKK / time (men til gengæld får man også lov til at arbejde aften og weekender, fedt nok :retard: ), så kan man jo godt forstå at det tager tid med at en kvalificeret instruktørstab. Københvansområdet er ikke så ringet stillet endda. I Jylland fungerer tingene stadig således at instruktøren ikke får løn, men gratis træning og et par gange sol (lige som i de "gode gamle dage").

Et center er jo i sidste instans en forretning. Medlemsgebyret har stort set være uændret siden 1985, hvilket ingen andre varer kan følge :huh:

For bare 5 år siden var stort ingen uddannet. Så jeg tror det går den rette vej, men det vil tage tid. Da lønnen sjældent er god nok til at folk vælger jobbet som levebrød, vil der også være et stort gennemtræk af instruktører.

Hvad uddannelser angår, så kunne vi alle ønske at folk vidste mere. Men så skal uddannelserne vare længere og bliver dermed også dyrere og det kan man bare ikke sælge. Og hvem pokker gider læse idræt i flere år på universitetet for derefter at komme ud og arbejde til 90,- / time ????

Men i stede for at sidde på dette forum og være bedrevidende :teachingfinger: , så synes jeg i stedet at I skulle hive folk til side og forklare dem lidt om hvad I ved og evt. henvise til steder hvor de kan lære mere uden at skulle på fattiggården samtidig.

Samtidig skal vi også stige ned fra den høje hest og huske, at det oftest er forskere med m.m. der har været med til at give mange myter næring.

Så spørgsmålet er om du vil prøve at være med til at ændre på tingene, eller om du vil gå rundt med næsen i sky og være bedrevidende og så brokke dig sammen med andre i med samme indstilling?

Link to comment
Share on other sites

Samtidig skal vi også stige ned fra den høje hest og huske, at det oftest er forskere med m.m. der har været med til at give mange myter næring.

Der vil jeg nok tillade mig at være meget uenig. Dette ses meget tydeligt hvis man sammenligner organiseret styrkesport(f.eks. styrkeløft, vægtløftning og kuglestød) med bodybuilding. Forskning, specielt fra russernes side af, har bidraget med en hel del ting til styrkesport, som er testet i praksis og har givet resultater, hvor imod det kniber lidt med bodybuilding.

Det er simpelhen utroligt hvad man til tider støder på at myter og andet bavl, når det gælder bodybuilding generelt. "No pain no gain". "Musklen skal trænes til udmattelse" "Hver muskel må kun trænes hver. 7 dag" osv osv. Diverse muskelmagasiner såsom Flex og lign. har selvfølgelig også bidraget til disse myter. Der findes selvfølgelig også videnskabelig underbygget materiale indenfor BB, såsom HST, men generelt synes jeg at der er meget langt imellem. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Samtidig skal vi også stige ned fra den høje hest og huske, at det oftest er forskere med m.m. der har været med til at give mange myter næring.

Nej, det er journalister (eller ofte bare uuddannede skribenter) der grovfejltolker videnskabelige resultater, der skaber myter. Samt det faktum at folk, der på krudt ikke kan bedømme hvilken træning der er god og hvilken træning der tilfældigvis falder sammen med en kur (og sutter røv iøvrigt) og følgeligt anbefaler det til andre.

"Du skal bare........ så eksploderer du på ingen tid!!!"

jeg kan bare sige en ting:

B***S***

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Samtidig skal vi også stige ned fra den høje hest og huske, at det oftest er forskere med m.m. der har været med til at give mange myter næring.

Ja-ja den bad jeg jo selv om :rolleyes:

Tænkte bl.a. på eksempler som "kulhydrater feder ikke". Men det har selvfølgelig ikke decideret noget med træning at gøre.

Men da der jo samtidig eksisterer en skov af underlødige forskningsresultater, så kan det jo godt være svært at holde tungen lige i munden.

Sidst men ikke mindst skal vi ikke meget mere end 10 år tilbage, før at forskningen indenfor vægttræning var forsvindende lille (med undtagelse af vægtløftning, prikært fra østblokken).

Inden for BB var det emperiske data der talte, på godt og ondt. Angående HST så lyder det da meget genialt, men derfor skal man jo ikke afskrive alle andre træningssystemer. Der var også store BB uden AS inden HST blev opfundet, så noget må de jo have gjort rigtigt. Så når nogen mener at musklen skal have 7 døgns hvile, så kan det jo meget vel være rigtigt, med det system vedkommende træner, men ikke i anden sammenhæng.

Nå men slut med bortforklaringer for denne gang :)

Link to comment
Share on other sites

> Ivan Hansen

Tænkte bl.a. på eksempler som "kulhydrater feder ikke".

Hvornår har videnskaben påstået dette? Magasinet "I form" og Klaus Styker hører ikke til videnskaben. Umiddelbart virker det ikke som om du har en overvældende viden omkring vægttræning på trods af du har undervist instruktører, og så er det vist ikke underligt at det står grelt til i de danske centre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share