Cykeltræning mm.


Jan D.
 Share

Recommended Posts

Mandag 13-08-12:

Cykeltransport: ca. 29 km

Kommentar: Ahh. Glemte mine nøgler på arbejdet som det blev dobbelt op med cykeltransporten. Ufattelig langsomt går det fra/til arbejde. Den direkte vej vil være spøærret i årsvis pga. metrobyggeriet. Lyssignalerne er samtidig ændret siden jeg kørte for et par år siden. Det tager nu i sit 20 min. pr. vej mod tidligere omkring 15 min. Jeg er nede på et snit omkring 20 km/t.Det svarer til at over 1/4 af turen er ved rødt stop eller trafik.

Kroppen virker færdig og benene tunge. Vægten svinger mellem -4-5 kg. Det er vel også en slags stabilisering.

Tirsdag 14-08-12:

Cykeltransport: 6,75 km

Racertræning: ca. 30,5 km

Interval 1: Gyngemosen-Mørkhøjvej 0,86 km ä 33,66 km/t (7 højdemeter/terræn + 4m)

Interval 2: Gladsaxe ringvej-Klausdalsbrovej 1,1 km ä 32,72 km/t (8 m højdemeter/terræn)

Interval 3: Klausdalsbrovej-før kollekolle 4,74 km ä 34,47 km/t (42 højdemeter/8 m samlet terræn)

Inerval 4: Kollebakken 1 km ä 29,03 km/t (21 højdemeter/samlet terræn)

Interval 5: Nørresloven-Smørmosen 6 km ä 33,91 km/t (31 højdemeter/.27 m terræn).

Vejr: ca. 2 m/s mest SØ, 19-20 grader, sol.

kommentar: Da der blev kørt for mange km mandag skulle det ½-intervalprogram indarbejdes i en så kort tur som muligt. Intervallerne blev derfor langs motorvejen tur/retur. Skulle holde lidt igen på intensiteten.

Det samlede gennemsnit for intervaller blev 33,57 km/t med samlet 109 højdemeter opad (lidt under middel) med en samlet terrænforskel på +14 meter.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Onsdag 15-08-12:

Cykeltransport: 29 km

kommentar: Koks. Glemte nøglerne på arbejde, så det endte med en dobbelt transporttur frem og tilbage. Kørte ikke efter bogen, men ret intensivt på sidste tur, men også generelt hurtigt på flere af de øvrige.

Torsdag 16-08-12:

cykeltransport: 17 km

Spinning: 1 t. 9 min.

Kørte vist nok med et lille overskud (hvilket næsten aldrig lykkes) men alligevel hårdt.

Fredag 17-08-12:

Cykeltransport: 15,5 km

Kommentar: Fik ikke det overskud jeg ellers havde håbet i løbet af ugen.

Kroppen har ikke været været ramt af træthed, måske varm, astma etc.

Lørdag fridage.

Måltallet i restitutionsugerne er fortsat kun 7 tier og har ikke fulgt med mængdeøgningen de andre uger.

Det passer mig dog fint lige nu, hvor jeg satser på at være så frisk så muligt til de kommende 3 uger, da det formentlig bliver sidste mulighed for de helt hurtige tider.

Link to comment
Share on other sites

Søndag 19-08-12:

Racer. 56,75 km

4 runder ved Bregnerød + tur/retur

Interval 1: opvarmningsintervaller: 0,5+0,5+1+1 km

Interval 2: 5,1 km ä 35,88 km/t (max.)

Interval 3: 15x200 m accelerationer

Interval 4: 5,1 km ä 34,12 km/t (medium)

Vejr: ca. 3 m/s SV, 25-28 grader.

Kommentar: Nærmest for varmt, selv om det var sidst på formiddagen.

Både på ud- og hjemturen delvist i gruppe. På udturen tog jeg et længere slæb.

Vinden ok, men ikke den helt optimale vindretning. Forsøgte at holde et meget lille overskud på intervallerne, men desværre føltes det langt fra let. Hjemturen føltes dejligt afslappende med medvind hele vejen.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Vægtprojektet:

Efter 3 ugers vægttab og 2 ugers pause satser jeg nu på endnu en periode med vægttab.

Målet er i første omgang at komme ned under 102½ kg (-2½ kg).

Kan nok ikke regne med det går lige så let som i starten.

