hst program


toto_g4m3r
 Share

Recommended Posts

hej :)

- Er faldet over hst programmet i min søgen efter et godt træningsprogram til en nybegynder som mig :)

MEN! Der skal man tage helt op til 15 gentagelser. og jeg gider ikke komme op og tage så mange! Jeg vil helst tage de der 6-10 gentagelser. Men, er der noget lignende program, hvor man kun tager 6-10 gentagelser? :)

Link to comment
Share on other sites

hej :)

- Er faldet over hst programmet i min søgen efter et godt træningsprogram til en nybegynder som mig :)

MEN! Der skal man tage helt op til 15 gentagelser. og jeg gider ikke komme op og tage så mange! Jeg vil helst tage de der 6-10 gentagelser. Men, er der noget lignende program, hvor man kun tager 6-10 gentagelser? :)

Bid det i dig...det er kun de første 2 uger der skal køres 15 reps.

Link to comment
Share on other sites

Har du hentet Excell regnearket til det?

Hvis du henter den, og læser alt hvad der står herinde omkring HST, så skulle du være top tuned til at starte :)

Er selv ret stor fan af HST programmet, og det er ikke raketvidenskab at finde ud af regnearket ;)

// Para

Link to comment
Share on other sites

nøj hvor er du sej. Men jeg forstår dig da godt. det er vel ikk nemt at formulere sig når man er 5 år...

Undskyld admin's, men det der var skuda et tåbeligt indlæg.....

Hej Toto

Der er selvfølgelig mange måder at svare på, nogle mere høflige end andre. Personligt vælger jeg oftest selv svar der hælder mod den høflige ende af spektrummet... Meeeeen jeg synes nu at Kaoshjertes svar egentlig er ret morsomt, set i lyset af dit eget oprindelige indlæg.

Kaoshjertes svar forsøger at bruge den måde du selv formulerede dig på i dit oprindelige indlæg til at vise dig, hvorfor at spørgsmålet du stiller enten er dårligt formuleret eller slet og ret dumt. Du skrev:

hej :)

- Er faldet over hst programmet i min søgen efter et godt træningsprogram til en nybegynder som mig :)

MEN! Der skal man tage helt op til 15 gentagelser. og jeg gider ikke komme op og tage så mange! Jeg vil helst tage de der 6-10 gentagelser. Men, er der noget lignende program, hvor man kun tager 6-10 gentagelser? :)

Hvortil Kaoshjerte svarede:

Jeg kunne godt svare hjælpsomt, og fornuftigt på dit indlæg.

Men det gider jeg bare ikke!

Fremhævelserne er mine.

Det kræver ikke meget surfen rundt på MOL for at finde en masse gode artikler om styrketræning, samt gode forslag til og diskussioner omkring træningsprogrammer. Set i lyset af tilgængeligheden af godt materiale her på MOL virker det på de fleste (mig inklusiv, selvom jeg synes jeg er ret god til at se gennem fingre med det) temmelig dovent og ugideligt, at starte ud med at spørge om du kan få et HST program, som ikke er det alligevel, fordi du ikke lige gider at lave 15 gentagelser af en øvelse i 14 dage. Så det handler altså om den attitude vi kan læse ud af dit indlæg.

Så Kaoshjerte ville gerne svare fornuftigt og hjælpsomt på dit indlæg, men da du lader til at ville lade alle andre lave arbejdet for dig (jeg ved ikke om du reelt set synes at de skal gøre det, men sådan virker det på dit oprindelige indlæg) så er lysten til at hjælpe temmelig begrænset.

---

Hvad angår HST og det at du ikke gider at tage de 15 reps i løbet af de første 14 dage, så må du, som der allerede er blevet sagt, bare bide tænder sammen og stramme ballerne. Der er en mening i galskaben og HST er et ganske udmærket og gennemprøvet program, som en nybegynder VIRKELIG ikke behøver at lave om på. Vælg et simpelt program og hold dig til det indtil at du har en solid grundform. Don't fuck around.

Hvis du ikke gider HST på grund af opstartfasen, så vil du stort set ikke kunne lide et eneste begynder program deruden. Når det er sagt, så vil jeg da foreslå dig at tage et kik på MaxPowers tråd om styrketræning Begynder - start her og personligt er jeg ret fascineret af Starting Strength med Mark Rippetoe.

Jeg har kørt "The Big Four" (squat (5x5x115), bench press (5x5x75), chin-ups (rows) (5x5x80) og dødløft (5x5x90 *rygskade)) i 4-5 måneders tid nu og skal til at begynde på Starting Strength regimet nu. Jeg er nødt til at starte på en hel del lavere vægt end jeg reelt set kan trække for at følge programmet, men jeg gør det i tillid til at den progression, jeg vil mærke bagefter er langt bedre end med mit eget program, som i lyset af SS er ganske uambitiøst.

