Hånden på hjertet


CloudHands
 Share

Recommended Posts

Held og uheld

Trænede også i fredags, hvilket jeg glemte at logge. Det blev til noget dødløft op til 120kg og noget press med stangen alene, fordi min skulder skal have det pænt lidt endnu. Opvarmningen var noget løb, mave, ryg og nakke, samt vifteri med arme og skuldre. Det er begrænset hvad jeg har mærket til mine smerter og hver dag lader det til at der er bedring, så jeg er langt mindre frustreret i dag end jeg var forrige gang jeg skrev. Dejligt. Jeg passer mere på, har mere fokus på teknik, putter ikke så meget vægt på osv. bare for at holde det hele på et tåleligt plan hvor kroppen kan følge med.

Har fået min Samsung Galaxy 2S YAY! :4thumbup:

Knækkede en tand da jeg var til fest i lørdags :dry: . 1200 spir, plus en mulig rodbehandling om 1 år. BUM! :crazy:

Spiste også en ordentlig håndfuld kaktuspiller og fik for første gang siden mine teenageår ikke tømmermænd til trods for at jeg drak tæt. :smilerock:

Dagens program

Opvarmning løb 5 min a 9km/t, 1 min a 12 km/t 8% incline.

Hypers, leg raises og nakkeekstensions 3x15xBW

Bænkpres

1x10x20kg

1x10x40kg

1x10x50kg

1x10x60kg

1x10x70kg

3x5x80kg

Squat

1x10x20kg

1x5x50kg

1x5x70kg

1x5x90kg

1x5x100kg

3x5x105kg

Link to comment
Share on other sites

Trænede også i fredags, hvilket jeg glemte at logge. Det blev til noget dødløft op til 120kg og noget press med stangen alene, fordi min skulder skal have det pænt lidt endnu. Opvarmningen var noget løb, mave, ryg og nakke, samt vifteri med arme og skuldre. Det er begrænset hvad jeg har mærket til mine smerter og hver dag lader det til at der er bedring, så jeg er langt mindre frustreret i dag end jeg var forrige gang jeg skrev. Dejligt. Jeg passer mere på, har mere fokus på teknik, putter ikke så meget vægt på osv. bare for at holde det hele på et tåleligt plan hvor kroppen kan følge med.

Læste lige tidligere indlæg og tænkte at det var en smule synd for dig så du får lige skulderklap med på vejen. Godt at du ikke mærker så meget til dine smerter mere. Evt. kunne du jo prøve at svømme lidt. Det er godt for meget, selvom det kan være temmelig kedeligt :smile:

Held og lykke med leddene :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak, hvor er du sød Pigehest... :bigsmile:

Jeg læser iøvrigt med i din log og synes at du er mægtigt sej. MOL har i det hele taget en god samling seje kvinder, der bare giver den maks gas.

Kan forstå at du også er på vej til at blive læge. Jeg håber på at kunne starte næste år, når jeg er færdig med min HF.

Tak igen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak, hvor er du sød Pigehest... :bigsmile:

Jeg læser iøvrigt med i din log og synes at du er mægtigt sej. MOL har i det hele taget en god samling seje kvinder, der bare giver den maks gas.

Kan forstå at du også er på vej til at blive læge. Jeg håber på at kunne starte næste år, når jeg er færdig med min HF.

Tak igen :smile:

Hehe tusind tak! Det er fedt at der er nogle kvinder som giver den gas og ikke er bange for at stå ved det :devil:

Jeps, jeg er lige startet på 4. semester. Du må endelig sige til, hvis der er noget du vil vide, have hjælp til osv. Jeg synes det er det fedeste studie hvertfald! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Dagens program

Opvarmning bestod af 5 min. løb 9km/t + 15 min. cykling... Ca. 7km. Fik igen fornøjelsen af trunten der lugter af hundelort, mens jeg var ude at cykle.