Højdemeter Bregnerødrute:

Har nu nogle nye opgørelser over antal højdemeter på min meget brugte intervalrunde.

Tidligere har jeg regnet den som omkring 22 m.

I form siger nu 29 m. Der er dog umiddelbart nogle fejl i denne måling sammenlignet med Topografisk Atlas.

I form starter runden på 46 m, mens det i Atlas ligger klart under 45 m.

Endvidere topper I form med 60 m, mens det i Altas ikke medfører at ruten passerer 55m (med forbehold for broen når dette).

Ud fra min egen visuelle og helt subjektive vurdering er det nok omkring 25 m (med de lange svage stigninger på højsletten efter start ca. 400m og godt 500 m stigning til broen, bakken i skoven, samt 3 små stigninger før kroen, før Høveltevej og efter viadukten).

Dermed klassificerer runden sig svarende til hvad jeg anser som normal dk-landevej dog kun med en behersket bakke.

Selv om mange sikkert vil mene at det ikke er noget at snakke om må en sværvægter jeg undertegnede nok alligevel vurdere at vægten kan have en mindre betydning for farten.

Foreløbig evaluering af intervaller Bregnerød

Har nu registreret 30 intervaltider på runden, hvilket umiddelbart burde give mulighed for analyse af tider og evt. forbedringer.

Sammenligningsmæssigt er jeg dog nødt til at frasortere 17 tider (medium tempotider, øst-vindstider, for meget vind).

Dette giver kun 6 tider i henholdsvis juni og juli og en tid i aug.

Der var ikke signifikant forskel på tiderne i juni og juli, så det er ikke videre opmundrende, hvis der slet ingen forbedring er. Noget kan dog skyldes at jeg i juli mere eller mindre bevidst har kært på 35 km/t som mål og måske med et lille rum for at kunne køre hurtigere.

Eneste opmundring er at den netop kørte tid i 19. aug. var den hurtigste (når øst-vindstider fraregnes).

Mener også der på andre områder har været opløftende tider som fx 1 lang steady-tur og en rimelig tid på skovlinien.

Anyway er det ikke ligefrem jubelforbedringer.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Mandag 20-08-12:

cykeltransport: 15,5 km

Tirsdag 21-08-12:

cykeltransport: 15,5 km

Racer: 81,6 km

6 runder ved Bregnerød+2 runder på Skovlinien+tur/retur.

Bregnerød:

Interval 1: opvarmningsintervaller 0,5+0,5+1+1 km (snit knap 35) Overraskende hurtig

Interval 2: 5,1 km ä 35,00 km/t (max., men tidsforsinkelse pga. bil)

Interval 3: 5,1 km ä 36,46 km/t (max.)

Interval 4: 15x200 m accelerationer

Interval 5: 5,1 km ä 34,15 km/t (medium)

----------------------------------------------------------

Skovlinien:

Interval 6: 3,7 km ä 32,77 km/t (medium - godt ½ runde)

Interval 7: 6,4 km ä 33,49 km/t (max.)

vejr: dataproblemer hos DMI. Skøn ca. 2 m/s NV, 20-18 grader.

Kommentar: Kommer nu afsted i træningsmyldretiden, så igen-igen gruppekørsel på udvejen.

Opvarmningen virkede ret hurtigt, så benene føltes super. 1. interval blev jeg prsset til at køre helt ned i tempo og ud i en mindre stendynge. Så var der begrænset motivation til at køre resten af intervallet, som alligevel blev på 35 i snit.

Derimod pressede jeg den hvad eg kunne for næste tur og fik en markant bedre tid for ikke østvinds-inervaller.

Var ved at havne i samme trafikproblem som på første runde, men undgik det lige netop. I det hele taget var mere ret meget trafik at kalkulere med, så begge starter blev fra meget lav tempo.

Begge intervaller desuden af samme grund uden rullende start.

Intervallerne på skovlinien blev vel som forventet selv om det kan undre at de var hele 3 km/t langsommere. Må formode det primært var på bakken og de svage stigning fra kollekollevej.

Fik undervejs og efterfølgende nogle fodproblemer.

Er for træt til at afslutte kommentarerne, så måske retter jeg lidt i den i morgen.

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Fodproblemer.

