Langsomt igang?.. eller lige på og hårdt? :tongue:


Fatass
 Share

Recommended Posts

Langsomt igang?.. eller lige på og hårdt? :tongue:

Når jeg starter mit trænings pas - løbe eller cykel - LIDER jeg virkeligt meget. Jeg føler ikke, at jeg har styr over min vejrtrækning, og føler "syre" i de implicerede muskler. - Det er ofte bare hårdt, træls og ubehageligt!! Efter ca. 15 min. bliver det bedre og fra ca.40 min og frem føler jeg mig stærk og har overskud. Fra at ligge i zone 2 og hive efter vejret med muskler der gør NAS :crazy: , ligger jeg så i øvre zone 4 og trækker vejret dybt og roligt uden at føle mig presset eller brændende muskler. Jeg løber f.eks. 2 km/t hurtigere efter 1 time hård spinning. Da jeg føler at mine lunger fungerer bedre og jeg får mere luft ned i dem.

Min venninde har det så lige omvendt. Hun kan give den maksimum gas de første 20-50 min. og så forsvinder kræfterne gradvist, og hun skal holde flere pauser og tempoet falder.

Hvad gør denne store forskel på vores ydeevne?

Jeg er helt vildt træt af at hænge op af de første stejle bakker i skoven på MTB, som køres på under den første del af træningsturen :devil:

/ FatAss

Link to comment
Share on other sites

Er du evt. ryger?

Hvis du er ryger kan det forklare at du får det bedre, når du har været i gang i længere tid.

Hvordan og hvornår spiser I inden træning?

Hvis du f.eks. spiser lige op til træning og ikke har spist i lang tid forinden, vil din krop køre på flade batterier i den første del af træningen. Omvendt kan det være at din veninde indtager et måltid, der er bedre afstemt med træningsstart, men at hun måske ikke spiser nok, ikke spiser korrekt, eller bare har brug for at have nogle kulhydrater med til træning, så hun kan får noget energi til sidste del af træningen.

Desuden er der ret store individuelle forskelle, både fysisk og mentalt, på forskellige personers evne til at arbejde i kortere eller længere intervaller.

Link to comment
Share on other sites

Er du evt. ryger?

Hvis du er ryger kan det forklare at du får det bedre, når du har været i gang i længere tid.

Hvordan og hvornår spiser I inden træning?

Hvis du f.eks. spiser lige op til træning og ikke har spist i lang tid forinden, vil din krop køre på flade batterier i den første del af træningen. Omvendt kan det være at din veninde indtager et måltid, der er bedre afstemt med træningsstart, men at hun måske ikke spiser nok, ikke spiser korrekt, eller bare har brug for at have nogle kulhydrater med til træning, så hun kan får noget energi til sidste del af træningen.

Desuden er der ret store individuelle forskelle, både fysisk og mentalt, på forskellige personers evne til at arbejde i kortere eller længere intervaller.

Min veninde ryger, er tungere og har astma!! Jeg ryger ikke og har heller ikke nogen form for lunge sygdomme.

Vi kører gerne MTB i skoven lørdag morgen eller formiddag evt. spining hvis vejret er alt for ringe, og der har vi begge fået morgen mad inden. - Havregryn med banan og / eller rosiner + skummetmælk og kaffe.

Vi drikker begge vand med High5 eller vand med Redbull under træningen og spiser evt. en banan eller E-bar på længere ture over 2 timer....

/ FatAss

Link to comment
Share on other sites

Min veninde ryger, er tungere og har astma!! Jeg ryger ikke og har heller ikke nogen form for lunge sygdomme.

Vi kører gerne MTB i skoven lørdag morgen eller formiddag evt. spining hvis vejret er alt for ringe, og der har vi begge fået morgen mad inden. - Havregryn med banan og / eller rosiner + skummetmælk og kaffe.

Vi drikker begge vand med High5 eller vand med Redbull under træningen og spiser evt. en banan eller E-bar på længere ture over 2 timer....

/ FatAss

Så er der din vejrtrækning tilbage. Hvis du ikke har styr på den og trækker vejret overfladisk, så kan det være en forklaring på problemerne.

Prøv at arbejde med at få din vejrtrækning ind i en rytme fra starten af din træning. Når du løber, kan du for eksempel trække vejret ind på to skridt og puste ud på et (eller to, hvis det passer bedre).

Link to comment
Share on other sites

Hej

Min erfaring med havregryn lige før træning, er ikke gode. Jeg har prøvet det flere gange før en tidlig spinning time. Efter ca 20 min er jeg fuldstændig tappet for energi, og kan ikke rigtig give mig fuldt ud resten af timen. Og jeg synes selv jeg er i rimelig god form. Jeg cykler ca 7 timer om ugen og løber 1-2 timer. Tidligere cyklede jeg ca. 5 timer, 4 spinning timer samt løb.

Spis nogle hurtige kulhydrater i stedet. Bananer, et glas mælk eller noget andet. Spis evt. havregryn aftenen før.

God træning

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så er der din vejrtrækning tilbage. Hvis du ikke har styr på den og trækker vejret overfladisk, så kan det være en forklaring på problemerne.

Prøv at arbejde med at få din vejrtrækning ind i en rytme fra starten af din træning. Når du løber, kan du for eksempel trække vejret ind på to skridt og puste ud på et (eller to, hvis det passer bedre).

Det har du nok ret i! Jeg tror måske jeg glemmer at bruge mellemgulvet i starten og trækker vejret overfladisk. Jeg vil nu forsøge at trække vejret helt dybt og ned i mave.

Er der nogle specielle øvelser til at træne "lungerne" med?

/ FatAss

Link to comment
Share on other sites

Hej

Min erfaring med havregryn lige før træning, er ikke gode. Jeg har prøvet det flere gange før en tidlig spinning time. Efter ca 20 min er jeg fuldstændig tappet for energi, og kan ikke rigtig give mig fuldt ud resten af timen. Og jeg synes selv jeg er i rimelig god form. Jeg cykler ca 7 timer om ugen og løber 1-2 timer. Tidligere cyklede jeg ca. 5 timer, 4 spinning timer samt løb.

Spis nogle hurtige kulhydrater i stedet. Bananer, et glas mælk eller noget andet. Spis evt. havregryn aftenen før.

God træning

For mig er det så lige omvendt...

Nemli' at jeg er helt væk de første 20 min. og efter 30 -40 min bliver stærkere og mere udholden - Både i løb og cykling.

Jeg synes faktisk, at jeg er rimeligt god til ikke at spise for meget i forhold til, hvornår jeg træner, og kun de ting som du selv foreslår. min havre gryn er ca. 2 timer inden cykeltræning og 2-2½ timer inden løb. Derefter kun frugt eller meget lidt hvidt brød....

// FatAss

Link to comment
Share on other sites

Det har du nok ret i! Jeg tror måske jeg glemmer at bruge mellemgulvet i starten og trækker vejret overfladisk. Jeg vil nu forsøge at trække vejret helt dybt og ned i mave.

Er der nogle specielle øvelser til at træne "lungerne" med?

/ FatAss

Jeg har ikke lige styr på særlige øvelser til at "træne" lungerne med i forbindelse med sport. Træning af din core vil dog helt sikkert ikke skade. Hvis det virkelig er vejrtrækningen, der er dit problem, så handler det først og fremmest om, at du aktivt koncentrerer dig om din vejrtrækning, så du får den ind i en rytme fra starten af dit træningspas. Det kan evt. være en hjælp at tænke på hvordan du trækker vejret når du er inde i et godt flow og så overføre det til den del af din træning hvor du oplever problemer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share