Hyperekstensions supersetted med kneeling cable crunches 3x15xBW+10kg og 3x20x70kg

Seated rows

2x10x40kg

2x10x50kg

2x10x60kg (de her var bare for at varme overkroppen lidt op og for at få en smule i biceps. Er stadig forsigtig med dem, fordi de nemt kommer til at gøre ondt. Prøver at praktisere hvad jeg skrev om tidligere; at arbejde indefra og ud, arbejde på det tekniske først og så på råstyrken senere når skroget kan holde til det.)

Military press (Alle steder hvor der står press tidligere i denne log, er der tale om military press)

10x7x20kg (skulderen tog det fint, også selvom jeg øgede eksplosiviteten. Det tegner godt med det her, hvor jeg kun tager stangen. Når teknikken sidder i skabet og kontrollen er i højsædet, så kan jeg begynde at smide noget mere på.)

Dødløft

10x20kg

5x50kg

5x70kg

5x90kg

5x110kg

3x120kg (Havde ikke så meget sovs som jeg ville ønske, men det var alt i alt godt nok. Der stod nogle meget unge knægte ved inclinebænken lige ved siden af racken og var hele tiden lidt i vejen for stangens bane... Ikke sådan at de blev ramt eller noget, men bare sådan at jeg hele tiden var lidt usikker på om de ville gå ind og ramme, fordi de bare var unge og dumme. Det crampede min stil en smule. Hader når der ikke er rum nok og alt for mange mennesker. Føler mig kvalt og mit fokus ryger.)

Så tog jeg tilbage til skolen og fik lavet det sidste af mine fysiklektier. Fysik for the win! Det er et fedt og sjovt fag yay :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hehe tusind tak! Det er fedt at der er nogle kvinder som giver den gas og ikke er bange for at stå ved det :devil:

Jeps, jeg er lige startet på 4. semester. Du må endelig sige til, hvis der er noget du vil vide, have hjælp til osv. Jeg synes det er det fedeste studie hvertfald! :4thumbup:

Will do... :smile:

Link to comment
Share on other sites

24 karat...

Skulle i skole, men efter at have afleveret børnene, så tænkte jeg at jeg lige kunne få mig en lur inden timerne begyndte. Da min hjerne er lavet af 24 karat mongolium, så glemte jeg at sætte mit ur til den rigtige dag og vågnede så lidt i 12 i stedet for lidt i 1030. Så tænkte jeg WTF nu tager jeg op og træner.

Dagens program (tirsdag)

Nakkeekstensions, hypers, pull-downs og crunches 4x25x17,5kg, 3x15xBW, 3x10x54kg og 3x20xBW

Bænk

10x20kg

5x40kg

5x50kg

5x60kg

5x70kg

3x5x80kg (uh jeg følte mig i kontrol, selvom at skulderen gjorde nas. Tror jeg skal trappe lidt ned på vægten, men jeg er bare for utålmodig og ivrig til ikke at prikke til mig selv hele tiden og prøve lidt mere... Så meget for den 3½ års bachelor i kropsbevidsthed og fornuftig brug af kroppen :4slap: )

Squat

10x20kg

5x50kg

5x70kg

5x90kg

3x5x100kg (Masser af fokus på hofte, det hjalp gevaldigt på eksplosiviteten. De var ikke så grindede som de plejer. Er skuffet over at min squatstyrke er blevet så lav at jeg ikke kan holde til mere, men de 100kg her kombineret med mere fokus på eksplosivitet tog virkelig pippet fra mig. Alt i alt en god omgang, dog.)

Standing EZ BB curls

2x15x7,5kg

1x10x17,5kg

1x8x27,5kg

2x6x32,5kg

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

Sushi og gravøl gi'r bumsovs i teh gunz

Min mormor blev bisat i dag. Havde ikke meget at gøre med hende i de sidste 10 år af hendes liv. Hele min barndom har jeg stort set kun hørt dårligt om hende. Piller og alkohol, misbrug af mennesker, godt skjult under en relativt pæn facade.

Hun fik for nogle år tilbage sat det ene ben af, fordi hun fik en infektion (rosen). Hun fik noget stærk bredspektret penicillin imod det, men hun besluttede sig for ikke at tage kuren ud, fordi hun fik lidt dårlig mave af dem. Det resulterede i at hun blev septisk, røg på hospitalet og fik sat benet af for at overleve. Det er en stående joke (af den sorte slags) i familien, at de eneste piller hun SKULLE tage, var dem hun valgte ikke at tage.