Hvis du meget gerne vil køre et program med 6-10 gentagelser, så har MOL et lige her Essensen af et godt styrketræningsprogram.

Alt det her er noget du med et minimum af indsat kunne have fundet, hvis bare du havde gidet.

Så Toto... Lav lidt mere research, lyd som om at det rager dig når du spørger og kom i gang med at flytte noget jern.

God vind og spørg endelig igen, hvis du har et spørgsmål om din træning og dit program.

Mvh Cloudhands :)

Link to comment
Share on other sites

hej :)

- Er faldet over hst programmet i min søgen efter et godt træningsprogram til en nybegynder som mig :)

MEN! Der skal man tage helt op til 15 gentagelser. og jeg gider ikke komme op og tage så mange! Jeg vil helst tage de der 6-10 gentagelser. Men, er der noget lignende program, hvor man kun tager 6-10 gentagelser? :)

nøj hvor er du sej. Men jeg forstår dig da godt. det er vel ikk nemt at formulere sig når man er 5 år...

Undskyld admin's, men det der var skuda et tåbeligt indlæg.....

Du lyder som er curlingbarn!! Tag dig sammen. Der er eksperter som gennem mange mange år, har testet og forfinet dette program, og så skulle du lave om på det, fordi du ikke lige gider.. Hallo! Kom lige tilbage til virkeligheden..

Jeg kunne måske have svaret konstruktivt og venligt, men når du på ingen måde underbygger, hvorfor du ikke gider tage 15 gentagelser, så stejler jeg lidt..

Og når du så svarer de andre, som om du er en 16-årig skolepige!! Jesus Christ mand..

Du lyder ganske grøn, så lidt ydmyghed ville klæde..

En anden tilgang kunne have været.. "Jeg er ikke så vild med at tage 15 gentagelser, kan jeg komme udenom det"

Træningshjernen :superman:

Link to comment
Share on other sites

KK folkens ;) Men jeg er ikke en 16 årrig pige, men derimod en 16 årrig dreng :)

- ud over dét, så er det nok lidt meget at gøre ud af en enkelt kommentar.

Men for at komme mere til emnet, har jeg taget en anden beslutning ;) Den går ud på at jeg bare træner de samme øvelser 3 gange om ugen som i hst, dog uden egentligt program. Men så med 8-15 gentagelser afhængig af øvelse. og så vil jeg begynde på et split program fra 16. maj, som passer med at jeg lige nøjagtig har fået noget styrke og masse, til badminton sæsonnen begynder, og jeg derfor skal til at skære ned på styrketræning.

Og så vil jeg køre på dette program, som jeg synes virker meget lækkert efter den måde jeg nu engang synes bedst om at træne på. Ved godt det ikke skal være lutter fornøjelse, men nu er jeg jo heller ikk prof, så deet ;) men tjek det ud :) http://www.motion-online.dk/styrkeprogram_split.pdf

Link to comment
Share on other sites

KK folkens ;) Men jeg er ikke en 16 årrig pige, men derimod en 16 årrig dreng :)

- ud over dét, så er det nok lidt meget at gøre ud af en enkelt kommentar.

Men for at komme mere til emnet, har jeg taget en anden beslutning ;) Den går ud på at jeg bare træner de samme øvelser 3 gange om ugen som i hst, dog uden egentligt program. Men så med 8-15 gentagelser afhængig af øvelse. og så vil jeg begynde på et split program fra 16. maj, som passer med at jeg lige nøjagtig har fået noget styrke og masse, til badminton sæsonnen begynder, og jeg derfor skal til at skære ned på styrketræning.

Og så vil jeg køre på dette program, som jeg synes virker meget lækkert efter den måde jeg nu engang synes bedst om at træne på. Ved godt det ikke skal være lutter fornøjelse, men nu er jeg jo heller ikk prof, så deet ;) men tjek det ud :) http://www.motion-online.dk/styrkeprogram_split.pdf

Så kører du ikke HST...

Link to comment
Share on other sites

nix, synes det her var mere optimalt :D

Men det kan godt ske jeg finder på noget andet inden, det er jo ikke endeligt besluttet, det skal også passe sammen med mine buddies ;) men har jo også over en måned til at finde ud af det :D Det er jo aldrig til at vide hvor meget styrken stiger i starten, har jeg fået at vide, da det ikke er muskelmassen der forøges, ca. de 2 første måneder, efter hvad jeg har fået at vide :)

Link to comment
Share on other sites

Ud over cloud hands og traadstarer er der godt nok meget larm i denne traad.

