mangler gode kostråd


Maja-Eline
 Share

Recommended Posts

hej :bigsmile:

jeg kæmper en kamp næsten hver dag med maden. . . Nogle råd :bowdown:

Har 3 skønne børn (på 6, 9 & 10år) så gerne noget de også ka sætte tænderne i :laugh: - de er ved a køre træt i mor "mad-kamp" :bowdown:

Jeg er 170cm høj

Min vægt er 92.9 Kg

Mit mål er ca. 70 Kg :cheer:

Mit her og nu mål er - 5 Kg

høre tit det der med a jeg skal veje min mad - ka ikk finde ud a det (har forsøgt) - har tabt mig startede ud med a veje lidt over 100Kg & det er uden a veje maden :) har dog taget sin tid....

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale madital.dk - tast dine oplysninger og mål ind, vej al din mad og tast ind hvad du har spist hvornår. Programmet hjælper dig så med at se, hvor meget du rent faktisk spiser. Men i virkeligheden er sund fornuft vejen frem: Mere motion, mindre mad. Fx kunne jeg snildt før i tiden spise 125 g pasta til aftensmad (altså med fx kødsovs), bare fordi det jo smagte godt. Nu spiser jeg max 75 g pasta, og jeg er altså stadig mæt! Det samme med ris og kartofler. Tag den fedtfattige fløde i stedet for den helt slemme, drik light i stedet for alm sodavand, osv. osv. osv. Og så begrænses slik, kage og chips til et minimum, det siger sig selv. Jeg har indtil videre tabt mig 8,5 kg, og jeg får altså stadig ganske almindelig mad hver dag - jeg tænker mig bare om. Så rør dig og spis mindre, så skal du nok se resultater.

Link to comment
Share on other sites

madlog.dk er rigtig god, den bruger jeg selv til at holde styr på hvad jeg spiser, både med kalorier, fedt/protein/kulhydrater

den er super for den gør dit arbejde så meget lettere, når du først har sat dig ind i det, så kører det rigtig nemt og gnidningsløst efter min mening.

Der skal du også veje maden, men det giver pludselig mening med begrebet at veje sin mad :-)

Og man ser også ret hurtigt hvor ens usunde vaner ligger begravet, for hvis man taster ALT ind, dvs. får man 2 mariekiks om eftermiddagen, så tast dem ind, spiser man 5 stykker slik af ungernes fredagsslik, så tast det ind.

Så får man ret hurtigt et klarsyn på hvad der er godt for en, og hvad man skal holde sig fra :-)

Jeg har gjort det at jeg har en lille notesbog med mig rundt, på arbejde og lign. skriver alt op hvad der kommer indenbords, og taster det så ind efter aftensmaden og lign. så det ikke bliver en plage at skal ind på siden 4 gange om dagen.

Motion er også godt, ingen tvivl om det, man man taber sig ikke af motion hvis man beholder sine gamle spisevaner, det oplever man også ret hurtigt hvis man begynder at kigge på hvor længe det vil tage en at forbrænde en marsbar eller en cola eller pizza.

Men motion kan til gengæld være fremragende til at holde motivationen igang, og selvfølgelig også sætte mere fut i forbrændingen :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan anbefale madital.dk - tast dine oplysninger og mål ind, vej al din mad og tast ind hvad du har spist hvornår. Programmet hjælper dig så med at se, hvor meget du rent faktisk spiser. Men i virkeligheden er sund fornuft vejen frem: Mere motion, mindre mad. Fx kunne jeg snildt før i tiden spise 125 g pasta til aftensmad (altså med fx kødsovs), bare fordi det jo smagte godt. Nu spiser jeg max 75 g pasta, og jeg er altså stadig mæt! Det samme med ris og kartofler. Tag den fedtfattige fløde i stedet for den helt slemme, drik light i stedet for alm sodavand, osv. osv. osv. Og så begrænses slik, kage og chips til et minimum, det siger sig selv. Jeg har indtil videre tabt mig 8,5 kg, og jeg får altså stadig ganske almindelig mad hver dag - jeg tænker mig bare om. Så rør dig og spis mindre, så skal du nok se resultater.