Ikke før hun lå på sit dødsleje har jeg hørt min mor sige noget pænt om min mormor. Det er fandme en sær verden vi lever i.

Til selve begravelse var der lidt gråd og snøften, men ikke noget stort. Min mor og hendes søstre var de mest berørte. Jeg kunne personligt ikke vente til hykleriet med Jesus og salmerne var overstået, så vi kunne få gravøl og mad. Det var lidt sært at sidde der blandt mennesker der reelt set var berørt af min mormors død og bare være så tæt på ligeglad som jeg tror det var muligt. Jeg anede ikke hvor jeg skulle gøre af mig selv, da jeg bagefter snakkede med gæsterne, så jeg satte mig ved "børnebordet" og sludrede med dem i stedet.

Nåh nok om død...

Dagens program

Hypers, crunches, nakke

3x15, 3x20 og 4x25x17,5kg

EZ BB Curl

2x10x7,5kg

10x17,5kg

8x27,5kg

3x37,5kg

2x6x32,5kg

Military press

3x10x20kg

5x30kg

3x5x40kg

5x45kg

Dødløft

10x20kg

5x50kg

5x70kg

5x90kg

5x110kg

5x120kg

Det var en lækker træning og selvom at jeg nok gik lige hårdt nok til den med curlz, så har jeg stort set ingen led- eller senesmerter her efter træningen og det er bare så dejligt. Det giver håb for en hurtig recovery. Ét skridt ad gangen.

Link to comment
Share on other sites

Svagheden løber tykt i mine årer

Føler mig svag og træls for tiden. Det meste har jeg allerede logget om et par gange allerede, så det vil jeg ikke trætte jer med.

Dagens program

Nogenlunde samme rille som tidligere, bare med mindre vægt på. Skulderen drillede en del under bænkpres og BoRs... Øv.

FML :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Nye tider, nye mål... Ny krop, tak!

Ville gerne skrive en masse flot og være glad, men er dybest set ret irriteret over min skulder og min krop i det hele taget.

Jeg er omgivet af (girl in the red dress bias?) unge, pæne, slanke og lækre mennesker, stort set hver dag og når jeg står og kikker på mig selv og min topmave og dobbelthage i spejlet, så er det bare ikke særligt ungt, lækkert eller slankt. Jeg har ikke nogen vrangforestilling om at kunne være særligt meget yngre end min egentlige alder, men så er der i hvert fald en række andre faktorer jeg kan skrue på.

Jeg ville gerne, som skrevet andetsteds, være bumstærk; så stærk som jeg kan blive, men fra dag til dag fylder det at jeg ser ud som jeg gør mere end hvor mange kilo jeg kan hive op fra gulvet. Så planen er altså at smide de overflødige kilo og så bygge op derfra. Forhåbentligt har skulderen fået hvile nok i de tre måneder det tager at tabe mig og så kan jeg stille og roligt begynde at trappe vægtene op.

Igår tog jeg en meget fast beslutning om at smide 1 kilo hver uge fra nu af og indtil jeg rammer 82 kilo. Jeg vil prøve at løbe og cykle noget mere, spise meget mindre og køre mere rep-range omkring 15. Hvis jeg holder min plan runder jeg de 82kg om 13 uger. Dvs. at jeg burde kunne nå det til lige efter nytår 2012.

Det er mit forsøg på at vende mine skader til noget positivt. Altså at jeg bruger det at kroppen har brug for en pause fra den helt tunge træning til at lave en masse let træning, samt at smide 13 kilo.

Mit første delmål er at smide 4 kilo til udgangen af oktober. Det burde kunne lade sig gøre.