- Der er intet magisk ved HST

- Man kan lave om paa HST praecis som det passer en med saet, oevelser, reps, generel intensitet, overall volumen, frekvens m.m.

- Hvis man ikke gider traene 15 reps er det helt fint, og saa skal man lade vaere. Man kan sagtens koere efter HST principperne alligevel.

- HST er et progressionsprincip, ikke et fastlagt program eller regneark.

Inden man fortaeller traadstarter hvad han skal og ikke skal, ville det vaere klaedeligt at se sig selv i spejlet og tjekke om, man selv har forstaaet de grundlaeggende principper.

Traeningshjernen:

Du lyder ganske grøn, så lidt ydmyghed ville klæde..

Ja, den kan du jo saa lige selv taenke over.

Mvh

MOD

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Ud over cloud hands og traadstarer er der godt nok meget larm i denne traad.

- Der er intet magisk ved HST

- Man kan lave om paa HST praecis som det passer en med saet, oevelser, reps, generel intensitet, overall volumen, frekvens m.m.

- Hvis man ikke gider traene 15 reps er det helt fint, og saa skal man lade vaere. Man kan sagtens koere efter HST principperne alligevel.

- HST er et progressionsprincip, ikke et fastlagt program eller regneark.

Inden man fortaeller traadstarter hvad han skal og ikke skal, ville det vaere klaedeligt at se sig selv i spejlet og tjekke om, man selv har forstaaet de grundlaeggende principper.

Tak for det ;)

Men så har jeg et spørgsmål vedrørende HST, for det lader til at jeg har misforstået konceptet, hvis det du siger er rigtigt.

Min eneste kilde til HST er den artikel om det her på MOL under styrketræning, så det kan være at det er derfor at jeg kommer i tvivl.

Det ser bare ud som om at programmet er bygget ret stramt op, med en specifik hensigt med opdelingen og progressionen, sådan som den er skrevet. Er det bare mig der overfortolker det, Quantanamo?

Link to comment
Share on other sites

Det ser bare ud som om at programmet er bygget ret stramt op, med en specifik hensigt med opdelingen og progressionen, sådan som den er skrevet. Er det bare mig der overfortolker det, Quantanamo?

Ja, det er det er jeg bange for. MOL's udgave skal ses som en version baseret paa HST principperne. Du kan principielt lave 10 (og flere) forskellige programmer, der er lige saa gode. Hvis du saetter programmet specifikt op, saa det matcher dine kriterier og din erfaring, vil du sandsynligvis faa mere ud af det.

Det grundlaeggende principper i HST er opdelingen:

Dekonditionering - Progression - Dekonditionering

Og af det ligger kun selve dekonditioneringen fast for at opnaa optimale resultater: Hold ti dages fuldstaendig pause. Resten er op til den enkelte. Saa laenge programmet indeholder en grundlaeggende dekonditionering/progressionscyklus, er der rigtig mange parametre man kan stille paa, uden at det aendrer ved at programmet er HST.

En af de vigtigste parametre for traeningsudbytte er motivation, og det er derfor helt validt, naar traadstarter melder ud, at han ikke gider loefte 15'ere. At det maaske vil vaere mere optimalt at goere i en kort periode er en side af sagen, men langt vigtigere er det, at han har lyst til at traene. Ogsaa langt vigtigere end om han koerer 15 eller 10 reps.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er det er jeg bange for. MOL's udgave skal ses som en version baseret paa HST principperne. Du kan principielt lave 10 (og flere) forskellige programmer, der er lige saa gode. Hvis du saetter programmet specifikt op, saa det matcher dine kriterier og din erfaring, vil du sandsynligvis faa mere ud af det.

Det grundlaeggende principper i HST er opdelingen:

Dekonditionering - Progression - Dekonditionering

Og af det ligger kun selve dekonditioneringen fast for at opnaa optimale resultater: Hold ti dages fuldstaendig pause. Resten er op til den enkelte. Saa laenge programmet indeholder en grundlaeggende dekonditionering/progressionscyklus, er der rigtig mange parametre man kan stille paa, uden at det aendrer ved at programmet er HST.

En af de vigtigste parametre for traeningsudbytte er motivation, og det er derfor helt validt, naar traadstarter melder ud, at han ikke gider loefte 15'ere. At det maaske vil vaere mere optimalt at goere i en kort periode er en side af sagen, men langt vigtigere er det, at han har lyst til at traene. Ogsaa langt vigtigere end om han koerer 15 eller 10 reps.

Super. Tak skal du have for den udlægning. Det giver mening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share