Der er tale om lidt symptomer på det ene knæ, skinneben og især højre vrist. Sidstnævnte kan evt. skyldes for spændte sko, men ellers nok for høj pedalbelastning på bekostning af kadancen. Kombineret med "god ben" efter restitutionsperioden og højere fart.

Strækøvelser gennemført til morgen. Må derefter vurdere om der er brug for at indsætte egentlig behandling.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Onsdag 22-08-12:

Cykeltransport: 16 km

Yderligere forhindringer er nu opsat på den direkte transportrute, idet cykelruten ved nørrebrohallen er lukket.

Hvad nytter det at kommunen i investerer i mange penge i udbygning af cykelruter når det mest centrale knudepunkt på den tværgående rute lukkes ned. Hvordan har de overhovedet kunne få den ide at overhælde med rød glat asfalt på dette stykke!!???

Det bliver tilsyneladende kun langsommere og langsommere at komme på arbejde.

Torsdag 23-08-12:

cykeltransport: 16 km

Rutevalg: Efter diverse forproblemer og en forholdsvis blæsende og halvvår vejrudsigt besluttede jeg at droppe intervaller og køre en meget lang steady-tempotur. Faktisk kun den anden af slagsen på egentlige hårde trningsdage. Turen pkanlagt hen over nogle af de kradse bakker. Med blæst, bakker og måske våde veje ville 30+ være tilstrækkeligt ambitiøst.

Racer: 86,63 km

Opvarmning 3 km

Rute: Mosen-Farum-Lillerød-Nr.Herlev-Gørløse-Uvelse-Lystrup-Møllen/Metalskolen-Buresø(bagfra)-Slagslunde-Søsum-Veksø-Hove-Ledøje-Risby-Østbakkevej-Ballerup-Malmparken-Vestforbrændingen

Nedrul: 4 km

Steady-tempokørsel: 79,73 km ä 30,34 km/t

mellemtider:

Mosen-Høveltevej: 16 km ä 31,51 km/t sidemodvind 5-6 m/s, medium kuperet

Høveltevej-T-kryds7Nr.Herlev: 12,26 km ä 29,12 km/t, kraftig modvind, Haglvejr

Nr.Herlev-Gørløse: 6,68 km ä 30,12 km/t sidevind

Gørløse-Skovvej,Buresø 10,16 km ä 28,88 km/t, side- og modvind, bakken til skovvej

Skovvej-Slagslunde: 4,38 km ä 29,23 km/t klatring og nedkørsel Buresø

Slagslunde-Veksø: 5,51 km ä 28,98 km/t, bakker: før og i søsum+spydbakken

Veksø-Hove: 5,19 km ä 28,14 km/t, soppebassin i Veksø/forsigtig nedkørsel+bakker

Hove-Holdanvej, Ballerup: 13,52 km ä 32,20 km/t, soppebassin, endelig medvind

Holdanvej-Forbrændingen: 6,02 km ä 33,33 km, medvind kun 2-3 m/s, 7 røde lys.

Vejr: 5-6 m7s vestlig faldende til 2-3 m/s, 20 grader faldende til 17, våde veje knap 1/3 af turen.

Kommentar: Trods alle odds lykkedes det at holde snittet over 30 km/t. Der var ellers masser af undskyldninger, hvis jeg var droppet ned i tempo:

- Vindstyrken

- forholdsmæssig væsentligt faldende vind på medvindstykket

- At distancen mellem start og mål gav modvindbagdel

- de meget kuperede bakker fra før Buresø-før Hove og min betydelige overvægt her

- stedvis meget våde veje

- Røde lyskryds på den sidste medvindsdel med tidstab ved hver tempo deacceleration og acceleration.

Jeg overlevede og det gjorde benene vist nok også.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Fredag 24-08-12:

Cykeltransport: 14 km

Lørdag 25-08-12:

Let rul cykel: 12,6 km efter rensning

Søndag 26-08-12:

let træning racer: 29 km

Indoor-cykling: 3 t. 25 min.

- Egen lettere træning ca. 1 t.

- øvet hold

- elite hold

- let efterrul ca. ½ time

Kommentar: Vikar. Hvad skal jeg sige. Ikke min kost med max. 60 sek. af alt. Havde super power i første time. Forlængede intervallerne i starten med stående angreb, da der var for mange minutter imellem. Fik dermed en høj performance. Time 2. = kopi-time. Det blev en af de her dage, hvor jeg blev nødt til at køre mine egne intervaller for også at få længere intervaller og anden træning. Ikke noget jeg gør med mindre det er 2 timer i streg med for meget af det samme. Startede allerede fra starten og gik efter intervaller 1½ min-5 min. Power efterhånden sidst i timen noget lavere.

