Væddemål – alkohol


panser
 Share

Recommended Posts

Var til en fest i går, hvor der blev indgået et væddemål. Det kom sig af en samtale om hvorfor alkohol har en negativ effekt på styrketræning. Den ene påstod, at det er fordi alkohol sænker ens hormonniveau i blodet, hvilke den anden ikke troede på.

Kort sagt, lyder væddemålet således: Sænker alkohol ens hormonniveau i blodet?

Da det er et væddemål, skal jeg bruge en eller anden troværdig artikel der enten af- eller bekræfter påstanden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt dette

Alcohol and weight training

Ellers er her en gammel tråd jeg har sakset fra Getbig. (desværre kan man ikke ikke se hvem der kommentere - min fejl. Men slutresultatet er så vidt jeg er orienteret rigtig nok)

Det er jo næsten blasfemi at spørge om dette set i lyset af vores sidste debat, men jeg vover chancen alligevel.

Hvorfor er det lige at folk (hovedsagligt mænd) bliver fede, og får "ølvom" af at drikke øl. jeg har nogle ideer selv, men jeg vil meget gerne høre jeres bud.

MVH

------------------------------------

fordi der er kalorier i

------------------------------------

nemlig, der er mange kalorier i, og de sætter sig som fedt, og hos mænd får man først fedt på maven, derfor en ølvom.

Måske også fordi der skal være så meget væske i mavesækken at den bliver udspilet

-------------------------------------

Jeg har hørt nogle historier om hudcellerne på maven er mere tilbøjelig til at binde vandmolekyler og derfor den store mave. Kunne dette have noget med det at gøre???

hvilken type alkohol er der i øl, ethanol???

--------------------------------------

Det er en "and"!

Men fedtdeponeringens mønster er genetisk betinget, - det er derfor mænd får ølmaver og kvinder ridebukselår mv.

Al "drikkeligt" alkohol er af formen ethanol - C2H5OH - hvis jeg husker rigtigt.

Alkoholer en en hel "familie" af stoffer med forskelligt fordampningspunkt.

Det er derfor det er vigtigt at holde den helt rigtige temp. når man hjemmebrænder, - ellers får man foruden ethanol også methanol og alle de andre -oler, som har varierende skadespotentiale og giftighed, - bl. a. blindhed!

Ethanol bliver man IKKE blind af, men som bekendt "kun" dum!

-----------------------------------------

tak for svaret chieff.

Jeg sad lige og regnede lidt på det:

alm. øl = 33 cl af 4.6%

1 gr. alkohol =7.5 kcal

masse-tæthed for ehtanol ved 273 k = 0.8 (g/cm3 ikke det rigtige præcix)

330 ml(gr) x (4.6/100)% = 15.18 ml ehtanol

15.18 ml x 0.8 = 12.14 g ehtanol x 7.5 = 91.05 kcal pr øl

Hvis man får sådan en 8 fadbamser i løbet af en aften, har man altså fået 728.4 kcal (det er jo en del), hvis man så samtidig lige skal have en munchie på Mac, ja så er kalorie regnskabet "over the roof". Hvis man så oven i købet går i byen både fre & lør, så er det vist ligemeget om man er hardgainer eller ikke så kommer de klamme kilo snigende.

Ydermere så indeholder de kcal fra alkohol ingen næringsstoffer af nævneværdig værdig, så det tendensere næsten på samme niveau som dårlige fedtstoffer.

-------------------------------------------

Med hensyn til det vi snakkede om, omkring fedt på mave, så er her et uddrag fra en artikel jeg fandt på sunhed.dk:

"Kvindens fedt omkring hofterne fremkalder den karakteristiske feminine pæreform. Det udgør et stabilt energidepot, der biologisk sikrer hende energi til at nære det nyfødte barn under amningen. Menstruationerne og hermed frugtbarheden ophører, hvis fedtvævet bliver for sparsomt.

Hos manden sidder fedtvævet i højere grad på maven og omkring tarmkrøset og giver ham æbleform eller i folkemunde "bodega-muskel". Bugfedtet mobiliseres i modsætning til hoftefedtet lettere i stofskiftet, så dets biologiske funktion er at dække mandens energibehov ved jagt, kamp osv."