Dagens program

Cykling

15 min. gns 25km/t

Leg raises

3x15xBW

Lateral raises

3x15x4kg

Crunches

3x20xBW

Hypers

3x15xBW

Nakkeekstensions

4x25x20kg

Rope cable biceps

1x15x25kg

3x15x30kg

Rope cable triceps

1x15x30kg

2x15x35kg

DB shoulder press

3x10x10kg

DB flyes

3x15x4kg

Military press

1x10x20kg

1x5x30kg

1x5x35kg

3x5x40kg

Link to comment
Share on other sites

Var ude at løbe i går. Første gang i lang tid synes jeg. Kan mærke at der er langt til min gamle løbeform, fra for 2 år siden. Ikke desto mindre var det dejligt. Det regnede en lille smule og det blæste en del. Jeg løbe op langs byggepladsen til kommunens nye ældreboliger, ned ad den lange bakke ned til strandvejen og ud forbi skovridderboligen, op ad den lange bakke forbi slottet, golfbanen, hestefolden og rideskolen og derfra hjem langs byggepladsen igen. Det var en god tur, selvom at det blev med pauser undervejs. 4,2 kilometer pø om pø.

Jeg har besluttet mig for at droppe five-fingers, som min primære løbesko. Det har været for hårdt et slid, at forsøge, at få læggene til at følge med og jeg har løbet for sjældent. Ærgerligt, men jeg er altså ret sikker på, at hvis jeg havde holdt fast i at løbe med almindelige joggingsko, så ville jeg stadig bruge løb en del i min træning.

Har iøvrigt smidt næsten tre kilo fra da jeg startede. Regner ikke med at de næste 3 kilo bliver nær så nemme at smide, men det er rart for første gang i over ½ år at være under 94kg.

Stor tak til Beleriand som har inspireret mig til den planlægning med overskuelige delmål og tak fordi du anbefalede min log på din log :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Skulle i skole og var lidt sent på den fordi min datter er blevet syg. Ikke noget alvorligt, men nok til at wifey måtte blive hjemme og passe. Morgenrutinen tumlede lidt og jeg kom ud af døren senere end jeg plejer.

Dagens lidt korte program

Cykling 15 minutter 7km i alt

Hypers + crunches 3x20xBW

Squat op til 3x5x100kg (mine lårbasser gjorde uventet nas efter min løbetur forleden, men det var nu meget rart at føle at jeg lever :tongue: Ryggen og bækkenet drillede lidt under udførslen... Pisse irriterende, at vide at jeg har bokset med 130kg og nu er rimelig presset på de kun 100 :sneaky2: .)

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

Har siddet ned hele dagen og lavet lektier/været i skole. Ryggen gør fucking nas, lige så det stråler ned i benene. Kantinen havde studenterbrød. Har overskredet mit kJ-budget for dagen med 2000 'nuff said :sneaky2:

Det lyder da slet ikke godt med strålingerne?

Har du fået lov til at rende og dødløfte når din lænd er så irritabel? :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Det lyder da slet ikke godt med strålingerne?

Har du fået lov til at rende og dødløfte når din lænd er så irritabel? :unhappy:

Interessant nok kan styrketræning - i hvert fald for mig - være det der holder smerterne fra døren. I dødløftspasset har man jo fokus på rigtig holdning, spænde de rigtige steder osv. - alt det man burde gøre HELE tiden, men man hurtigt glemmer når man sidder ind over skrivebordet.

Link to comment
Share on other sites

Interessant nok kan styrketræning - i hvert fald for mig - være det der holder smerterne fra døren. I dødløftspasset har man jo fokus på rigtig holdning, spænde de rigtige steder osv. - alt det man burde gøre HELE tiden, men man hurtigt glemmer når man sidder ind over skrivebordet.

Ja jo, styrketræning var da også det jeg blev sat igang med da jeg havde strålinger, men da slet ikke dødløft, det var meget meget mere forsigtigt. Min situation var jo nok unægteligt en anden, jeg blev bare bekymret og synes det var en riscy øvelse omstændighederne taget i betragtning, men det er selvfølgelig muligvis blot min uvidenhed der her spiller ind.

Link to comment
Share on other sites

Interessant nok kan styrketræning - i hvert fald for mig - være det der holder smerterne fra døren. I dødløftspasset har man jo fokus på rigtig holdning, spænde de rigtige steder osv. - alt det man burde gøre HELE tiden, men man hurtigt glemmer når man sidder ind over skrivebordet.