Hvornår næste indendørs træning bliver afhænger af vejret, men det bliver næppe samme sted næste søndag.

Link to comment
Share on other sites

Vægt:

2. vægttabsrunde har været igang i 1 uge. Ligger nu fast med over 5 kg i samlet vægttab. Det virker hårdere denne gang at komme ned i vægt, men der har også været pres på arbejdsmæssigt og tidsmæssigt siden ferien.

Opdatering træningsmålsætninger:

Konklusionen efter torsdagens lang-turs-test må klart være at jeg trods stadig overvægt har tilstrækkelig kapacitet til at køre cykelmotionsløb på over 30 i snit uanset om jeg skulle falde af op bakker og køre alene noget af ruten (hvilket er et absolut kriterium).

I princippet kan dette allerede ske nu i september. Mit problem er mere, at jeg er voldsomt presset tidsmæssigt i den kommende periode, så det er ikke sikkert det bliver i denne sæson, men noget der kan planlægges fra starten af næste sæson, hvis form og vægt ikke går i forkert retning.

Link to comment
Share on other sites

Ikke videre heldig ugestart. Vejrudsigten lovede tørvejr tirsdag, men det blev vekslet til 2 gange regnbyer om eftermiddagen.

Det hele endte derfor med at jeg først fik trænet udendørs onsdag med træning også torsdag (2 dage i træk).

Mandag 27-08-12:

cykeltransport: 16 km

+ 45 min. alternativ træning med fødderne.Tirsdag 28-08-12:

cykeltransport: 14,4 km

Onsdag 29-08-12:

cykeltransport: 17,6 km

Racer morgen: 46,5 km

Tur/retur Bregnerød+2 runder

Opvarmningsintervaller på vej udaf: 1+0,5+0,75+0,75 km

Interval 1: 5,05 km ä 34,81 km/t (max)

Interval 1: 5,05 km ä 35,18 km/t (max)

Interval 3: 5,225 km ä 35,63 km/t (max) Nørreskoven til efter ringvejen svag modvind med terrænfordel.

Interval 4: 1 km tempokørsel

Vejr: ca. 1 m/s VSV, 14-18 grader, forholdsvis tæt tåge, stedvej fugtige veje.

kommentar: Tung fugtig morgentåge. Benene føltes også tunge om det så var på grund af den hårde søndagstræning, tågen eller at det var morgentræning (jeg er B-menneske og er ikke helt optimal på morgentræninger) ved jeg ikke. Det lykkedes dog at holde bundniveauet på rundstrækningen. Sidste interval blev splittet i 2 pga. ny vejafspærring efter ringvejen indad.

Racer aften: 35,5 km

Tur/retur+2 runder skovlinien.

Interval 1: 15x200 m accelerationer

Interval 2: 6,4 km ä 34,67 km/t (max)

Interval 3: 2 km ä 34,29 km/t

Vejr: ca. 2 m/s SØ, 20-18 grader, halvskyet.

kommentar: Benene føltes bedre fra starten. Vinden stod rigtigt. Tiden på skovlinien var marginalt bedre end tidligere for sæsonen. En smule knæproblemer.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Analyse tid onsdag skovlinien:

SB-tiden på skovlinien var fortsat et stykke vej fra PR selv om vindforholdene var rimeligt gode. Analysen af mellemtider på den halve bakke i Nørreskoven viser at snittet fra bunden af bakken til et par 100m efter var omkring 26,4 km/t. Timingen fra nedkørsel-sving-bakke koksede, da jeg kom ind på bakken med for høj gearing og ikke fik udnyttet medløbet godt nok. Bakketiden gav et snit for resten af runden på 36,2 km/t, hvilket matcher tempoet på Bregnerødruten også ved østvind.

12 sek. sparet på bakken = 30 km/t svarer til + ca. 0,67 km/t samlet for ruten.

Så der er potentiale for forbedringer især hvis jeg kan smide nogle flere kg.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Torsdag 30-08-12:

cykeltransport: 14,4 km

Indoor-cykling: 2 t. 53 min.