Hvis man er interesseret i at læse resten af artiklen, så er den her.

http://www.sundhed.dk/servlet/generalartic...?id=4309&cx=200

(copy/paste)

--------------------------------------------

"Hvis man så oven i købet går i byen både fre & lør, så er det vist ligemeget om man er hardgainer eller ikke så kommer de klamme kilo snigene."

Det kommer jo an på hvor meget man spiser alle de andre dage.

Jeg kender en, han er nok en af de tyndeste personer jeg har set, han drikker nok omkring 3 kasser om måneden, men så spiser han til gengæld ikke særlig meget, så det går jo lige op kaloriemæssigt.

MEN jeg siger ikke det er sundt eller smart, bare en konstatering.

Du har da ret i at for langt de fleste vil al den øldrikkeri resultere i en lidt for stor mave.

PS. der er vel også en grund til at man ikke rigtig kan spise noget dagen derpå, når man har fået så mange kalorier dagen før

----------------------------------------

"PS. der er vel også en grund til at man ikke rigtig kan spise noget dagen derpå, når man har fået så mange kalorier dagen før"

Det ved jeg nu ikke. Det der rent faktisk er tilfældet dagen efter er, at du lider af en mild form for forgiftning. dette er pga. alkohol er vand-drivende. Hvis du "glemmer" at supplere din druktur med vand eller anden ikke alkoholisk væske, dehydrere du i mildere grad. Når væskebalancen i din krop efterhånden falder i takt med indtagelse af fadbamser stiger, ja så stiger alkohol-koncentrationen også. Når du så dingler hjem efter en 8-10 stk., og smider dig på sengen, så har du pisset det meste af din overskudsvæske væk, og tilbage er der "kun" en god håndfuld alkohol der bokser løs på din totalt blottede lever.

mon ikke det er derfor din krop ter sig lidt underligt???

---------------------------------------

Lige et enkelt råd hold jer fra øllene og I er sikker på ikke at gaine noget unødigt fedt!!!!

Jeg drikker da også selv EN GANG IMELLEM prøver dog at holde det så minimalt som muligt når det en sjælen gang sker så plejer jeg gøre følgende enten løbe eller cykle en god lang tur dagen der på. derved forbrænder jeg dels nogle kalorier og undgår samtid de værste tømmermænd da jeg jo sveder det resterende alkohol ud.

til sidst vil jeg sige: ta og tænk op hvad i fylder i jeres krop det er sådan at det rent faktisk tager en uge til 10 dage at komme ovenpå mht til ens træning efter en druktur

PS selvfølgelig er det ok at drikke en gang i mellem men man kan vel godt ha det sjovt uden alkohol ikke??

----------------------------------------

du kan ikke svede alkohol ud, da det er i blodet, det kan godt være du får det bedre af det, men du forbrænder ikke alkoholen.

Ved godt det ikke er godt for træningen, og drikker da heller ikke så meget som jeg har gjort, men nu er jeg student her om en uge, så kan jeg sku ikke lade være med at drikker (lidt for meget måske)

-----------------------------------------

Alkohol kompromitterer også midlertidigt kroppens evne til at fedtforbrænde i op til 72 timer (vigtigt at vide)!!. Dette er væsentligt at holde sig for øje, da man i tilfælde af kontinuerligt øldrikkeri, i teorien vil have en konstant dårlig fedtforbrænding. Den nedsatte evne til at fedtforbrænde er akkumulerende dvs. at 1 øl jo selvfølgelig ikke ødelægger ligeså meget som 10

Link to comment
Share on other sites

Alkohol er vandrivende, og fucker din væskebalance op i flere dage. Blot ved et væsketab på 2% mister du 20% af din ydeevne! :o

Hvis man har et jævnt med alkoholforbrug henover ugen, vil ens væske aldrig være på toppen. Drikker man igennem i weekenden vil man tydeligt kunne mærke det på træningen dagene derefter!

Jeg køber ikke den med hormonerne... Specielt ikke når man ser hvordan nogle folk opfører sig, når de har fået for meget at drikke (aggressivitet).

