Stenalderkost med rugbrød


Rassep
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg er en pige på 20, 173 høj svinger imellem 60-63 kg. Jeg vil gerne ned i vægt - eller nærmere, trimmes og tabe fedtet på lårene og mavedellen. (Alt i alt, bare ha en slankere krop) NÅ - men jeg tæller kalorier, og indtager mellem 1500-1800 kcal dagligt hvilket ikke indtil videre har gjort mig tilfreds, og har faktisk snydespist den sidste måned pga skuffende resultater. Jeg har overvejet at starte på noget ala stenalderkost ved siden af at tælle kalorier for at få de overflødige kg væk inden sommer.

Jeg cutter ris, pasta, hvidt brød, sukker og mælk, hvilket ikke er særlig svært for mig.
Men jeg har en balast i rugbrød... Først og fremmest er det billigt og nemt, og derudover har jeg ikke tiden til at stå og kokkerere hver aften.

Mit spørgsmål er: Må jeg spise rugbrød i min diæt, eller ødelægger det for meget ifht at tabe mig relativt hurtigt? Og er der noget alternativ der er billigt, og nemt?

Mvh

Rassep

Link to comment
Share on other sites

"Kulhydrater i kosten binder væske, så når du ikke indtager kulhydraterne mere vil denne væske blive drænet og du taber dig som resultat"

Det vægttab man "scorer" ved at kulhydrater ikke binder væske i kroppen, forekommer mig at være et resultat man bør tage med et gran salt, i det samlede vægttab/regnskab.

Link to comment
Share on other sites

Så afgjort - men uanset om man generelt begynder en sundere livsstil med kost og træning eller man kører hardcore paleo vil man tabe væske.

At det så selvfølgelig hurtigt kan gå den anden vej igen hvis man falder af på den er der vel intet odiøst i.

Det er faktisk lige omvendt. Når man begynder en aktiv livsstil, vil ens glykogendepoter blive større, som optager mere væske. Men det er slet ikke noget man skal gå at være nervøs over. Kulhydrater binder ikke væske, og du binder ikke mere væske, fordi du spiser mere kulhydrat end andre. Hvis man er vant til at overpise i ret store mængder, og pludselig begynder at spise forholdvist normalt, så vil man uden tvivl tabe sig hurtigt, fordi kroppen ikke skal bruge den samme mængde væske pga. et mindre fødeindtag.

Simple kulhydrater er helt klart noget man skal undgå af flere årsager, men at hive kartofler og rugbrød 100% ud af kosten fordi det siger "paloe", mener jeg er helt skørt. Kartofler og andre grøntsager som indeholder stivelse, sker der ikke en kæft af at spise, så længe man ikke overdriver.

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke resultater og derfor snydespiser du? Får du bedre resultater af at "snydespise"?

Træning og en fornuftig kostplan giver resultater.

Det jeg mener er: At fordi jeg har været skuffet over resultaterne, har jeg været demotiveret, og derfor faldet i og snydespist.

Ellers, tak for svar! Jeg tror jeg har en ide om det nu. Jeg tænker 80-20? at umiddelbart holde sig fra kulhydraterne, men at rugbrød godt må indgå pænt i kosten... :-)

Link to comment
Share on other sites

Rugbrød er jo ikke usundt som sådan... og har sikkert mange sunde ting i sig... Men der er også ca. 40 % kulhydrater i et rugbrøg og ca. 200 kcal per 100 gram.. så jeg er ikke sikker på at det passer specielt godt ind i et vægttabsforløb...

Paleo/stenalderkost skal iøvrigt ikke ses som en slankekur i min optik, det er som regel bare en af de positive sidegevinster ved at spise sådan...

En paleo 80/20 version med rugbrød .. fint! ..... Som slankekur? Ved det ikke.. Det vigtigste er i den forbindelse jo bare at have underskud i sit kcal indtag.... <- dette er ikke givet med paleo...

Link to comment
Share on other sites

Okay! :-) Nu har jeg lavet lidt beregninger..
På en normal dag, forbrænder jeg omkring 2400 kcal, og indtager 1500..

Så jeg har i hvert fald et kalorie underskud på 900 kcal. Er det måske i grunden nok? For jeg rør pr automatik aldrig hvidt brød, ris, pasta , sukker osv.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du forbrænder 2400 kcal (eller bare deromkring) og indtager 1500 kcal <- så burde det give et klart og tydeligt vægttab! Omkring 900 gram om ugen... (meget upræcist regning) .. Men ikke desto mindre et markant vægttab...

Hvis du ikke taber dig, så er der to muligheder... enten snyder du dig selv (man kan godt lyve over for sig selv - jeg er i hvert fald god til det:) ) eller også er der noget galt med dit stofskifte etc.. og måske du burde gå til en læge/få professionel hjælp..

Hvordan udregner du dit daglige indtag?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du forbrænder 2400 kcal (eller bare deromkring) og indtager 1500 kcal <- så burde det give et klart og tydeligt vægttab! Omkring 900 gram om ugen... (meget upræcist regning) .. Men ikke desto mindre et markant vægttab...