. ca. 25 min. egen let rul

- øvet hold

- øvet elite hold

- ca. ½ time efterrul

kommentar: Dejligt med endelig igen en Elkjær-time og hilse på de andre faste Elkjær-"freaks", som også mødte op. Det bliver jo knap så socialt at køre alene udendørs.

Fokus i første time var favorittempo med stadig kortere intervaller. Gradvis opbygning i starten, men kørte ellers fuld power på sidste del. 2. time kom hurtigt op i puls og gik over i vist nok 12 min. pulstung stående belastning. Stadig meget hårdt for min tunge krop og mine trætte ben. Overlevede lige netop. Senere heldigvis også i højere tempo og siddende intervaller. Kom ikke op i det sorte felt, men max. 94 %, men pulsprocenten var som den fast er 85 % i snit.

Benene og især vristene er helt smadret efter 2 dage i træk med max.-intervaller, så det bliver ren overlevelse indtil søndagsturen.

Fredag 31-08-12

cykeltransport: 14 km

Link to comment
Share on other sites

Lørdag 01-09-12:

Racer: 55,4 km

Mellemdag kørte en 2 timers tur i jævnt tempo med enkelte tempoøgninger.

Fødder havde dog noget bedre, men stadig tunge lår.

vejr: 5-6 m/s vestlig, 17-19 grader.

Søndag 02-09-12:

Racer: 83,5 km

Rute: Nivåturen + ekstra rul via østerbro-Lyngby-Buddinge-Husum

Steady-tempotur: 57,38 km ä 31,57 km/t

Mellemtider:

Mørkhøjvej-Efter oldvej: 15,25 km ä 32,26 km/t

Efter oldvej-Strandvejen: 21,57 km ä 32,52 km/t

Strasndvejen-Cherlottenlund: 20,56 km ä 30,17 km/t (halvflad slange til sidst).

Vejr: 4-5 m/s SV, 16-19 grader, mest overskyet.

Kommentar: En længere testtur. Tempoet og power føltes ok. En tvunget nedbremsning nedad fra 55 til 15 km/t+genacceleration inden Farum gav lidt tidstab. Ellers mest sidevind (+lidt modvind) frem til Lillerød. Kom ind på ruten for motionsløbet Allerød Tour et par km, hvor jeg hurtigt hentede/overhalede 2 grupper.

Herefter gradvis mere medvind nord og øst på, men også lidt mere bakker. Kræfter begyndte dog at falde ned mod strandvejen. Herefter sidemodvind indad mod københavn. Synes allerede jeg kunne mærke lidt svigtende dæktryk inden strandvejen. Ved ikke hvilken vægt de 3 faktorer lidt sidemodvind-træthed eller faldende dæktryk, da betød mest, men fakta var kun lige over 30 i snit på strandvejen (hvilket klart er for langsomt ift. hvad jeg plejer selv med sidemodvind).

Fra ruteafslutningen rullede jeg til depotet på Østerbro at skifte slangen, hvor dæktrykket på baghjulet kun var 3 bar. Der var formentlig kun ½ dæktryk da tempoturen stoppede.

Vurdering tur:

+ vindretning gav en fordel

- vindstyrken højere end normalt

- lavere dæktryk på knap ½ af turen

31,6 i snit er ok acceptabelt og klart godkendt når lavt dæktryk kostede ekstra kræfter.

Det føles som om formen er god, men omvendt er benene også slidte efter nogle hårde træningsture tidligere på ugen.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Mandag 03-09-12:

cykeltransport: 14 km

Tirsdag 04-09-12:

cykeltransport: 15,6 km

Indoor-cykling: 2 t. 20 min.

- egen opvarmning ca. 15 min.

- elite hold

- øvet puls (snit 83% inkl. forlænget opvarmning+afrul)

- egen rul ca. 10 min.

kommentar:

Elite hold: Generelt opbygning (2 længere blokke) sid. favoritfart+stå. tung enkelt+sid. tung enkelt+sid. højere kadance samme belastning (max). Startede 1 time i en anelse lettere gearing, men omvendt med hårdt pres på max.-presset. Derefter anden afslutning, som jeg ikke lige husker.

