Løbeprogram halvmarathon uden intervaltræning


Recommended Posts

Tror du får svært ved at finde et færdiglavet program uden interval eller tempoløb.

Men det kan sagtens lade sig gøre at træne op til halvmarathon uden tempo og interval, resultatet vil så bare ikke blive lige så godt.

Men jeg har gjort det tidligere pga skader og det fungerede. Men du må nok være kreativ mht programmer.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ene og alene drejer sig om at kunne gennemføre distancen, ville 3-4 trænings dage med fx 2-3 dages langsomt løb, med variende længte og 1 dag med en smule hurtigere løb vel kunne gøre det?

Selv 3-4 dage med langsomt løb (Udholdenhed) ville vel egentligt gøre tricket?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ene og alene drejer sig om at kunne gennemføre distancen, ville 3-4 trænings dage med fx 2-3 dages langsomt løb, med variende længte og 1 dag med en smule hurtigere løb vel kunne gøre det?

Selv 3-4 dage med langsomt løb (Udholdenhed) ville vel egentligt gøre tricket?

Halvmarathon kræver stortset kun udholdenhed, så man kan som du skriver fint klare sig med bare alm langsomt løb.

Da jeg selv var småskadet trænede jeg op til halvmarathon med 60km langsomt løb om ugen og fik stadig en fornuftig tid, især når man tænker på forberedelserne.

Selvfølgelig havde den været bedre hvis man havde gjort noget for at få sin mælkesyretærskel i vejret.

@Pia

Evt pm mig hvis du er interesseret i ideer til hvordan jeg gjorde det.

Link to comment
Share on other sites

Teddy du har helt ret i jeg skal være kreativ, for har tjekket alt(syntes jeg) og uden held :(

Arcus; det gælder selfølgelig om at kunne gennemføre :) jeg har dårligt knæ og tendens til problemer

med hofterne. Derfor har min krop det bedst med løb i roligt tempo :)

Pia

Kunne være du skulle se at få styr på dine knæ og hofte først og fremmest? Evt. udredning ved fys eller lign. Ændre løbestil til mere forfods/fladsfods orienteret vil også fordele stresset på ankler, hofter og knæ til fordel for hofter og knæ.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Troels.

Måske et full Body styrketræning program til at styrke din core, eller bare nogle planke øvelser, og 1 bens air squat ville hjælpe.

Styrketræning for ankler og akilles sener er også en god ide, hvis man vil læbe forfods løb. Det er godt hvis man har problemer med knæene da det, som Troels nævner, flytter noget af belastningen til andre dele af kroppen.

Har du prøvet bakke sprint? Det er god interval træning, og er Bakken stejl nok er det stadigt langsomt løb men høj puls.

Tror du kan finde noget om emnet i Fameboys Blog.

Link to comment
Share on other sites

Kunne være du skulle se at få styr på dine knæ og hofte først og fremmest? Evt. udredning ved fys eller lign. Ændre løbestil til mere forfods/fladsfods orienteret vil også fordele stresset på ankler, hofter og knæ til fordel for hofter og knæ.

Onkel Troels

Jeg kan ikke få mere styr på mine hofter og knæ end jeg har nu. Jeg har gået til fys og er blevet opereret 2 gange og jeg træner Push og spinning, så jeg er rimelig godt rundt i min krop.Jeg skal bare ikke overbelaste dem for meget :O)

Link to comment
Share on other sites

Halvmarathon kræver stortset kun udholdenhed, så man kan som du skriver fint klare sig med bare alm langsomt løb.

Da jeg selv var småskadet trænede jeg op til halvmarathon med 60km langsomt løb om ugen og fik stadig en fornuftig tid, især når man tænker på forberedelserne.

Selvfølgelig havde den været bedre hvis man havde gjort noget for at få sin mælkesyretærskel i vejret.

@Pia

Evt pm mig hvis du er interesseret i ideer til hvordan jeg gjorde det.

Tak for svar. Hvis jeg løber tør for ideer vil jeg maile dig :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share