Styrke i ben og størrelse på overkrop


Pythoner
 Share

Recommended Posts

Hey MOL!

Ville det give mening at træne for styrke i sine ben, hvorimod man samtidig ville træne for størrelse på resten af kroppen?

Jeg har gået til fodbold i snart 15 år, så derfor er mine benmusklers størrelse fin, og jeg ønsker dem ikke større. Ville det så give mening at køre 3x8/5x5 i squats for at få styrke, hvor jeg samtidig kørte 4x8-10 i andre øvelser til resten af kroppen?

Eller ville dette i bund og grund være en irrationel træningsmetode?

Mvh Christoffer

Link to comment
Share on other sites

Træner du med 3-5 gentagelser træner du musklens explosion, (primaer den måde styrkeløfter træner på) 6 - 8 gentagelser er godt til udholdenhed, fx. vis du skal træne til og løbe lang (fodbold,marthon) og muskler vokser ikke synderligt.

Ved og træne med 10+ gentagelser påvirker du også din kondition.

Så var jeg dig ville jeg træne 3*8 så vil dine muskler ikke vokse synderligt også sæt vægten efter af i 3. sæt kan du næsten ikke løfte stangen mere.

Håber det hjælper

Link to comment
Share on other sites

Træner du med 3-5 gentagelser træner du musklens explosion, (primaer den måde styrkeløfter træner på) 6 - 8 gentagelser er godt til udholdenhed, fx. vis du skal træne til og løbe lang (fodbold,marthon) og muskler vokser ikke synderligt.

Man skal meget længere op i antal gentagelser før der ikke sker hypertrofi

Ved og træne med 10+ gentagelser påvirker du også din kondition.

Udholdenhed, ikke kondition. Desuden er der fortsat et betydeligt omfang af hypertrofi ved 10+ gentagelser.

@Theiceman: Alt efter hvad der er årsagen til dine knæproblemer, vil jeg anbefale dig at gå stille og roligt i gang med squats. Personligt ville jeg sætte vægten lavt og køre flere gentagelser, både for at få teknikken på plads uden for meget vægt og for at tjekke ud om dine knæ kan holde til belastningen. Har du en træner eller lignende med på sidelinjen?

Edit: Tilføjelse

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Man skal meget længere op i antal gentagelser før der ikke sker hypertrofi

Udholdenhed, ikke kondition. Desuden er der fortsat et betydeligt omfang af hypertrofi ved 10+ gentagelser.

@Theiceman: Alt efter hvad der er årsagen til dine knæproblemer, vil jeg anbefale dig at gå stille og roligt i gang med squats. Personligt ville jeg sætte vægten lavt og køre flere gentagelser, både for at få teknikken på plads uden for meget vægt og for at tjekke ud om dine knæ kan holde til belastningen. Har du en træner eller lignende med på sidelinjen?

Edit: Tilføjelse

Hvorfor er det lige at det skulle være nemmere at få teknikken på plads ved høje rep??

Jeg vil jo påstå at det nærmest er lige modsat, at jo højere rep man kører, jo mere svært bliver det at køre korrekt teknik.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det lige at det skulle være nemmere at få teknikken på plads ved høje rep??

Jeg vil jo påstå at det nærmest er lige modsat, at jo højere rep man kører, jo mere svært bliver det at køre korrekt teknik.

Jeg mener at det er ret simpelt. Ved lavere vægt på stangen kan man i langt højere grad koncentrere sig om teknikken. Det er korrekt at antallet af reps også kan være en teknik-dræber, men så må man finde den gyldne middelvej, hvor antallet af reps afpasses.

Langt de fleste af de skader som jeg har set, er sket når folk kører høje vægte i forhold til deres teknik og øvrige formåen. Når man endvidere, som Theiceman, har haft problemer med skader, er det efter min mening sund fornuft at lægge ud med lavere belastning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det er ret simpelt. Ved lavere vægt på stangen kan man i langt højere grad koncentrere sig om teknikken. Det er korrekt at antallet af reps også kan være en teknik-dræber, men så må man finde den gyldne middelvej, hvor antallet af reps afpasses.

Langt de fleste af de skader som jeg har set, er sket når folk kører høje vægte i forhold til deres teknik og øvrige formåen. Når man endvidere, som Theiceman, har haft problemer med skader, er det efter min mening sund fornuft at lægge ud med lavere belastning.

