Genoptræningsøvelser for springerknæ


Schroinx
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Ja, det tror jeg også. Det jeg ikke helt forstår er at de tre øvelser som foreskrives er squat og to varianter af benpres, da de stort set går i samme senere og muskler, glut max og quad. Specielt de to benpres er vel i praksis samme øvelse?

Forskellen på de to benpres er, at det sidste ikke tillader dig at skyde hoften tilbage samtidig med, at du faktisk står op. Har aldrig prøvet øvelsen, men det må tvinge knæene noget mere ud over tæerne, end ved de to andre øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går det med knæet, har programmet virket for dig? Jeg overvejer at prøve det, da jeg døjer med noget nær det, du beskriver...

Mvh Jakob

Jeg har ikke brugt programmet og kom aldrig til andre end den praktiserende læge. I stedet begyndte jeg at cykle en del på MTB og efter noget tid begyndte jeg at genoptræne med løb, men langsomt. Jeg er vel oppe på 18-20 km om ugen nu og nåede også at vandre nogle gode ture i ferien. Så længe det ikke går for meget op og ned, så er det ok, selvom det ofte sker at jeg får knæet i position hvor jeg kan mærke det. Trapper er dog stadigvæk ikke så godt. Så det er lidt træls, men rimelig uproblematisk for tiden og langt langt bedre end da jeg startede tråden.

Der er lige for mange ting for tiden, så jeg kommer ikke i gang med programmet på den her side af skanderborg :4whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det lyder rigtigt meget som springerknæ, som jeg selv døjede meget med for 8-10 år siden. Jeg blev opereret to gange og som de sagde var det 50/50 om det ville hjælpe og det gjorde det ikke rigtigt. Det som i sidste ende hjalp mig var biosport fra Pharma nord og den rigtigt knæbandage. Der findes et neopren-knæbind med en snøre som man strammer under knæskallen. Man kan også lægge en kortizon-blokade vha. skanner, det hjalp mig en smule. Ellers er det kun langsomt fremad, hvilket jeg kun alt for godt ved er en ringe trøst.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du læste topic igennem vil du finde ud af at der er forsket i en effektiv behandling som ikke kræver operation. Tung langsom styrketræning. Du er dog formentligt ikke operede med hendblik på helbred springerknæ og har formentligt ikke springerknæ. Jeg vil dog generelt anbefale at man kontakter bispebjerg hospital.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvis jeg var dig ville jeg søge en dygtig behandler. Springerknæ er en fallitdiagnose fra de fleste læger, når de ikke ved hvad der er galt. Så er det så nemt bare at sige det. Har oplevet det op til flere gange, hvor der bare var tale om mobilitetsproblemer, altså descideret stivhed i leddet. Et par gange med trigger punkts massage og ledmobilisering og vupti så var gik det straks bedre.

Siger ikke det er tilfældet i dit scenario, men jeg er bare så pisse træt af "diagnosen" springerknæ.

Patella femoral pain og springer knæ er ikke det samme. Hvorfor rodes der så meget ondt i diagnoserne??

Patella femoral pain, er smerter imellem knæskallen og lårbenet (i modsætning til smerter nedenfor patella i patella senen eller ovenfor som i quadriceps senen) som ofte skyldes at der er en overbelastning imellem patella og femur.

Springerknæ er tendinopathi i patella senen. Forskning er rimelig entydig her, diagnose er nem at stille og den er aldeles ikke nogen skraldespands diagnose som T prøver at gør den til.

T roder bare rundt i hans teori.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Har du tænkt på om det kan være kondromalasi. ? (det andet som du ikke tror er springerknæ) Det er i hvertfald lige ovenfor knæskallen det gør ondt, og man skal passe på med at belaste knæet for meget når det er bøjet (f.eks. trapper)

Nej chondromalacia er brusk lidelse. Chondromalacia patella, som er den mest kendte diagnose er smerter i ledet der dannes imellem femur og patella. Også kaldt patellafemoral pain.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu har jeg prøvet lidt af hvert... Alt fra Creptiues i knæ, skinnebens betændelse, Chondromalacia patella, til springer knæ.. jeg vil blot sige.. at ALT hvad der kaldes overbelastning.. kan efter min egen mening fixes .. med den rette teknik selvfølgelig.

Springer knæ kan efter min mening fixes på en halv time.. Og efter 2 dage, skulle man gerne være tilbage på 100%

Ved simple massage med hårde genstande kan man nå dybt ind i muskel lagende og få fat i de betændte væv og dermed få "opløst" den tendonitis der har ophobet sig efter få hurtig stigning i træningsmængde og dermed få en muskel som virker igen..

Link to comment
Share on other sites

@Schroinx

Du behøves ikke at bruge en grund, du kan forlange at få en henvisning.

Men vil du godt have en grund, kunne det jo være at du godt ville have en fys mening, de er trods alt mere uddannet inden for knæ skader end læger er.

Men nogle af de bedste fysioterapeuter har ikke ydernumre, og så kan du desværre ikke få tilskud. Gå til enten Move2Peak på Frederiksberg eller casparf.dk i Vanløse, de er gode til knæ, men har desværre ikke ydernumre. Til gengæld behøver du ikke en henvisning, da den alligevel ikke kan bruges til noget - andet end hvis du har en forsikring.

Edited by Tjockis
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share