Hvis du ikke taber dig, så er der to muligheder... enten snyder du dig selv (man kan godt lyve over for sig selv - jeg er i hvert fald god til det:) ) eller også er der noget galt med dit stofskifte etc.. og måske du burde gå til en læge/få professionel hjælp..

Hvordan udregner du dit daglige indtag?

Jeg har været inde under Dagligt Energiforbrug herinde.. Og prøvede at sætte timerne så realistisk som muligt, og inkluderede dage hvor jeg måske var mest stillesiddende.

Men du har ret - når jeg kører benhårdt på med kosten, så kan jeg jo i virkeligheden også se klokkerene resultater. Udover rugbrød har jeg en last... Alkohol :-( Jeg drikker som reelt med vennerne 1 gang om ugen, hvilket kan resultere i lidt junkfood dagen efter. Deruover holder jeg mig selvfølgelig til planen resten af ugen.

Er det i virkeligtheden dér fejlen ligger?

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan ved du at du kun spiser 1500 kcal om dagen? er du helt ærlig over for dig selv?

Nu er det jo heller ikke fordi du er tyk eller noget.. (bruger min kæreste som guide - hun er 177 og ca 60 kilo og hun har i hvert fald svært ved at tabe sig mere end til 58 kilo...) og det er jo ikke mange kilo du skal tabe.. (hvis du overhovedet skal tabe noget... måske skal du bare lave lidt fedt om til muskler?) .. Men det er de sidste kilo der er de sværeste... Jeg synes ikke du behøver stryge rugbrød eller alkohol eller junkfood engang imellem... men det er klart hvis du vil se resultater hurtigere så er det nødvendigt at køre lidt mere stringent... og alkohol og junkfood er jo ikke så godt for dig... mens rugbrød trods alt har nogle gode fibre... :)

jeg spiser selv paleo og er gået fra at følge paleo mere eller mindre 100 % til 80/20.. og jeg vil sige at jeg så resultater meget (!!) hurtigere ved at følge det strengt! (så jeg skal tilbage til at følge det mere konsekvent!)

For resten... Du siger du nemt kan stryge ris, pasta, sukker, hvidt brød... Men husk også at minimere/stryge mælkeprodukter, da det heller ikke er en del af paleo... så ingen cafe lattes ;) - også hvis du vil tabe dig skal du også begrænse dit frugtindtag, da der er enormt meget sukker i frugt...

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan ved du at du kun spiser 1500 kcal om dagen? er du helt ærlig over for dig selv?

Nu er det jo heller ikke fordi du er tyk eller noget.. (bruger min kæreste som guide - hun er 177 og ca 60 kilo og hun har i hvert fald svært ved at tabe sig mere end til 58 kilo...) og det er jo ikke mange kilo du skal tabe.. (hvis du overhovedet skal tabe noget... måske skal du bare lave lidt fedt om til muskler?) .. Men det er de sidste kilo der er de sværeste... Jeg synes ikke du behøver stryge rugbrød eller alkohol eller junkfood engang imellem... men det er klart hvis du vil se resultater hurtigere så er det nødvendigt at køre lidt mere stringent... og alkohol og junkfood er jo ikke så godt for dig... mens rugbrød trods alt har nogle gode fibre... :)

jeg spiser selv paleo og er gået fra at følge paleo mere eller mindre 100 % til 80/20.. og jeg vil sige at jeg så resultater meget (!!) hurtigere ved at følge det strengt! (så jeg skal tilbage til at følge det mere konsekvent!)

For resten... Du siger du nemt kan stryge ris, pasta, sukker, hvidt brød... Men husk også at minimere/stryge mælkeprodukter, da det heller ikke er en del af paleo... så ingen cafe lattes ;) - også hvis du vil tabe dig skal du også begrænse dit frugtindtag, da der er enormt meget sukker i frugt...

Jeg tæller kalorier i Shape Up Club appen, og vejer min mad :-)) Så det buuuurde passe nogle lunde.

Og ja - Cafe latterne er røget, jeg bruger kun et lille skvæt mælk i kaffen nu, og spiser heller ikke frugt (da det i øvrigt også gøre mig sulten efter 'rigtig' mad) så spiser mest grøntsager.

Jeg prøvede lige at veje mig, har ikke turde i en måned, og kan se at jeg overhovedet ikke har taget på. (60,3) Men når jeg kigger mig i spejlet føler jeg noget helt andet. Og det er super frustrerende!

Jeg knokler videre de næste par uger, og lægger lidt ekstra træning ind, og vejer og måler mig igen - for du har ret, måske er det fedt der skal omdannes. Det nytter heller ikke noget at blive tyndfed jo..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej Rassep

Jeg kom forbi dit indlæg, fordi jeg selv er i gang med at afprøve stenalderkosten. Det tiltaler mig nemlig at man kan spise masser af kød, fisk og frugt - uden at skulle sulte!

Men som man kan læse her er det ikke "tilladt" at spise almindeligt brød, fordi det indeholder diverse kornsorter, så jeg har faktisk fundet en rigtig god opskrift på et paleo-venligt rugbrød:

Jeg kan ikke lige finde ud af at indsætte en Youtube video, men den kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=s5GDCyfMls4

Tænkte den kun være nyttig for alle på stenaldermission, for hvem kan leve uden rugbrød! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share