Mystisk låsning efter kikkertoperation i knæ


Tjockis
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg blev opereret 4. februar i mit venstre knæ for 2. gang, og lige nu føles det mest af alt som om jeg har en klump, der sidder forrest til venstre ved indstikshullet (dog ikke en klump, der sidder fast i huden). Den klump gør, at hver gang jeg har stået med strakt ben i 'længere tid' (kan være alt fra 2-5 min. og forværres jo længere tid jeg står uden ofte bøjninger), så kan jeg ikke bøje hurtigt, fordi det låser. Jeg kan bøje lidt langsomt, som om klumpen lige skal 'mases' ind i det undertryk der tilsyneladende skabes, når knæet skal bøjes.

Et kort rids af historikken:

1994 - meniskskade, ydre menisk, ingen operation

1995 - korsbåndsskade, vurderingen var at det var blevet løst, derfor blot genoptræning, ingen operation

2005 - løb Eremitageløb og blev træt af at knæet gjorde ondt de sidste 4 km, bestilte undersøgelse på Gildhøj

2006 - opereret for korsbåndsskade - forreste, og ydre menisklæsion (buckethandle læsion, inderste del fjernet)

3 graviditeter ældre ...

Sommer 2012 - laver et lille bitte vrid i venstre knæ, som i starten gør ret ondt, men som heldigvis går over.

Jeg deltager i mini-triathlon og 2xDHL stafet uden smerter i venstre knæ, men får dog henad vejen mere og mere gene i dette knæ. Det klikker når jeg går ned ad trapper, og jeg 'mærker' knæet konstant, mest af alt ved en lille bitte smule hævelse på ydersiden af knæskallen, dvs. inde i ledkapslen.

Kliklydene ned ad trapper er helt klart væk, kan stadig mærke at denne bøjningsproblematik også kan gælde ned ad trapper, hvis ikke jeg 'er varm'.

Split squat med venstre ben bagest er næsten umuligt. Jeg kan stå i positionen med venstre ben bagest, men det låser hurtigt, når jeg forsøger at bøje, ret ubehageligt. Men mest af alt super irriterende, fordi hver gang jeg står og går meget (hvilket man jo gør i hjemmet når man rydder op, laver mad eller lignende), så bliver knæet mere og mere generet.

Hvad siger I? Er der nogen der har oplevet det samme? Arvævsfornemmelsen i huden er helt væk, det virker meget godt. Men det virker tilmed som om patellasenen er lidt fortykket i venstre side, og jeg har slet ikke samme 'hul' ind i knæet på ydersiden af knæskallen, som jeg har på højre knæ.

Glæder mig meget til at høre fra nogen ...

/Tjockis

Link to comment
Share on other sites

Hej Tjockis,

sjovt navn :)

Når man går ind med en kikkert mister man meget styrke og koordination af quadriceps.

Det smarteste er self du taget til en fys og bliver undersøgt, men du kan også prøve terminal knee extensions af. De fikser typisk et problem som dit. Ellers kan lidt mulligan eller klassik led behandling som Kaltenborns teknikker tit hjælpe.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Jeg ved godt det er fra 2013, men prøver alligevel. Har præcis samme symptomer efter kikkert op. Mit knæ låser når jeg har siddet/stået med det strakt og skal så enten bøjes forsigtigt eller "knækkes". Mine lårmuskler er ekstremt svækkede og jeg har trænet - måske for hårdt på et knæhold på privathospital - hvor jeg blev opereret. Har gener og ubehag hele vejen rundt om knæskal, dog mest i det bløde lige under knæskal ved skinne benets begyndelse.

Er nysgerrig efter om problem er forsvundet eller kunne trænes væk ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share