Søvnproblemer på low carb/calorie diet?


Excess
 Share

Recommended Posts

Hej alle kompetente MOL'ere. Jeg skriver her for at høre, om andre har oplevet søvnproblemer på lavkalorie diæter med lavt kulhydratindtag? Jeg spiser sædvanligvis paleo-inspireret men får dog alligevel en portion carbs igennem frugt og rodfrugter. Når jeg engang imellem synes, at min fedtprocent er steget lidt for meget, kører jeg super lowcarb i en periode for at smide det overflødige fedt. Netop i disse perioder oplever jeg enormt store søvnproblemer. Jeg kan overhovedet ikke falde i søvn om aftenen og hvis jeg endelig falder i søvn vågner jeg mange gange i løbet af natten og ofte vågner jeg midt om natten ved, at min krop skriger på carbs. (Jeg går aldrig sulten i seng). Så går jeg ud og spiser nogle hurtige carbs f.eks. et par bananer og efter kort tid kan jeg mærke trætheden melde sig og jeg falder i en dyb søvn. Det samme gælder for de nætter jeg slet ikke kan falde i søvn eller falde til ro - hvis jeg indtager en portion carbs falder jeg i søvn efter kort tid. Andre som har oplevet dette og/eller kan komme med en forklaring?

Edited by Excess
Link to comment
Share on other sites

Lige nu er jeg på virkelig low carb diet og jeg oplever ingen problemer. Jeg har dog sjældent søvnbesvær, men det kunne da være interessant at vide om der var en sammenhæng med dine søvnproblemer. Der er ikke andre faktorer der er anderledes når du er på low carb diet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv haft samme problem på low carb, løsningen har været at skrue op for fedtindtaget.

Pt. ligger jeg omkring ~190g prots / ~30g carbs / ~60g fedt og jeg sover som en lille hundehvalp hver aften. :smile:

Btw. vægten siger ~90kg.

EDIT: Såvidt jeg husker er problemet cortisolniveauet der stiger og stimulere nervesystemet.

Edited by AndersL
Link to comment
Share on other sites

Lige nu er jeg på virkelig low carb diet og jeg oplever ingen problemer. Jeg har dog sjældent søvnbesvær, men det kunne da være interessant at vide om der var en sammenhæng med dine søvnproblemer. Der er ikke andre faktorer der er anderledes når du er på low carb diet?

Jeg er tilsyneladende ikke den eneste med dette problem:

http://caloriecount....a-losing-weight

Alt er som det plejer - faktisk mere optur end det plejer. Jeg er absolut ikke stresset på nogen måde og alt kører på skinner. Jeg har læst nogle forskellige artikler og abstracts og nået frem til et par mulige forklaringer:

1. Meget lavt indtag af kulhydrater over flere sammenhængende dage nedsætter kroppens produktion af thyroidhormon. Nedsat mænge thyroidhormon også kaldt hypothyroidism kan give søvnproblemer. Løsningen må være at oppe mit indtag af carbs en anelse, især i aftentimerne og så huske at carbcycle, for at spike min produktion af thyroid - alt andet er i øvrigt dumt, da nedsat thyroidproduktion fører til nedsat metabolisme og som følge nedsat vægttab. PT har jeg stort set ikke indtaget carbs i en uge i træk, hvilket jo nok ikke er skide smart i forhold til thyroidudskillelse.

2. Indtag af kulhydrat (samt tryptofan) fremmer udskillelsen af melatonin og serotonin som påvirker trætheden og hjælper kroppen til at falde i søvn. Det anbefales derfor, at indtage et mindre kulhydratholdigt måltid umiddelbart før sengetid, hvis man har problemer med at falde i søvn.

3. Super lavkaloriediæter stresser kroppen, hvilket fører til øget udskillelse af cortisol og mindsket udskillelse af testosteron. IKKE godt.

Udover dette skal jeg undgå at træne sent om aftenen, da man udskiller adrenalin og cortisol ved hård træning - dette er langt fra optimalt, da både højt adrenalin + cortisol = vågenhed og rastløshed. Cortisolniveauet er højest om morgenen og falder resten af dagen således, at det er på sit laveste lige inden sengetid. Denne balance bør man så vidt muligt undgå at forstyrre.

Løsningen må derfor være:

1. Spise et mindre måltid med komplekse carbs og lidt prots en times tid før jeg skal sove

2. Huske at carbcycle

3. Undgå at træne for sent om aftenen

Edited by Excess
Link to comment
Share on other sites

AndersL<< Du har helt ret. Denne undersøgelse er ret spændende i forhold til dette:

http://www.ncbi.nlm....les/PMC2895000/

"Restricting calories increased the total output of cortisol, and monitoring calories increased perceived stress"

Denne artikel beskriver i øvrigt meget godt problemet med forhøjet cortisol og kommer med gode råd til hvad der kan gøres for at undgå det

http://www.shapefit.com/adrenal-fatigue-overtraining.html

Edited by Excess
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv haft samme problem på low carb, løsningen har været at skrue op for fedtindtaget.