- tak :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

kampen er stadig igang tros krisen - jeg takker Retchen for a fortælle mig om madital.dk - dette har bragt mig hertil

Jeg er 170cm høj

Min vægt er 86 Kg

Mit mål er ca. 70 Kg :cheer: Meget gerne 65 Kg

Mit delmål er nu - 1 Kg = 85 Kg

Mit næste delmål er - 5 Kg = 70 Kg

Hmmm.... er jeg urealistisk i mit mål?? Hmm.... - det gode er a efter jeg har fået madital.dk ind i mit liv har jeg kunne ha dage uden a skulle tænke over a det va "fy-fy-mad" der blev spist da jeg har fået styr på det med a måle/veje min mad. . . :laugh: - det er ikk børnene der skal tabe sig men mig (min søn vejer for ligt - mine piger er lige som de skal være) :bigsmile:

nu vil jeg se a komme i gang med dagens gøremål :laugh: og kampen mod de overflødige Kg :4boxing:

Link to comment
Share on other sites

1 til 2 æg. 120 gram skyr. Bland det op med 10-20 gram loppefrø skaller. Tilsæt sukker fri marmelader, kanel eller sød alt efter smag og behag.

(sirup kan bruges ovenpå når man slår sig løs)

Steg dem som klat kager på en smurt teflon pande.

Ikke for varm. De første pandekager er mere flydende en de sidste da frøkapslerne suger væske. Du kan evt spæde op med vand eller mælk.

Du kan med fordel lave en stor portion om aftenen. Og de smager godt kolde.

De kan holde 3 til 4 dage i køleskabet pakket ind i stanniol.

Fordelen er at de har både kalorie fattige fibre. Og gode proteiner fra skyr og æg.

Fromage frais kan bruges hvis du ikke kan skaffe skyr.

Loppefrø skaller kan købes i Matas.

Link to comment
Share on other sites

30 g Bulghur sættes i blød natten over gerne 10 timer.

30 g tørrede abrikoser (skæres i mindre stykker) og 1 spise skefuld rosiner overhældes med kogende vand (dette kan også gøres om aftenen)

Om morgenen blandes bulgur og de tørrede frugter.

2 dl yoghurt røres sammen med en spiseskefuld flydende honning + en anelse kanel (kan udelades), som hældes over bulguren. Til sidst kan hakkede valnøddekerner drysses over.

Du kan jo variere mængde af de forskellige ingredienser alt efter smag og portionsstørrelse.

Edited by JernHenrik
Link to comment
Share on other sites

1 til 2 æg. 120 gram skyr. Bland det op med 10-20 gram loppefrø skaller. Tilsæt sukker fri marmelader, kanel eller sød alt efter smag og behag.

(sirup kan bruges ovenpå når man slår sig løs)

Steg dem som klat kager på en smurt teflon pande.

Ikke for varm. De første pandekager er mere flydende en de sidste da frøkapslerne suger væske. Du kan evt spæde op med vand eller mælk.

Du kan med fordel lave en stor portion om aftenen. Og de smager godt kolde.

De kan holde 3 til 4 dage i køleskabet pakket ind i stanniol.

Fordelen er at de har både kalorie fattige fibre. Og gode proteiner fra skyr og æg.

Fromage frais kan bruges hvis du ikke kan skaffe skyr.

Loppefrø skaller kan købes i Matas.

tak :bigsmile: smagte super og ungerne ku også li dem :laugh:

Link to comment
Share on other sites

30 g Bulghur sættes i blød natten over gerne 10 timer.

30 g tørrede abrikoser (skæres i mindre stykker) og 1 spise skefuld rosiner overhældes med kogende vand (dette kan også gøres om aftenen)

Om morgenen blandes bulgur og de tørrede frugter.

2 dl yoghurt røres sammen med en spiseskefuld flydende honning + en anelse kanel (kan udelades), som hældes over bulguren. Til sidst kan hakkede valnøddekerner drysses over.

Du kan jo variere mængde af de forskellige ingredienser alt efter smag og portionsstørrelse.

:bigsmile: tak :bigsmile: det er dog ikk noget ungerne har smag for (de smager stortset alt jeg laver) så dette bliver "mor-mad" :laugh: - super med noget jeg ka ha for migselv :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Tilbage igen efter en weekend uden a veje maden OSV

Jeg er 170cm høj

Min vægt er 85,5 Kg

Mit mål er ca. 70 Kg :cheer: Meget gerne 65 Kg

Mit delmål er nu - 0,5 Kg = 85 Kg

Mit næste delmål er - 5 Kg = 70 Kg

- så nu er det dagens gøremål :laugh: og kampen mod de overflødige Kg :4boxing:

:cheer: :cheer: :cheer:

:bigsmile: Jeg kan :bigsmile:

:bigsmile: Jeg vil :bigsmile:

:bigsmile: Jeg skal :bigsmile:

:laugh: Jeg gør det :laugh:

:cheer: :cheer: :cheer:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share