Øvet hold puls: Forlåret gik helt i krampe i pausen. Fik dem gang igen ved at starte timen med 5-6 min. let rul. Pulsmålingen startede allerede før holdet egentlig startede. Vi kørte kortere blokke, men jeg er p.t. dagen efter ikke i stand til præcist at gengive disse. Kørte generelt med noget svingende pulsforskel både i den lave og høje ende. Typisk lav ved tungt siddende og højt stående. Tilsvarende blev pulsen først stoppet efter timen. 83 % i snit svarer sikkert næsten til de sædvanlige 85 %.

Ændret plan:

Efter timerne har jeg besluttet mig for at droppe ud af 3. uge-programmet og gå over i restitutionsuge. Kan mærke at uanset om det er transport eller træning er benene og knæene mega mærkede at sidst uges hårdere træning. Desuden kan det ikke nås at hæve formen yderligere ift. udendørssæsonen, som snart er slut for gode køretider. Målet er derfor nu lidt mindre hård træning og restitution med henblik på at optime tempoet, hvis der skulle komme dage udendørs med mulighed for super hurtige tider her i september.

Forkortet periode med hård træning matcher også et behov for at næste lette uge er i starten af oktober.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 05-09-12:

cykeltransport: 15,6 km

Torsdag 06-09-12:

cykeltransport: 15,6 km

Racer: 26,7 km

Opvarmningsintervaller: 1+1,5 km

Interval 1: 4 km ä 30,0 km/t (modvind, højdeforskel start/slut: ca. +15 m. (medium-interal med max til sidst)

Interval 2: 4,5 km ä 37,75 km/t (medvind, højdeforskel start/slut. knap 15 m. (hård medium)

Interval 3: 1,7 km skønnet 37-38 km/t (medvind)

vejr: ca. 5 m/s vest, 15-14 grader, mest skyet.

Kommentar: Rart at få brændt hjernen igennem på en kort tur med intensitet.

Det er absolut ikke vejr til gode tider, hvilket forskellen mellem modvind og medvindstider også viser. Det blev lidt besværet at køre 1 medvindsinterval uden af få pace, da en anden rytter gik forbi midtvejs på et svagt stigende stykke, da jeg lige ud var i en anelse højere tempo måtte jeg køre i den anden side og 2 gange lå vi ved siden af hinanden. Han ville absolut ikke overhales, mens jeg blot var interesseret i ikke ryge om bagved.

Har lidt en motivationskrise, som måske skyldes at sæsonen udendørs stort set er slut uden de store resultater.

Vægt: Det desværre gået helt galt med de søde sager de sidste 3 dage efter at jeg her i anden runde lå 1½-2 kg lavere er jeg p.t. tilbage ved udgangspunktet inden runden startede. Vil normalt ikke blande arbejdet ind i denne log, men denne uge har godt nok været vanvittig desværre ikke med udsigt til den store bedring i næste uge. Jeg er ellers vant til ofte meget høj bølgegang, men de sidste uger slår vel alt.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Fredag 07-09-12:

cykeltransport: 15,6 km

Det er efterhånden blevet standard at køre ad de trafikerede veje uden om cykestien tværs gennem Nørrebro.

Det er ca. 1½ km længere, men tager ca. samme tid og med færre stop.

Det der med den skulle være cykelvenlig etc. holder ikke når man skal stoppe hvert 100 m og vente for at passere trafik.

vægt: Må erkende nederlaget. Har tabt 2. runde i kampen for vægttab. Desværre et arbejdsrelateret problem/sammenhæng. Ser heldigvis igen ud til vi igen gradvist vil få rettet kursen den rigtige vej. Nu handler det om at stabilisere vægten og vinde 3. runde.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag 08-09-12:

Racer: 23,05 km

Let interval: 1,34 km ä 40,20 km/t (hård medvind+terrænfordel)

Vejr: ingen data, men blæsende fra vest.

kommentar: Let tråd helevejen bortset fra en tempoøgning i medvind og lidt terrænfordel til sidst. Bare for at lufte benene.

Skulle egentig have kørt lidt mere (selv om det er restitutionsuge). Vejrudsigten lovede måske østenvind søndag, så jeg regnede med at forsøge max.-intervaller her.

Søndag 09-09-12:

Racer: 48,45 km

(lige en tilføjelse)

Interval 1: Opvarmning 500m+500m+1150m+200m+300m+500m

Interval 2: Bregnerød 5,05 km ä 36,77 km/t (max.)