Sådan har jeg det også. Mangeårige rygproblemer, som på et tidspunkt udmøntede sig i strålinger langt ned i benene, så jeg næsten ikke kunne gå, holder jeg i skak med dødløft. Dødløft er en vanskelig øvelse, og det er ekstremt vigtigt, at man udfører den rigtigt, men under de forudsætninger, er det også en fantastisk effektiv og nyttig øvelse. Man bør dog nok betragte den som en vedligeholdelsesøvelse, når man er blevet af med smerterne igen, og ikke som medicin mod en akut skade.

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for jeres tanker...

Det værste jeg kan gøre for min ryg er at sidde ned en hel dag, sådan som jeg gjorde i går. Det garanterer næsten at jeg får udstrålende smerter til benene, når jeg går og i særdeleshed hvis jeg løber. Jeg bruger McKenzie øvelser til at tæmme smerterne, særligt de udstrålende af slagsen og det virker næsten altid, sædvanligvis kombineret med træning. Droppede også skolen i dag til fordel for træning og lektielæsning, så jeg ikke var tvunget til at sidde ret op og ned på de pindestole ovre i skolen hele dagen. Det fede ved at arbejde hjemme, om end at jeg får lidt fravær for det, er at jeg kan skifte arbejdsstillinger meget mere fleksibelt end i skolen. Og så nåede jeg jo også at træne.

Lige nu holder jeg en lille spisepause (skinkeschnitzler og kartofler) inden det går løs med lektierne igen. Skriver om Tysklands historie og regner fysikeksperimenter ud. Yay!

Dagens program

50 minutters powerwalk ved arboretet og rundt om kirken. Lav efterårssol, smukke farver, stolte graner og glinsende vand med svaner på. Powerwalk for the win :4thumbup:

15 min. cykling 6,7km

Hyperekstensions, crunches og nakkeekstensions, henholdsvis 3x15xBW, 3x20xBW og 3x25x20kg

Lateral raises

2x15x4kg

Front raises

2x20x4kg

Bænkpres

1x10x20kg

1x5x40kg

1x5x50kg

1x5x60kg

1x5x70kg

2x5x80kg

1x6x80kg

Alt i alt god træning i dag med et minimum af smerter fra skulderen. Godt overskude særligt på første og tredje arbejdssæt. Meget positivt! :bigsmile: Ryggen drillede selvfølgelig, men jeg lavede mine McKenzie øvelser og så gik det ret godt. Værst var crunches, når jeg runder ryggen. Det snurrer en del i lænden og i ballerne, samt stråler lidt ned i benene. Har prøvet det før. Lægen har kikket på det. Det går væk igen. Det er ikke sundt. Men der er ikke noget at gøre ved det, andet end at holde mig i gang og lave McKenzie.

Hat tabt mig yderligere helt ned til 93kg ved morgenvejning i dag. 82kg here I come :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ryggen drillede selvfølgelig, men jeg lavede mine McKenzie øvelser og så gik det ret godt. Værst var crunches, når jeg runder ryggen. Det snurrer en del i lænden og i ballerne, samt stråler lidt ned i benene. Har prøvet det før. Lægen har kikket på det. Det går væk igen. Det er ikke sundt. Men der er ikke noget at gøre ved det, andet end at holde mig i gang og lave McKenzie.

Med "lægen" mener du så en kompetent fysioterapeut? Det gør du forhåbentlig. Det du beskriver lyder til forveksling som mig for 20 - 25 år siden, og dengang var lægernes råd helt ubrugelige til andet end kortvarig lindring. Men til sidst var jeg så heldig at finde en virkelig kompetent fysioterapeut, som introducerede mig til McKenzie push-ups. Det gjorde underværker.

Denne fysioterapeut (som i øvrigt hedder Uffe Brunø Lindstrøm og idag er sundhedsdirektør i HealthCare Danmark) fortalte bl.a., at mange rygskader skyldes, at vi gennem forkerte siddestilling presser vædsken i rygsøjlens bruskskiver fra kernen, hvor den hører til, og ud mod ydersiden af bruskskiven. Det er denne forkerte vandring, som McKenzie push-ups modvirker ved at presse vædsken tilbage igen.