Hvis alkohol nedsatte hormonniveauet havde anti-alkohol-JS jo nok også nævnt det på et eller andet tidspunkt! :D

Link to comment
Share on other sites

jeg har lige en meget forsigtig ting her. Alkohol kan mig bekendt ikke påvirke ens hormon niveau direkte (ikke helt sikkert hvert fald), men det kan fremme aromatisering til østradiol, som undertrykker androgen receptorer(og DET er helt sikkert). Forskningen på området er dog ikke entydig, som du vil se.

Chung KW. - Toxicology 1990 Jun;62(3):285-95

Eagon PK, Willett JE, Seguiti SM, Appler ML, Gavaler JS, Van Thiel DH. - Gastroenterology 1987 Dec;93(6):1162-9

Purohit V. - Alcohol 2000 Nov;22(3):123-7

Link to comment
Share on other sites

Fandt en lille mini-artikel med referencer.....

One Too Many for the Road?

by Lydia B. Daniels

Making and drinking alcoholic beverages is almost as old as human culture itself. For ancient people, alcohol was a significant source of calories, like fat, and it was safer to drink the wine than the water, when you consider the bacterial contamination of the water supplies due to the lack of sanitation. Modern sanitation practices have made the water safe to drink (in most places), but alcohol remains a fixture of human social interaction.

For men, alcohol consumption has a particularly undesirable side effect. Normal, healthy males consuming a "social" amount of alcohol, enough to be mildly to moderately intoxicating, experience a 20% drop in their serum levels of testosterone . Chronic alcohol consumption , as in alcoholics, can reduce serum testosterone levels 50%. Chronic alcoholic men can become feminized; they lose facial and pubic hair, and they start to deposit fat beneath their nipples. Many become impotent. Why does a change in testosterone levels have such a dramatic effect?

Testosterone controls the development of male sexual characteristics, such as facial hair, muscle and bone mass, and sexual behavior. Men need a constant, stable supply of testosterone to maintain "maleness." Chronically high levels of alcohol in the body cause less testosterone synthesis and increase the rate of testosterone clearance from the body, reducing the maleness signal.

Fortunately, feminization is only observed in chronic alcohol abusers with extensive liver damage. Severe liver damage disrupts many metabolic pathways; feminization is just one long-term consequence of liver destruction. However, recent studies suggest that even healthy, nonalcoholic men show a transient decrease in blood testosterone levels with frequent, heavy alcohol consumption (binge drinking)—just one more thing to think about before you tie one on.

References

Gordon, G. G., Altman, K, Souther, A. L., Rubin, E., and Lieber, C. S. 1976. Effect of alcohol (ethanol) administration on sex-hormone metabolism in normal men. N Eng J Med 295:793–7.

Lieber, C. S. 1998. Hepatic and other medical disorders of alcoholism: From pathogenesis to treatment. J Stud Alcohol 59:9–25.

Mendelson, J. H., Mello, N. K., and Ellingboe, J. 1977. Effects of acute alcohol intake on pituitary-gonadal hormones in normal human males. J Phar Exp Thera 202:676–82.

Ruusa, J., Bergman, B., and Sundell, M. L. 1997. Sex hormones during alcohol withdrawal: A longitudinal study of 29 male alcoholics during detoxification. Alcohol and Alcoholism 32:591-–7.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Et lille citat fra en træningsside.....

ALCOHOL LOWERS TESTOSTERONE AND INCREASES ESTROGEN! Yes, you read that right. In one particular study, men's testosterone levels were measured before and after consumption of alcohol. At the most intoxicated state, testosterone levels had dropped to an average of 25% lower. It was also interesting to note, that when blood alcohol levels were the highest, testosterone was at its lowest. Alcohol has also been shown to cause a quicker aromatization of androgens into estrogens, which would explain why heavy drinkers often get gynecomastria (bitch tits) over a period of time

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Her er også en artikel omkring emnet.....

ALCOHOL AND ITS EFFECTS ON SEX HORMONES

Et lille citat fra artiklen....