Interval 3: Tempokørsel: ca. 5 km (uden måling)

Interval 3: Dynamovej 1,5 km ä 34,62 km/t (max.) dog uden nok genopvarmning

Vejr: 3-4 m/s SSØ, 17 grader, mest overskyet.

Kommentar: Det gik desværre ikke at matche runderekorden på Bregnerød. Manglede lige 1 %. Havde det også på fornemmelsen at benene ikke er til rekorder. Knæene knirker fortsat lidt. Måske et lille handicap ift. den nuværende rekord at der da var samme vind, men fra SØ, hvilket er lidt mere optimalt end SSØ, men det er marginaler. Tror desværre ikke det bliver til mere i år. Tog for sjov skyld også et kort interval på Dynamovej, men tog det nok ikke seriøst nok.

Da vejrudsigten fremad nu lover koldt og regnfuldt vejr med vestenvind så lang den rækker vil jeg lukke sæsonen for at sætte rekordintervaller for i år og gå mod vintertræning.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Mandag 10-09-12:

cykeltransport: 15,6 km

Racer: 44 km

2 runder Bregnerød, Tur/retur

Interval: 5,05 km ä 34,93 km/t (max.)

Tempokørsel: 2,25 km

Vejr: 1-2 m/s NV, 24-22 grader, sol.

kommentar: Generelt en tur jeg trak meget dog i behersket tempo udad. Måtte lige have et interval, da det først bliver hård træning igen torsdag. Max.-interval med noget overskud. Tempokørsel hjemad fra fra Nørreskoven efter 1M+2K kørte fordi på bakken. Kørte forbi igen, hvorefter trak ind igen. Så 2,75 km på hjul. Det er jo verden til forskel at trække og ligge på hjul.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 11-09-12:

cykeltransport: 15,6 km

Onsdag 12-09-12:

cykeltransport: 15,6 km

Torsdag 13-09-12:

cykeltransport: 15,6 km

Indoor-cykling: 2 t. 36 min.

- egen opvarmning

- øvet hold

- øvet puls snit 86 %

- egen afrul

Kommentar: Igen tilbage til de hårde uger. Har dog valgt i 1. ugeserie for overgangen til vintertræning at skære mængden ned med 1 time. Samdig med fokus på ikke alt for tungt tråd af hensyn til gradvis at opbygge oget styrketræning.

Benene var udhvilet, men jeg skal generelt passe på med at overdrive i starten af serien med for hård træning. Alligevel nok hårdere end gennemsnitligt. I begge timder kom vi hurtigt igang med den hårde træning, så det er vel hovedforklaringen på 1 % højere snitpuls end normalt.

Fredag 14-09-12:

cykeltransport: 15,6 km

Link to comment
Share on other sites

Lørdag 15-09-12:

Racer: 16,95 km

behersket tempo

Søndag 16-09-12:

Racer: 101,28 km

Rute: nivå-turen + skovlinjen 1 runde

Steady-tempokørsel: 60,13 km ä 31,51 km/t.

Mellemtider:

Mosen-Høveltevej: 16 km ä 32,38 km/t (2,25 km på hjul), 2 m/s SSV (sidevind) , 13½ grad.

Høveltevej-Fr.borg kongevej: 17,73 km ä 31,58 km/t (mest medvind)

Fr.borg kongevej-Strandvejen: 5,81 32,58 km/t (medvind)

Strandvejen-Charlottenlund fort 20,59km ¨ä 30,53 km/t, 3-4 m/s SSV, 15 grader.

Vejr: 2-4 m/s SSV,13½-15 grader.

kommentar: Nogenlunde samme mellemtider som sidst på Nivå-turen. Hårdt udlæg, men jeg tabte tid på 2. del i byerne. Turen ind ad strandvejen var hård pga. dentltagne kystvind. Forlænget turen (da jeg ikke fik kørtmegetfradag+lørdag). Noget træt efter over 100 km.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Mandag 17-09-12:

cykeltransport: 15,6 km

Tirsdag 18-09-12cykeltransport: 15,6 km

Indoor-cykling: 2 t. 26 min.

- rul

- elite hold

- puls øvet

Puls pulshold: snit 83%

88-96%: 16:30 min.

82-88%: 15:40 min.

76-82%: 9:10 min.

70-76%: 15:50 min.

60-70%: 00:20 min.

kommentar: Pulssnittet blev lavere pga. lang afrul (ca. 6 min.) inden uret blev stoppet.