Det er derfor IKKE tilstrækkeligt bare at lave McKenzie push-ups, indtil det ikke gør ondt mere denne gang. Man skal gennemføre et systematisk McKenzie-program, som bringer ryggen tilbage til normaltilstanden, hvilket tager lang tid og er både kedeligt og lidt smertefuldt. Derefter skal man styrke den bærende muskulatur i ryggen, så den kan udføre sin opgave tilfredsstillende og dermed aflaste rygsøjlen. Det er her dødløft kommer ind i billedet. Og endelig skal man naturligvis vænne sig af med dårlige vaner med hensyn til siddestilllinger. F. eks. ved at sætte en pude bag ryggen, når man kører bil, så ryggen bevarer sit naturlige svaj.

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Der er flere ting i dit øvelsesvalg der undrer mig.

Jeg forstår ikke hvorfor du laver hyperekstensioner og crunches hvis du har ondt i lænden. Overhovedet ikke hvis crunches gør det værre. Jeg kunne forstå hvis du lavede reverse hypers og reverse crunches (med fokus på ikke at overekstendere / holde lænden flad mod gulvet/bænken).

Hvis du har bøvl med skulderen forstår jeg ikke hvorfor du stadig bænker med flad stang og ikke håndvægte med neutralt greb. I det hele taget ser det ud som om du træner dine pressemuskler ('internal rotators') uforholdsmæssigt meget mere end dine trækkemuskler ('external rotators').

Jeg tager sikkert fejl for det er garanteret mere kompliceret end som så, men det er lige mine umiddelbare tanker når jeg kigger på din træning og læser om dine problemer.

Link to comment
Share on other sites

Med "lægen" mener du så en kompetent fysioterapeut? Det gør du forhåbentlig. Det du beskriver lyder til forveksling som mig for 20 - 25 år siden, og dengang var lægernes råd helt ubrugelige til andet end kortvarig lindring. Men til sidst var jeg så heldig at finde en virkelig kompetent fysioterapeut, som introducerede mig til McKenzie push-ups. Det gjorde underværker.

Denne fysioterapeut (som i øvrigt hedder Uffe Brunø Lindstrøm og idag er sundhedsdirektør i HealthCare Danmark) fortalte bl.a., at mange rygskader skyldes, at vi gennem forkerte siddestilling presser vædsken i rygsøjlens bruskskiver fra kernen, hvor den hører til, og ud mod ydersiden af bruskskiven. Det er denne forkerte vandring, som McKenzie push-ups modvirker ved at presse vædsken tilbage igen.

Det er derfor IKKE tilstrækkeligt bare at lave McKenzie push-ups, indtil det ikke gør ondt mere denne gang. Man skal gennemføre et systematisk McKenzie-program, som bringer ryggen tilbage til normaltilstanden, hvilket tager lang tid og er både kedeligt og lidt smertefuldt. Derefter skal man styrke den bærende muskulatur i ryggen, så den kan udføre sin opgave tilfredsstillende og dermed aflaste rygsøjlen. Det er her dødløft kommer ind i billedet. Og endelig skal man naturligvis vænne sig af med dårlige vaner med hensyn til siddestilllinger. F. eks. ved at sætte en pude bag ryggen, når man kører bil, så ryggen bevarer sit naturlige svaj.

Det er McKenzie push-ups jeg har lavet. Jeg har fået øvelserne af min fysioterapeut. Det er muligt, at der er mere at gøre, end det jeg allerede gør. Jeg synes at jeg har gjort tilstrækkeligt for at få diagnosticeret mine problemer med ryggen, uden at det automatisk betyder at jeg har den bedste og eneste diagnose eller korrekte behandlingsplan.

Som sagt kan jeg, hvis jeg undlader at bruge hele dagen på min flade røv, holde smerterne og udstrålingerne fra døren.

Tjek evt. denne artikel ud, skrevet af en af mine veninders far. Han er læge med ekspertise indenfor rygproblemer.

Holdningen til Ryggen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share