Får jeg noget ud af at have en let uge


Slayerin
 Share

Recommended Posts

Hej med jer...

Jeg har læst, at man får noget ekstra ud af at have en let trænings uge ca. hver 6 uge, gælder det også for en nybegynder, eller gælder det kun for øvede?

Hvis jeg holder en let uge går jeg så både ned i vægt,reps og sæt eller kun en af delene?

Jeg træner full body man, ons og fredag.

... Slayerin :)

Link to comment
Share on other sites

En normal periodisering har normalt en let uge hver 4-6 uge, hvor man går ned i vægt og fx tage 60%

jeg vil tror det giver lige så meget mening for en utrænede som en trænede. Måske endda mere da kroppen er længer om at restituere når man er "utrænede"

(Hvis jeg husker korrekt)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror som sådan ikke at man får noget ud af deload, som man ikke kan få af at holde et par ekstra offdage. Når man træner rigtigt meget (+5 ugentlige træner) kan man ramme det stadie der hedder overreaching. Når man rammer det ved fx. stagnering eller styrknedgang, så er det på tide med ekstra restitution. Nogle vælger den aktive form for restitution (deload), hvor jeg vil foretrække at holde helt træningsfri.

Link to comment
Share on other sites

Deload er noget man bruger indenfor styrkeløft hvor man uge efter uge løfter tungt i de samme 3 løft. Dette kan bestemt være på sin plads for løftere på et medium til højt niveau. Styrkeløftere laver deload istedet for totalt pause for ikke at 'glemme' løftene. Med andre ord holde motorlæringen af løftet indtakt.

For BB'ere er helt pause ligeså godt eller måske endda bedre.

Så deload er ikke overvurderet det er måske bare mere blevet misbrugt af folk som ikke har brug for det på samme måde som konkurrence styrkeløftere. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share