Pt. ligger jeg omkring ~190g prots / ~30g carbs / ~60g fedt og jeg sover som en lille hundehvalp hver aften. :smile:

Btw. vægten siger ~90kg.

EDIT: Såvidt jeg husker er problemet cortisolniveauet der stiger og stimulere nervesystemet.

Jesus christ, det jo knap 1500kcal. Mister du lean mass?

Link to comment
Share on other sites

Jesus christ, det jo knap 1500kcal. Mister du lean mass?

Nopes. Jeg low carber fra mandag til torsdag. Fredag ligger jeg omkring 8000 kcal, lørdag omkring 4000 kcal og søndag omkring 3000 kcal. Der ryger rimelig konsistent lige under et 1kg af om ugen, mens mullerne bliver hvor de skal være.

Link to comment
Share on other sites

Nopes. Jeg low carber fra mandag til torsdag. Fredag ligger jeg omkring 8000 kcal, lørdag omkring 4000 kcal og søndag omkring 3000 kcal. Der ryger rimelig konsistent lige under et 1kg af om ugen, mens mullerne bliver hvor de skal være.

Haha shit en giftig fredag du har dig! Du må jo være en fornøjelse uden lige at kunne æde igennem som et monster :biggrin: .. Du har ikke problemer med at spise så meget på én dag? Hvad indtager du i øvrigt typisk på sådan en fredag for at nå de mange kalorier? Sidst men ikke mindst, hvor har du fundet inspiration din carcycling henne? 8000 kcal er jo helt sindssygt meget! Har du så ugens hårdeste træninger fredag/lørdag/søndag?

Edited by Excess
Link to comment
Share on other sites

Haha shit en giftig fredag du har dig! Du må jo være en fornøjelse uden lige at kunne æde igennem som et monster :biggrin: .. Du har ikke problemer med at spise så meget på én dag? Hvad indtager du i øvrigt typisk på sådan en fredag for at nå de mange kalorier? Sidst men ikke mindst, hvor har du fundet inspiration din carcycling henne? 8000 kcal er jo helt sindssygt meget! Har du så ugens hårdeste træninger fredag/lørdag/søndag?

I starten bliver jeg rimelig sløv, faktisk har jeg ramt carb-coma et par gange, hvor jeg nærmest narkoleptisk bare falder i søvn! :laugh: Det er svært at nå op på så mange kalorier, hvorfor fredag er den eneste dag, hvor jeg som oftest logfører min mad. Jeg fandt lige en dag, hvor jeg har logget næsten alt. Der er er sikkert et par bananer og æbler på som jeg ikke har gidet at nedfælde.

post-619-0-69025800-1335376053_thumb.png

Det er Lyle McDonalds UD2 diæt som jeg løbende har tweaket på så den passer mig bedst. Jeg vil i det hele taget anbefale at gennemlæse hele hans artikel sektion, han kan sit kram. Især er artiklerne om kalorie partitionering spændende og det bliver uddybet noget mere i bogen.

Mandag og tirsdag træner jeg cirka 1 time både morgen og aften. Onsdag og torsdag cirka 1/2 time morgen og aften. Fredag morgen - før carbload - en mellemtung træning og lørdag eftermiddag har jeg en tuuung dødsdræber træning. Søndag laver jeg eventuelt 1 times cardio om aftenen, hvis jeg gider.

Når du overhovedet at vænne dig til, at være på så få carbs hvis du topper op igen så ofte? Altså, du må være fuldstændig død mandag-torsdag.

Jeg er max klar til at indtage hele verden mandag til torsdag-omkring-kl-14. Jeg er mest død i bærret fredag aften og nogengange har det føltes som om jeg vågner op ned tømmermænd lørdag morgen. Det er dog hvis jeg har kastet for meget sukker i bærret (Læs = slik). Så i forhold til ovenstående fredag, har jeg skåret ned på slik og sorbet og satset mere på pandekager med ahornsirup. :w00t:

Jeg vil prøve at starte en logbog op igen her til maj, da jeg faktisk føler jeg har noget at dele med MOL igen. Har modificeret UD2 på en måde der snildt kan køres hele året (Og næppe kan kaldes UD2 længere) og resultaterne har været mildest talt fremragende. Men mere om det til maj. :wink: Runder lige diætten af med 12 dages low carb og mine tanker mildest talt ikke sammenhængende ligenu. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Spændende! Det vil jeg helt sikkert læse mere op på. Men du rammer jo slet ikke de 8000 kcal i din madlog du har postet. Rammer du nogensinde de 8000?

7957,8 kcal er rimelig tæt på, plus at jeg ikke tæller frugt og andre småsnacks med i løbet af dagen, holder mig til det store billede. :wink: Det egentlig mål er cirka 1600g carbs før træningen lørdag eftermiddag (I denne omgang er jeg dog generelt gået over det mål, bare for spas). Jeg foretrækker bare at ligge størstedelen om fredagen, så jeg slipper for at tænke på mad om lørdagen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share