Jeg mener at det er ret simpelt. Ved lavere vægt på stangen kan man i langt højere grad koncentrere sig om teknikken. Det er korrekt at antallet af reps også kan være en teknik-dræber, men så må man finde den gyldne middelvej, hvor antallet af reps afpasses.

Langt de fleste af de skader som jeg har set, er sket når folk kører høje vægte i forhold til deres teknik og øvrige formåen. Når man endvidere, som Theiceman, har haft problemer med skader, er det efter min mening sund fornuft at lægge ud med lavere belastning.

Jeg nævner intet om høj vægt, men lav vægt og lave gentagelser, især i squat er høje/middelhøje gentagelser utroligt hårdt for teknikken hos en der ikke er vant til squat.

Link to comment
Share on other sites

Min knæskade skyldtes en uheldig tackling begået mod mig i en fodboldkamp, så det er ikke en skade i forbindelse med styrketræning. Har i mellemtiden kørt et genoptræningsprogram for at kunne styrketræne ben igen i form af squats. Var i øvrigt oppe og træne efter skole, og jeg kørte de 3x8 helt okay. Da det var længe siden sidste squattræning, begyndte jeg med 60 kilo (stang + 20 på hver side).

Men for at vende tilbage til antallet af reps og sæt, vil det optimale så være at køre 3x8 (3 sæt à 8 reps) for at opnå styrke og så minimal ekstra størrelse (hypertrofi) som muligt? Da mine lårmuskler i forvejen er temmelig store ønsker jeg ikke at få endnu større lår :)

Mvh

Christoffer

Link to comment
Share on other sites

Min knæskade skyldtes en uheldig tackling begået mod mig i en fodboldkamp, så det er ikke en skade i forbindelse med styrketræning. Har i mellemtiden kørt et genoptræningsprogram for at kunne styrketræne ben igen i form af squats. Var i øvrigt oppe og træne efter skole, og jeg kørte de 3x8 helt okay. Da det var længe siden sidste squattræning, begyndte jeg med 60 kilo (stang + 20 på hver side).

Men for at vende tilbage til antallet af reps og sæt, vil det optimale så være at køre 3x8 (3 sæt à 8 reps) for at opnå styrke og så minimal ekstra størrelse (hypertrofi) som muligt? Da mine lårmuskler i forvejen er temmelig store ønsker jeg ikke at få endnu større lår :)

Mvh

Christoffer

Hypertrofi har mere med din diæt at gøre end med hvor mange reps du laver. Så hold dig omkring dit ligevægtsindtag og du vil ikke få noget synderlig vækst ud af det.

Link to comment
Share on other sites

Hypertrofi har mere med din diæt at gøre end med hvor mange reps du laver. Så hold dig omkring dit ligevægtsindtag og du vil ikke få noget synderlig vækst ud af det.

Men hvis man i forvejen ikke er særlig stor er det svært ikke at få hypertrofi de steder man træner ordentligt

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk samme "problem", dog har jeg spillet håndbold igennem mange år, og har derfor også rimeligt stærke ben. Jeg vil dog gerne have mulighed for at kunne hoppe højere end jeg kan på nuværende tidspunkt, og har en forestilling om at det kan nås ved hjælp af noget eksplosivt squat træning. Jeg har anskaffet mig dette squat stativ til garagen. Vil i også anbefale mig at lave 3*8 for at jeg kan opnå mit mål?

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter: Jeg ville alrig nogensinde undlade at træne ben, det virker meget usandsynligt på mig at 15 års fodbold vil kunne resultere i for store ben (især hvis jeg ser på proffessionelle, som formentlig også styrketræner). Men ja, hvis du undlader at træne ben mens du er i kcaloverskud vil der formentlig ikke ske meget muskelvækst på benene.

Til martin_petersen: Eksplosiv squat træning er en fin ide, men jeg ville ikke køre så mange gentagelser. Det er svært at forblive eksplosiv over 8 gentagelser, hvis vægten også skal være forholdsvis høj. Jeg ville istedet måske køre 8sæt af 3 gentagelser eller doubles og singles. Desuden ville jeg prioritere bagkæden højt, især baglår, mener de er ret vigtige i forbindelse med spring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share