Timerne var kendetegnet med lange periode med høj puls/belastning, men også op til 2 min. pauser imellem.

Onsdag 19-09-12:

cykeltransport: 15,6 km

Torsdag 20-09-12:

cykeltransport: 15,6 km

Indoor-cykling: 2 t. 15 min.

- øvet hold

- øvet puls

- rul

Puls pulshold: 86%

88-96%: 17:30 min.

82-88%: 25:20 min.

76-82%: 14:00 min.

70-76%: 01:40 min.

kommentar: En stressende dag, hvor jeg kom nærmest for sent og var derfor bagefter i opvarmningen som hurtigt gik over i hård træning. 1. time generelt lidt lettere. 2. time høj intensitet og puls, sjældent under 80%.

Generelt kniber det med fokus på træningen fordi hverdagen ikke hænger sammen tidsmæssigt i øjeblikket.

Link to comment
Share on other sites

Fredag 21-09-12:

cykeltransport: 16,6 km

Lørdag 22-09-12:

cykeltransport: 15,6 km

Indoor-cykling: 1 t. 47 min. (egen træning)

- 6 min. opvarmning

- 55 min. ä snit 84 %

- 46 min. ä snit 84 %

kommentar: kørte knap 2 spinningtimer selv med puls. Snittet blev lige en anelse lavere end normalt, hvilket givet skyldes at det er lettere at presse sig selv på holdtimer.

Prøver at holde træningen nogenlunde igang selv omjeg er mega presset p.t. Regner med at tage endnu en let træningsuge efter weekenden. Der er ikke optimalt, men det er heldigvis årstiden, hvor den slags er tilladt når der er langt til sommersæsonen.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Mandag 24-09-12:

Indoor-cykling: 3 t. 15 min.

- Elite hold

- Øvet hold

- Egen let spinning

Onsdag 26-09-12:

Indoor-cykling: 1 time 6 min.

- Elite hold

Torsdag 27-09-12:

cykeltransport: 16 km

Fredag 28-09-12:

Racer: 59,3 km

Steady-lang tompokørsel: 51,03 km ä 30,24 km/t

Vejr: 5-5½ m/s SV, 13-15 grader

Vejrkorrigeret 30,84 km/t

Kommentar: problemer med punktering og halvflade dæk. En stime. Tror derfor reelt ikke min præstation var ret meget dårligere end tidligere selv om snittet var ret lavt. Kører igen en fremrykket restitutionsuge. Dette kan selvfølgelig ikke vare ved og må have en ende. T=-3 dg.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Søndag 30-09-12:

Indoor-cykling: 1 t. 51½ min.

- øvet hold

- Elite hold

Kommentar: Blev til næsten 2 timers intensiv cykling, hvor jeg slækkede en anelse på intensiteten i time 2 (men rellet sikkert ikke ret meget).

Tirsdag 02-10-12:

Indoor-cykling: 1 t. 55 min.

- Elite hold

- Øvet hold

Kondicykel: 20 min. let

Kommentar: Så skulle jeg til at optrappe igen. Det er mest mængdemæssigt det har været begrænset mens jeg har holdt den intensive træning nogenlunde. 1. time blev traditionen tro hos Thomas-m kørt meget hårdt fra første interval. Fortsatte i 2. time med høj pulsniveau hele vejen igennem (selv om det føltes lettere end 1. time) og endte derfor med nærmest rekordhøj gennemsnitspuls på 87% (hvilket dog også skyldes lange intervaller med relativt korte pauser). 2 virkelig hårde timer, hvor jeg følte benene var superfriske. Burde ellers være delvist dehydreret og træt efter en længere stressperiode. Desværre blev træningen ikke så lang som forventet, da jeg kom sent igang og tri-folket åbenbart nu rykker ind i salen efter 2. time. Denne uge vil fortsat være med intensiv stress-pres, men jeg håber fortsat træningsmængde kan presses op igen.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Onsdag 03-10-12:

Vægt: Eksplosiv vækst på vægten, som forhåbentlig er delvis forbigående og en følge af vores sølvbryllup mandag. Så vægten skal i første omgang ned på eftersommerens niveau.

forlænget cykeltransport racer: 29,7 km let

let styrkektræning hjemme:behersket træning hjemme

let træning: 30 min.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share