The results of this experiment go as follows. In reference to testosterone A-ring reductase, Gordan and colleagues found that "alcohol administration resulted in a highly significant increase in enzyme activity in all subjects" (1976). The metaboli c clearance rate, in five out of the eight men tested, increased after thirteen to twenty-five days of alcohol consumption (Gordan et al.,1976). The plasma concentration of testosterone decreased in all subjects after just five days of alcohol exposure (Gordan et al.,1976). The secretion patterns of testosterone also weakened as a result of alcohol consumption (Gordan et al.,1976). The actual production r ate of testosterone decreased in three of the four men it was measured. The fourth man had gastric discomfort , so his doses of alcohol were reduced (Gordan et al.,1976). His testosterone production rate increased slightly (Gordan et al.,1976).

Thomas

Link to comment
Share on other sites

*G*

TJ går i selvsving.....

Men rent fagligt.... når kroppen er svækket af forgiftning, eller sygdom, så daler testosteron vel for det meste altid, så spørgsmålet er om man kan sige at dette fald skyldes alkohol alene..? Men det er rimeligt sikkert at alkohol fremmer aromatisering og jeg ved at østrogener undertrykker andogen receptorer ganske dramatisk.

Link to comment
Share on other sites

Endnu en artikel.....

Alcohol and hormones

Et citat fra artiklen...

Alcohol is directly toxic to the testes, causing reduced testosterone levels in men. In a study of normal healthy men who received alcohol for 4 weeks, testosterone levels declined after only 5 days and continued to fall throughout the study period (17). Prolonged testosterone deficiency may contribute to a "femininization" of male sexual characteristics, for example breast enlargement (18).
Tilhørende referencer....
17) Gordon, G.C.; Altman, K.; Southren, A.L.; Rubin, E.; & Lieber, C.S. The effects of alcohol (ethanol) administration on sex hormone metabolism in normal men. New England Journal of Medicine 295:793-797, 1976.
18) Bannister, P., & Lowosky, M.S. Ethanol and hypogonadism. Alcohol and Alcoholism 22(3):213-217, 1987.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

så spørgsmålet er om man kan sige at dette fald skyldes alkohol alene..?

Det er vel egentlig irrelevant i forhold til spørgsmålet. Jeg tror godt vi kan konkludere at alkohol indtagelse har en negativ indvirkning på testosteron og østrogen niveauet hos mænd. Den egentlige forklaring betyder vel ikke så meget, sålænge vi ved at alkoholindtagelse er forbundet med lavere test niveau og højere østrogen niveau.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg mener helt sikkert at have læst et eller andet sted, at alkohol sænker testosteron niveauet og hæver østrogen niveauet i mænd som drikker hyppigt. Må se om jeg kan finde noget der kan underbygge det.

Thomas

Jeg havde hørt det samme for år tilbage, lækkert du fandt lidt referencer, der bakker det op. ;)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener helt sikkert at have læst et eller andet sted, at alkohol sænker testosteron niveauet og hæver østrogen niveauet i mænd som drikker hyppigt.

Passer egentlig meget godt med at jo mere man drikker - desto mere snakker man ... og bliver dårligere til at køre bil ;)

:devil:

Link to comment
Share on other sites

En anden ting, som måske har indvirkning på træning er, dagen du tager på druk , lad os sige fredag, komer man ikke ind og træne(jeg gør sjældent.. :( ), hvor man måske skulle have været det.. man drikker sig tæskelam, og brækker dagens mad op, og mister energien derfra, som du skulle have brugt på eks muskelopbygning.. I løbet af natten er du så stiv, at du ligger fuldstændig stille (du vågner i samme stilling) og har derfor ikke rørt dig i løbet af natten.. og har derfor haft minimal muskelaktivitet.. Det er så begrænset hvor meget du spiser til morgenmad, og det du endelig spiser, tømmer du ud i toilettet igen, sammen med de sidste madrester fra i går.. (mmmhmm) .. i løbet af dagen laver du ingenting, da du har det af lort, og du får ikke trænet, som du havde planlagt.. det kører så sammen med at du i løbet af dagen, næsten ingen ting spiser, drikker måske lidt cola, for at dæmre tømmermændende, og først omkring aften, spiser du igen..

det kan squ ikkke være alt for sundt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share