Squat


trine1007
 Share

Recommended Posts

Jeg har et lille spørgsmål vedr squat.

Er det bedst at lave dem i "stativ" eller i fri?

Har dårlig knæ (blevet opereret for 2 år siden, men stadig problemer) men har fået meget ud af at lave squat og er "allerede" oppe på 60 kg efter at have startet fra 0.

Men har det senere tid tænkt over hvad der er bedst og hvad der giver mest

Link to comment
Share on other sites

Det er bedst at lave dem uden stativ (går ud fra du mener smith stativ, hvor stangen kører i en skinne). Når du laver dem med fri vægt, kommer du ikke til at støtte dig op ad maskinen men skal selv holde balancen, og på den måde får du også trænet ryg og mave (stabilitet).

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

Squat i smith-stativ er dum af mange årsager. Den hæmmer bogstaveligt den optimale bevægelse (kraftudvikling) på hvad der er en kompleks flerledsøvelse. Der er dum konstant friktion i stativet (lyd) der især gør det dumt at sætte igang i bunden. Jeg mangler at se nogen få rimeligt resultat med den øvelse alene. Du rammer hurtigt et plateau. Benpres er bedre alternativ.

I fri squat skal du gøre dig fortrolig med at fejle med vægt på stangen som når du f.eks. ikke kan løfte mere (går ud fra der mulighed for gelænder griber stangen). Hvis du er bange for øvelsen bliver du aldrig god og det være ligemeget. Så dette punkt er vigtigt at træne. Som det skrives støtter man sig ikke op af maskinen og kan ikke sløse med holdning hvilket også kan være fordel for dine led og knæ.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som de andre siger, så er squat med fri stang klart at fortrække. Du kommer i en bedre og mere naturlig stilling for knæ og hofter, og skades chancen er mindre. Lær teknikken og kom igang, så er du sikre veltrænet ben og stærkt torso, hvilket er utroligt vigtigt for en sund kropsholdning!

Link to comment
Share on other sites

med knæskaderne in mente, så bør du altid med jævne mellemrum kigge din squat teknik efter og lave nogle "teknik" trænings pas hvor vægten er underordnet.

evt. obs. fodstilling, balancen( størst belastning på hæl) kropsposition under bevægelsen - ændres den til siden evt.?

og er helt enig med de andre - fri squat, bl.a. for at undgå at støtte dig op af stativet undervejs, da stangen ikke kan følge den balance position som du skaber undervejs i løftet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dum som jeg var startede jeg med squats i en smith-maschine. Det resulterede i en knæskade, jeg først nu (et år senere), har fået styr på.

Det er ALTID bedst at lave øvelser med frivægte.

1. Du får mere ud af din træning, da hele din krop bliver sat på arbejde.

2. Du mindsker chancen for skade, da du undgår unaturlige fikserede bevægelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share