Skade i ryggen/lænden...


løwen
 Share

Recommended Posts

Jeg er 26 år og har gennem hele mit liv dyrket meget motion i form af fodbold, løb, cykling, stykretræning osv. I efteråret fik jeg så øjnene op for dette CrossTraining og jeg har været bidt af en gal crossfitter lige siden - det er FANTASTISK! For lidt over to uger siden havde jeg så tre dages influenza - på 3.dagen er jeg nogenlunde rask og vælger at tage til CT igen - jeg kører en træning som jeg har lavet mange gange før og der er intet under eller efter træningen. Da jeg så kommer hjem og har siddet en lille time i sofaen og er blevet kold, kan jeg nærmest ikke rejse mig igen - det er tydeligt at mærke det er indeni ryggen og ikke muskulært, og da det ikke er blevet bedre dagen efter, vælger jeg at tage til kiropraktor. Han tager røntgen og vurderer at jeg har skæve hofter hvilket har resulteret i et mine ben ikke var lige lange og at min ryg efter sygdom, ikke har kunne holde til den samme belastning som den plejer! Han mener at der er skævhed mellem 4. og 5. hvirvel (nedefra), som så går ind og trykker på en nerve. Da der ikke kan mærkes noget ud i benet fastslår han, at der ikke er tale om en diskus! Han knækker min ryg og jeg har været ved 5 behandlinger siden! Jeg føler det går fremad, men jeg har stadig meget ondt og kan ikke bevæge mig særlig meget frem- eller bagover! Kiropraktoren har forbudt mig at cykle, men jeg skal gå masser af ture og svømme brystsvømning som skulle være stabiliserende for hoften! Jeg ved at jeg ikke må begynde at træne endnu (hvilket jeg heller ikke kan), og kiropraktoren siger at han har sat mine led på plads og kroppen nu selv skal stabilisere leddene.

Jeg forstår bare ikke at jeg ikke er smertefri endnu og at jeg bliver ved med at være så "handicappet"!?

Er der nogen der har haft lignende skade og ved hvordan fremtidsmulighederne er? Jeg er ved at gå ud af mit gode skind over ikke at kunne træne, og jeg er kunne rigtig godt tænke mig en 2.opinion fra nogen der har forstand på det eller har oplevet det samme!?

Ser frem til at høre fra jer!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror egentlig din kiropraktor har gang i noget af det rigtige, men lidt afhængigt af hvilken struktur der har taget skade så tager det jo lidt tid inden det er helet/faldet til ro. Som Vastus foreslår så er stabilitetstræning bestemt en mulighed, men din ryg skal være så meget ovenpå før du begynder, at det ikke bliver værre af det.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men der ligger en stor tværfaglig klinik i Ringsted, med det klingende navn Kiropraktorerne Ringsted. Jeg har selv været der til behandling og er super tilfreds. Klinikken ligger på et privathospital, så de har alverdens læger, fysser osv. med ind over når tingene er lidt underlige. De har sågar en MR-skanner som ma kan komme i uden at skulle den lange tur forbi en speciallæge :-) Tjek dem ud på www.kiro.dk

Min skade lignede meget din, og det tog mig næsten 6 uger selv med god behandling. Jeg fik at vide at en af mine bruskskiver var blevet irriteret (ikke en prolaps) og at det bl.a. var derfor jeg var så stiv i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror egentlig din kiropraktor har gang i noget af det rigtige, men lidt afhængigt af hvilken struktur der har taget skade så tager det jo lidt tid inden det er helet/faldet til ro. Som Vastus foreslår så er stabilitetstræning bestemt en mulighed, men din ryg skal være så meget ovenpå før du begynder, at det ikke bliver værre af det.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men der ligger en stor tværfaglig klinik i Ringsted, med det klingende navn Kiropraktorerne Ringsted. Jeg har selv været der til behandling og er super tilfreds. Klinikken ligger på et privathospital, så de har alverdens læger, fysser osv. med ind over når tingene er lidt underlige. De har sågar en MR-skanner som ma kan komme i uden at skulle den lange tur forbi en speciallæge :-) Tjek dem ud på www.kiro.dk

Min skade lignede meget din, og det tog mig næsten 6 uger selv med god behandling. Jeg fik at vide at en af mine bruskskiver var blevet irriteret (ikke en prolaps) og at det bl.a. var derfor jeg var så stiv i ryggen.

Okay, tak for svaret - jeg må se tiden an og være tålmodig...

Link to comment
Share on other sites

Din historie minder utrolig meget om min egen.

Fik så ondt i ryggen dagen efter jeg havde været i fitness, og altså var blevet helt kold og sovet på det, at jeg ikke kunne komme ud af sengen, blev efter 3 besøg ved lægen(jeg kunne åbenbart ikke banke ind i knolden på dem, at det ikke bare var hold i ryggen) sendte de mig så videre til røntgen. Det viser sig så, at jeg har en skæv ryg, men det var ikke det der var skyld i smerterne i ryggen, så jeg fik taget en MR-scanning, og jeg render så rundt med en prolaps nu.

Men hovedsagen er, at jeg ikke i starten havde ondt ud i benet, det kom først efter en 4-5 uger. Nu ved jeg ikke lige hvor lang tid du har gået med ondt i ryggen, men synes bare at en kiropraktor lyder lidt voldsomt. Jeg har gået til fys hvor jeg mest bare fik massage, for at løsne op fordi jeg var meget spændt i mine muskler i rygge pga. skævheden.

Well, jeg siger bare, at jeg lige ville vende muligheden for en evt. prolaps igen.

Jeg er ude fra al sport på 4. måned nu, og mindst 3 måneder frem, så tro mig, jeg ved hvordan det føles ikke at kunne lave noget, er også ved at gå ud af mit gode skind!

Link to comment
Share on other sites

Din historie minder utrolig meget om min egen.

Fik så ondt i ryggen dagen efter jeg havde været i fitness, og altså var blevet helt kold og sovet på det, at jeg ikke kunne komme ud af sengen, blev efter 3 besøg ved lægen(jeg kunne åbenbart ikke banke ind i knolden på dem, at det ikke bare var hold i ryggen) sendte de mig så videre til røntgen. Det viser sig så, at jeg har en skæv ryg, men det var ikke det der var skyld i smerterne i ryggen, så jeg fik taget en MR-scanning, og jeg render så rundt med en prolaps nu.

Men hovedsagen er, at jeg ikke i starten havde ondt ud i benet, det kom først efter en 4-5 uger. Nu ved jeg ikke lige hvor lang tid du har gået med ondt i ryggen, men synes bare at en kiropraktor lyder lidt voldsomt. Jeg har gået til fys hvor jeg mest bare fik massage, for at løsne op fordi jeg var meget spændt i mine muskler i rygge pga. skævheden.

Well, jeg siger bare, at jeg lige ville vende muligheden for en evt. prolaps igen.

Jeg er ude fra al sport på 4. måned nu, og mindst 3 måneder frem, så tro mig, jeg ved hvordan det føles ikke at kunne lave noget, er også ved at gå ud af mit gode skind!

Tak for dit svar og råd om at genoverveje diskus - det er helt sikkert noget jeg vil føle nærmere på snart hvis der ikke er bemærkelsesværdig bedring inden den næste uge... Tak igen for svar og din tid!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share